שתף קטע נבחר

טויוטה ראב 4 - ללכת בלי, להיראות עם

טויוטה ראב-4 המציאה את אופנת ה"כאילו": נראית כמו ג'יפ, אבל למעשה רכב משפחתי עם יכולת שטח קלה

כבר ב-1994 הבינו אנשי טויוטה, כי מרבית נהגי הג'יפ המודרניים כלל לא צריכים יכולת שטח אמיתית. מה שהם באמת מחפשים הוא הצהרה אישית, מכונית שתייחד אותם ממשפחתיות אפורות וקשות יום, אלה הנראות כאילו ירדו בזה הרגע מאותו פס ייצור בדיוק. הג'יפים הקלאסיים העניקו לבעליהם תחושת ייחוד ואשליית כיבוש מדבר, אבל הם היו כבדים, יקרים ומגושמים.
ואז המציאה טויוטה את הג'יפון העירוני: נראה אמנם כמו ג'יפ, אך מתחת למעטפת יש קארינה משפחתית לכל דבר ועניין: אין שילדה מיוחדת ואין הילוך כוח, אבל יש מרכב סטיישן גבוה עם גלגל רזרבי מאחור, הנעה כפולה וחשוב מכל - איכות נסיעה כמקובל במשפחתית נעימה ומתורבתת. בינגו!

"להיראות עם"

ראב-4 של שנות האלפיים גדולה מקודמתה. חרטומה אגרסיבי ומודרני; הקימורים הנשיים הוחלפו בקווים חדים ובוטים וזכו לצמד פנסי ענק. הכנפיים הקדמיות מחוטבות בקווים עזים ופגוש גדל ממדים מחבר ביניהן. תא הנוסעים בועתי, פלסטיק מגן על דלתות הצד. העיצוב החדש מרשים מהקודם, אך איבד מהקלילות בגרסת המקור.
ראב-4 מודל 2001 גדולה ומרווחת יחסית, הודות לתוספת 8 סנטימטרים בבסיס הגלגלים ו-4.5 ס"מ ברוחב. יש יותר מקום, גם לארבעה נוסעים מגודלי גוף. עיצוב הפנים חדשני מאוד ובמרכזו לוח בעל שלושה מחוונים המשולבים במבנה תלת-ממדי - מהירות, סל"ד ונוריות התראה. לוחות המחוונים בהירים, בלילה מוארות הספרות בכתום עז. גלגל ההגה קטן ונעים למגע ובמרכזו טבעת בגימור מתכתי. לא התלהבתי מה"פלסטיק המתכתי" הזה, המתחזה לעיבוד אלומיניום יוקרתי, אותו ניתן למצוא גם מסביב לפתחי האוורור העגולים ויחידת מיזוג האוויר והצליל, כמו גם בידיות הדלתות.
למרות הסתייגות זו, אהבתי מאוד את עיצוב הפנים: מקורי, אסתטי ופונקציונלי להפליא. ברשימת הצ'ופרים נמצא משענת רב שימושית בין המושבים הקדמיים, שפע תאי אכסון ומחזיקי בקבוקים/כוסות, ריפוד יפה ואיכותי, מושבים אחוריים מתכווננים וניתנים לפירוק, כיסוי מתקפל לתא המטען הגדול וקרסי עיגון, שלושה שקעי חשמל 12 וולט ועוד.

האם ברחו הסוסים מהאורווה?

ראב-4 עדיין חמושה במנוע הבנזין 2.0 ליטר המוכר של טויוטה, אך בגרסתה האחרונה היא מתהדרת בשלל פלאי טכנולוגיה מודרנית, המאפשרים הספק מרבי גבוה יותר (150 כ"ס), נתון מומנט משופר ותחום שימושי רחב יותר. למרות שהיא כבדה ב-125 ק"ג מהקודמת, הביצועים השתפרו; היצרן מצהיר על 10.8 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש ומהירות מירבית של 170 קמ"ש. נתונים אלה התגלו כאופטימיים במקצת, בוודאי עם מנועו החדש של רכב המבחן; הזינוק מעמידה רגוע מאוד, התיבה אינה מגיבה בנחישות (בוטל מצב "ספורט" שהיה בדגם הקודם). את 150 הסוסים מתחילים להרגיש רק מעל 3,500 סל"ד - תחום גבוה שהתיבה אינה ששה להגיע אליו, בוודאי לא בצליחת דיונות עמוקות. סביר עם זאת להניח, כי עם שחרור המנוע ישתפרו גם הביצועים.
כמו המנוע, גם מערכת המתלים זכתה לשיפור המתבטא בנוחות נסיעה גבוהה, המאפשרת לראב-4 לבלוע בשקיקה מהמורות כביש וגבנוני שביל. צמד מוטות מייצבים מרסנים את זווית הגלגול והתנהגות הכביש בטוחה מתמיד, עם תת-היגוי בולט; זה בטיחותי ומרגיע אבל אישית, אתגעגע לזנבה הסורר של ראב-4 מדור הראשון. בנוסף ולא פחות חשוב, הבידוד האקוסטי שופר מאוד ורעשי מנוע ורוח אינם מטרידים כלל, יש ABS (אם כי מאחור נותרו בלמי תוף) וזוג כריות אוויר.

"ללכת בלי"

לא יהיה זה צודק לטעון כי ראב-4 "הולכת בלי" בשטח ואינה ראויה לרדת מהאספלט. זאת מכיוון שהיא מצויידת בהנעת 4X4, צמיגיה גדולים ומרווח הגחון כמעט סביר. אבל אין לה הילוך כוח ומכלוליה המכניים חשופים לפגיעת סלעים וסוללות אדמה. נתונים אלה מאפשרים לראב-4 לצלוח שטחי דיונות וחוף ים, לנוע בקלילות בשבילים סבירים ואפילו להשתעשע על פני סוללות מתונות. ג'יפאי מיומן יידע לשמור על תנופת הנסיעה ולהתמודד עם סוגי שטח רבים ומגוונים. אך מאחורי ההגה נמצא, בדרך כלל, עכברי עיר שאינם שולטים ברזי נהיגת השטח. נהגים אלה עלולים להיתקע גם במעבר תמים יחסית, או לפגוע אנושות במכלוליה התחתונים של המכונית - תיבת העברה והילוכים, מפלט, זרועות המתלים ושאר איברים חשופים.
עם זאת אסור לשכוח, כי ראב-4 ודומיה ירדו מהאספלט לעיתים רחוקות בלבד, אם בכלל. יכולת שטח ממש לא מעניינת את בעליהן. אלה שיחליטו לרדת לשטח, יצטרכו ללמוד היטב את מגבלות הג'יפון, לנהוג בהתאם ולסמוך על אמינותם המוכחת של מכלולי ראב-4.

כמה עולה?

אופס, הרבה מאוד. 187 אלף ש"ח עבור מרכב 5 דלתות זה סכום בו ניתן לרכוש מכונית כביש טובה מאוד, גדולה ויוקרתית כמו הונדה אקורד, שברולט אימפלה או אופל אומגה. תישאר עם הרבה עודף ביד גם לאחר קניית ג'יפון בעל יכולת שטח אמיתית, כמו קאיה ספורטז', סוזוקי גרנד ויטרה או אפילו ג'יפ עירוני בגודל מלא כמו ניסן טראנו, יונדאי גאלופר או דייהו מוסו.
אבל קניית ראב-4 אינה מהלך כלכלי, זהו עניין שבלב. המכונית שובה לב (וארנק), יוצרת פוזה נכונה במקומות מסוימים ולמרות הכל - מעניקה אופציית שטח שאסור לזלזל בה.

סיכום

ראב-4 2001 נותרה נאמנה למגמה אותה הביאה לעולם - עירוניזציה של הג'יפאות. מבחינה מכנית עברה המכונית שינויים קלים בלבד, אבל המרכב החדש מעוצב היטב, מבחוץ ובעיקר מבפנים. זהו רכב עתיר אישיות, המקנה לבעליו את מרבית יתרונות הכביש עם קורט מהנאות השטח. אין אמנם המון סיבות רציונליות לרכוש מכונית כזו, אבל לקוחותיה הפוטנציאלים מופעלים על-ידי כוחות אחרים. הם רוצים משהו מיוחד, הם לא רוצים ג'אמוס 4X4 מגודל, הם הולכים על ג'יפון עירוני, וממש לא חשוב כמה הוא עולה. אין ספק שבחודשים הקרובים נראה רבים כאלה על הכביש, וקצת מעבר לו.

נתונים

מנוע: בנזין, 4 בוכנות 16 שסתומים
נפח: 1998 סמ"ק
הספק מרבי(סל"ד/כ"ס): 150/6000
מומנט מרבי(סל"ד/קג"מ): 19.5/4000
הנעה: 4X4 קבוע, תיבה אוטומטית
אורך/רוחב: 173.5/420 ס"מ
משקל עצמי: 1420 ק"ג
מרווח גחון: 20.5 ס"מ
מהירות מרבית: 175 קמ"ש
זינוק 0-100: 10.8 שניות
מחיר 5 דלתות:187 אלף שקל
מחיר 3 דלתות: 175 אלף שקל

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רמי גלבוע
ראב-4 מבחוץ
רמי גלבוע
רמי גלבוע
ראב-4 מבפנים
רמי גלבוע
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים