מרצדס S קלאס - היא באמת הכי טובה?
קפיצי אוויר, מצלמות מכל כיוון, צגים מתקדמים, מושבים אקטיביים, מנועים חדשניים. מרצדס מבטיחה כי ספינת הדגל החדשה שלה היא הדבר המתקדם והטוב ביותר על הכביש. באמת?
רגע לפני שתעשיית הרכב הפכה עמוסת נישות ושופעת הגדרות, נחשבה ספינת הדגל של מרצדס לאחת המכוניות הטובות בעולם, ולדעת רבים וטובים אף לטובה שבמכוניות הסלון-פאר. אבל היום העניינים מסובכים יותר. לא רק שיש יותר פלחי שוק, התחרות גדלה והמתחרים השתפרו ללא הכר. אפילו יצרנים שעל דגלם חרוטה עממיות - מגרמניה ואפילו יפן - מעזים ברוב חוצפתם לקרוא תיגר על התואר. אלא שלמרות זאת, ה-S היוצאת עדיין הייתה מכונית הפאר הנמכרת בעולם, נראתה מצוין למרות שנותיה והסתדרה כלל לא רע מול מתחרות צעירות.
אולם הזמנים דרשו מכונית חדשה. צעירה, מודרנית, מתקדמת מאי פעם. ואחת כזו שתשמור על מעמד "הכי בעולם". מה שמסביר מדוע גייסה מרצדס את כל התותחים האפשריים, השכלולים והטריקים הקיימים בארסנל שלה, כדי לבסס עצמה שוב כמובילה. ולא תתפלאו לשמוע, זה בולט מכל זווית בה תביטו במכונית המבחן S500.
וזה מתחיל בהופעה מסובבת ראשים, בעיקר כאשר היא צבועה בגוון שחור "מאיים". בואו ונגדיר את זה ככה. בשכונה שלי, אף אחד לא התעסק איתי. מורט גונק, ראש מחלקת העיצוב (לשעבר פולקסווגן) וצוותו, רקחו כאן מוצר שנראה מרצדס מכל זווית, עושה שימוש בקווים קלאסיים, אך בכל זאת נראה יוצא דופן. וכן, הם אימצו בחום את רעיון מכסה המטען הייחודי של ב.מ.וו, ולפחות בשיחות שניהלנו עמם בעבר לא רואים בכך בעיה.
לא קל להיות עשיר
כניסה לתא הנוסעים מכה במי שאינו מורגל בעושר אבזור שכזה. מה אפשר לומר? שגם כאן ברור כי מרצדס לא התביישו לעשות שימוש בכל נשק אפשרי שמציעה כיום תעשיית הרכב כדי לפנק את בעלי ה-S. גם אם זה ממחסן הרעיונות הסופר-עשיר שלה, גם אם מדובר ברעיון של המתחרים. כך בנוגע למסך ראיית לילה ייחודי שמחליף בלחיצת מתג את מד המהירות (מסיט את תשומת הלב לעיתים, אבל בעל שימושים נוספים מעניינים...), כך מערכת "כמו IDrive" ובורר הילוכים קטן לצד ההגה (ב.מ.וו), מצלמת נסיעה לאחור (לקסוס), פריטים מסוימים מאודי ומה לא.
יש כאן תאורת פנים נפלאה בדפנות התא, לחצן התנעה כסוף, דלתות שנסגרות מעצמן, הפעלה אוטומטית של בלמים בזמן עמידה (מניעת גלישה לאחור או לפנים) באמצעות לחיצה חזקה על הדוושה, בקרת שיוט ומרחק אקטיבית. אבל יש גם סיבוכים מפתיעים. למשל מושב עם תמיכה אקטיבית הניתן לכיוון ב-11 אפשרויות. מה לכוון? תמיכה צדית לכל איבר (לא בדיוק) תמיכה מתקשה לפי מהירות ואפילו עיסוי. מדהים אבל מעט מסובך.
רוצים לכוון מערכת שמע, טלויזיה, DVD או בקרת אקלים? ב.מ.וו כבר הפנימו שצריך לפשט את המערכות הללו. מרצדס בדרך הנכונה, אבל הן עדיין מסובכות מדי ודורשות יותר ריכוז מהרצוי. חוסר הנוחות בולט במערכת השמע ואפילו בתפעול מחשב הדרך. גם שפע המיתוג בין המושבים מבלבל מדי, כאשר מתג מצבי תיבת ההילוכים ממוקם לצד מערכת השמע. מיותר. אגב. אנחנו לא נוותר. תפעול מגבים ואיתות באותו מנוף ומוט בקרת שיוט-מגביל מהירות דקיק, לא צריכים להיות כה קרובים.
קל יותר להיות נוסע? איזו שאלה. המרחב מאחור (גם בגרסה לא-ארוכה) עצום. ומכיוון שהגיע הזמן להמשיך, לא נתחיל אפילו לספר מה עומד לרשותכם מאחור. בכל הנוגע למכוניות סטנדרטיות בייצור של עשרות אלפי יחידות, אין כיום תחרות לנוסעי ה-S.
יאללה, נוסעים
לחיצה ראשונה על המצערת מזכירה שוב כמה רחוק הגיעו יצרני הפאר עם מנועי ספינות הדגל. מרצדס, ב.מ.וו ואודי, אם להזכיר יריבות ישירות, משכילות לייצר תחושת כוח המסוגלת עם מה שנראה כאפס מאמץ להשכיח את העובדה שמדובר בשני טון ומעלה. ללא נוסעים. מנוע ה-5.5 ליטר, עם V8 סופר-מודרני, מייצר כאן 388 כ"ס ו-54.1 קג"מ כבר ב-2800 סל"ד. הוסיפו לכך תיבת שבעה הילוכים מעולה ורכה ותקבלו יחידת כוח מרשימה מאד.
במהירות נמוכה ה-S מחליקה לדרכה בשקט מופתי, עם רזרבות כוח בלתי נדלות ומחסור מעורר השתאות של הפרעה כלשהי לנינוחות מלאה מחוץ לעיר, עם מצערת עד העצר, ההבדלים כמעט ולא מורגשים. השקט המופתי והרכות המלטפת נשארים שם גם כאשר המרכב הכבד מזנק ל-100 קמ"ש תוך 5.4 שניות בלבד (נתון יצרן). האמת - פשוט קשה להאמין כמה רגוע יכול להיות זינוק כה מהיר.
צבירת מהירות? כמה שתרצו, מתי שתרצו כמעט. ומכיוון שנהגנו במכונית הזו גם בכבישים המאפשרים זאת, אפשר להעיד מניסיון כי מגביל המהירות ב-250 קמ"ש מגיע מהר מהצפוי. ללא שום בעיה. באותו זמן אפשר גם להתרשם עמוקות מפעולת התיבה המודרנית, שמאפשרת גם תפעול ידני באמצעות מתגים מאחורי ההגה - הפעם כמו שצריך. ימין מעלה, שמאל מוריד. למעט חבטות לא נעימות בהאצה מלאה ממהירות זחילה איטית, שתופסות מדי פעם את התיבה לא מוכנה, אין שום מילת ביקורת.
חשבון הדלק מעניין אתכם? כנראה שאתם לא רוכשים פוטנציאליים. לפרוטוקול, רשמו לעצמכם ארבעה ק"מ לליטר בתנאים קיצוניים, או שמונה בשיוט נינוח עם המשפחה, בדרך לסדר.
וגם מתנהגת?
לא כולם יודעים זאת כנראה, אך מרצדס הייתה ראשונה בין יצרניות הפאר להצטייד בקפיצי אוויר. ניסיונה העשיר בתחום בהחלט מורגש. למרות שמדובר במכונית ענקית בכל קנה מידה, ברגעים בהם היא נדרשת לעבוד קשה, היא אינה מרגישה כבדה מדי. קצב צבירת הקילומטרים של המכונית הזו, אם מדובר בכביש המהיר או במקרה של "כבישי נהיגה" מפותלים, מרשים במיוחד. סדרה 7 של ב.מ.וו מרגישה אמנם קלילה יותר, אפילו ספורטיבית יחסית באופייה, אך לעומת ה-S המוחלפת זו בפירוש מכונית שמתגרה בחוקי הפיזיקה.
וכשאר העסק בכל זאת יוצא מעט משליטה, והנהג מגזים מעט ושוכח עם איזה משקל יש לו עסק, נכנסת לפעולה בקרת יציבות מתוחכמת ובעיקר מכוילת היטב. כזו שמחזירה את המרכב למוטב מבלי לאבד מהירות מיותרת, ובוודאי מבלי להבהיל. כן, אם שאלתם, אפשר לנתק אותה. לא, זה לא מומלץ אם אינכם יודעים מה לעשות "אם וכאשר", או אם הכביש אינו מושלם. היינו מעדיפים מערכת הגה עם התקשחות פחות מלאכותית תחת עומס.
ועוד מילה על קפיצי האוויר. מערכת המתלים המתוחכמת מצליחה להסתדר לא רע עם כבישים גליים כמו שלנו. כך במקרה של מהירות גבוהה במיוחד מחוץ לעיר, כך גם בתנועה עירונית איטית ואספלט עוד יותר גרוע. הטענה היחידה כאן נוגעת ל"אנחות" קלות שמשמיעה המערכת כאשר היא עובדת קשה. כמו במקרה של מערכת הבלמים המרשימה-אך-רועשת, נראה כי החיים הקשים שעברה מכונית המבחן לא הועילה לאורך חייה.
פרידה קשה?
תאמינו לנו. הפרידה מכרטיס הכניסה למועדון האלפיון העליון אינה קלה. ה-S החדשה של מרצדס היא מכונית מדהימה מכל כיוון שתביטו בה. עם מגרעות קלות פה ושם, אבל הסך הכל מעורר השתאות. לא פחות מכך. נתחיל בכך שהיא טובה משמעותית מקודמתה, שהייתה בכל מקרה אחת הטובות אי פעם. נמשיך בכך שהיא מעניקה בית חם למיטב שיש לתעשיית הרכב לתת, ועושה זאת בהרמוניה נפלאה. היא לוקחת מבחינות רבות את הקטגוריה צעד אחד לפנים, בעיקר מבחינת אבזור ועומק תכנוני.
האם היא הכי טובה? תלוי מה טוב לכם. מבחינת פינוק, היא ללא ספק המתקדמת מכולן. מבחינת יכולת דינמית נראה כי ב.מ.וו, לפני העדכון הצפוי ל-7, עדיין מציעים יותר כיף לשקל. אבל אם כבר כסף, אתם בטח מאד מעוניינים לדעת כמה עולה התענוג. 945,000 שקל, והיא שלכם ללא אבזור מיוחד. מכונית ההדגמה? 1,200,000. במילים, מיליון ומאתיים אלף שקלים. זהו. לנו אין יותר מה לומר.
שם יצרן ודגם | מרצדס S500 (בסיס גלגלים ארוך) |
מנוע | V8 אורכי, 32 שסתומים |
נפח | 5,500 סמ"ק |
הספק מרבי | 388 כ"ס ב-6,000 סל"ד |
מומנט מרבי | 54.1 קג"מ ב-2,800 סל"ד |
תיבת הילוכים | אוטומטית, שבעה הילוכים |
אורך | 521 ס"מ |
רוחב | 187 ס"מ |
גובה | 147 ס"מ |
בסיס גלגלים | 316.5 ס"מ |
משקל | 1,985 ק"ג |
100-0 קמ"ש | 5.4 שניות |
מהירות מרבית | 250 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 11.9 ק"מ לליטר |
מחיר | 1,200,000 שקל (במבחן) |
אחריות | 36 חודשים |
דירוג בטיחות | לא נבחן |