פורסמו הקריטריונים לחלוקת כספי התמיכה במחול
במשרד התרבות אומרים היום כי המבחנים החדשים לחלוקת הכספים יביאו לגידול של 50% בתמיכה הניתנת ללהקות מחול קטנות ובינוניות
אחרי חודשים של איסוף נתונים ופיענוח הצרכים העכשוויים של תחום המחול בישראל, אישרה המועצה לתרבות ולאמנות את מבחני חלוקת כספי התמיכות של משרד התרבות בתחום המחול. הקריטריונים החדשים עתידים, כך אומרים במשרד, להוביל רפורמה קריטית בתחום, ובין היתר יביאו, בסופו של הליך, לגידול של 50% בתמיכה הניתנת כיום ללהקות מחול קטנות ובינוניות.
הקריטריונים במחול מתווספים לשורת קריטריונים שקבע משרד התרבות במהלך השנתיים האחרונות גם בתחומים אחרים כמו תיאטרון, תזמורות ומוזיאונים.
"במהלך השנתיים האחרונות מקיים משרד החינוך והתרבות מהלך מקיף, שמטרתו להבטיח שקיפות בהליך קבלת ההחלטות לקביעת גובה התמיכה במוסדות תרבות ולאפשר למוסדות לתכנן את פעילותם בהתאם לכך", אומר יועץ השרה לבנת לענייני תרבות, צח גרניט, שהוביל את המהלך. "הקריטריונים נועדו במקביל להתאים את חלוקת התמיכות ליעדי מדיניות שקבע המשרד, כגון עידוד פעילות בפריפריה, עידוד יוצרים צעירים, תרומה לקהילה, קיום פעילות חינוכית לאמנות וניהול תקין ומאוזן של המוסדות. הקריטריונים החדשים בתחום המחול מצטרפים, כאמור, לשורת קריטריונים נוספים בתחומים שונים שבאמצעותם גיבש משרד התרבות דה פקטו מערכת מוסדרת של מדיניות תרבות כוללת במדינת ישראל".
לדברי גרניט, בתחום המחול נדרשו הקריטריונים לתת מענה לבעיות ייחודיות, בהן היעדר טיפול מספק ברווחת הרקדנים, קשיים בשיווק מופעי מחול והיעדר מענה מספק מצדה של המדינה לעידוד הצלחות של יוצרים מחוץ לתחומי ישראל.
תמריצים לניהול תקין ולפעילות בפריפריה
על-פי הקריטריונים החדשים, שיעורי התמיכה בכל להקה ייקבעו על-פי עשרה משתני ניקוד שונים, ביניהם משתנה ההפקות, הנקבע על פי מספר ההפקות החדשות, מספר המשתתפים בכל הפקה ומספר המבצעים המקצועיים בכל הפקה; משתנה הרצות, קרי מספר הרצות של כל ההפקות בשנה, היקף עובדים טכניים ומבצעים מקצועיים או אחרים בכל הרצה; מיקומה הגיאוגרפי של הלהקה; רווחת הרקדנים; עידוד יוצרים בתחילת דרכם; תרומה לקהילה וחינוך למחול; מוניטין בינלאומי ועוד.
בקריטריונים מיושמות המלצות ועדת ניצני, הקובעות את תקרת השכר של מנהלי המוסדות ולפיהם חריגות שכר יופחתו מסכום התמיכה. כפי שנקבע בקריטריונים של התיאטרון, כך גם במחול, רשאים הגופים לקבוע כי המנהל האמנותי הוא זה שעומד בראש פירמידת השכר, ושכרו ייקבע בהתאם על-פי תקרת השכר. מנכ"ל המשמש בפועל גם כמנהל אמנותי, לא יהא זכאי לתוספת שכר. כאמצעי ענישה סכומי חריגות שכר של מנכ"ל או מנהל אמנותי יוכפלו בחמישה, וסכום זה יופחת מסכום התמיכה. יש לציין כי שכרם של המנהלים האמנותיים אינו כולל תשלום תמלוגים עבור יצירות שנוצרו ללהקה. כספי התמלוגים יינתנו החל מהיצירה השנייה בהתאם לתנאי השוק המקובלים.
תמריץ נוסף יעניקו הקריטריונים ללהקות מחול שסיימו את השנה באיזון תקציבי או נמצאות ביתרה וללא גירעון מצטבר של יותר מ-20%. להקות אלו יזכו להגדלת ניקודן היחסי ב-3%. להקות שסיימו את השנה בגירעון שוטף של 15% ויותר או רשמו גירעון מצטבר של 25% ומעלה, לא יהיו זכאיות לתמיכה כל עוד לא הציגו תכנית הבראה שתאושר על ידי מינהל תרבות ותלווה בפיקוח שוטף של רו"ח חיצוני. להקות שאחוז ההכנסות העצמיות שלהן יעלה על 50% מתהקציב השנתי שלה, יזכו לניקוד מוגדל. פעילות פריפריאלית תזכה אף היא לתמריצים ותנוקד על-פי מרחק מושב הלהקה מאזור המרכז. על-פי אותו עקרון יקבלו ניקוד גבוה יותר הרצות של מופעים ביישובים מרוחקים. מדד זה יקַבע גם על-פי סיווגם הסוציו אקונומי של היישובים.