המדריך המלא לרכישת צמיגים
את זה כל אחד יודע - בכל אחת מפינות המכונית נמצא צמיג. הוא תמיד שחור, תמיד מגומי ויש בו אוויר. א-ב-ל. האם ידעתם כי מדובר במרכיב בטיחות החשוב ביותר? האם יש לכם מושג כיצד לטפל בו כך שיהיה במיטבו? האם ידעתם שאין דין צמיג א', כצמיג ב' והאם הסבירו לכם טוב מספיק כי הבחירה בצמיג הבא שלכם, עשויה להיות הצעד החשוב ביותר שעשיתם למען ביטחון הנוסעים ברכב? ynet מציע לכם את כל התשובות, כולל דרכי אחזקה נכונה, איך ומה לרכוש, מה לבדוק, וכיצד מפרשים את תעודת הזהות המסובכת אך חשובה של כל צמיג וצמיג
בואו ונעמיד דברים על דיוקם, לפני המלל הארוך שיגיע מייד. לא חשוב אם המכונית בה אתם נוהגים חדשה או משומשת. לא חשוב אם היא ספורטיבית או משפחתית ממוצעת. לא משנה אם אתם נוהגים בה מהר או לאט, בתוך העיר או בעיקר על הכביש המהיר. צמיגי הרכב הם הקשר הישיר הבלעדי בין המכונית בה אתם נוהגים לכביש. והמשמעות היא שאיך שלא מביטים בכך, הצמיג הוא רכיב הבטיחות החשוב ביותר ברכב שלכם. הוא זה השומר עליכם בקו הנכון, זה המאפשר לכם לבלום או לפנות או להאיץ. הוא זה המתרגם את פעולת כל המערכות האחרות לטובת הפעולה האמיתית, הפיזית, על הכביש. שוב - הוא הכי חשוב.
- הציבור מזלזל בצמיגים (בני ברק)
וזה ממש לא יהיה חידוש גדול עבורכם לשמוע כי נהגי ישראל, בעלי מכוניות מכל הסוגים, אינם מקדישים לצמיג את תשומת הלב הנדרשת. מבחינת מרביתם, כל עוד הוא מאפשר לרכב לנוע, הוא עושה את תפקידו. לחץ אוויר? מי בכלל בודק. סדקים וקרעים? רק אם יספרו לכם על זה במוסך או בזמן הרישוי השנתי. מידות לא מתאימות או סוגים שונים? נו באמת, מה אכפת.
שוב, לבקשת הקהל: מישל מתקיל את הנהג הישראלי (צילום: שי רוזנצוויג)
האם כולכם באמת יודעים איזה תפקיד יש לצמיג ברכב? יש לכם מושג עד כמה הוא משפיע על נוחות הנסיעה למשל, צריכת הדלק ויכולת הבלימה? לך הנהג הוותיק אולי כן, לחלק הארי של האוכלוסיה ממש לא. הידעתם מה אורך חייו של צמיג, מתי הוא מסיים את חייו מוקדם מהרצוי למרות שלא התפוצץ? לקחתם בחשבון כי מזג האוויר הישראלי ומצב הכבישים הגרוע אחראים לקיצור משמעותי של חייו?
אתם יודעים מה, בואו ונתחיל.
קודם כל - בודקים אוויר בקפדנות
אין ספק כי פעולת התחזוקה המונעת הטובה ביותר לצמיג, היא בדיקה קפדנית וחד-שבועית של לחץ האוויר. תופתעו לגלות עד כמה פעולה כל-כך פשוטה ולחלוטין ללא עלויות, מאריכה ראשית את חיי הצמיג.
צמיג מנופח כיאות ישמור על מאפייניו לאורך זמן.
וכיאות משמעו בדיוק כפי שקבע וסימן יצרן הרכב בעזרת מדבקה בדופן הדלת, מאחורי מכסה הדלק, בתא הכפפות ובוודאי בספר הרכב. זה אומר שהוא יתבלה פחות, ובדרך יהיה בטוח בהרבה, נוח משמעותית ויחסוך דלק מבוזבז.
את לחץ האוויר יש לבדוק כשהצמיג קר עד כמה שניתן.
בעונת החורף אפשר לנהוג באופן רגוע מספר קילומטרים, בקיץ מומלץ שלא. במשאבות של תחנות הדלק ניתן יהיה להתאים את הלחץ למידה הרצויה, אבל בכל מקרה מומלץ מאד להצטייד במד לחץ אישי שעלותו כמה עשרות שקלים. אחרי הכל, המשאבות בתחנות דלק לרוב אינן מכוילות כראוי.
בדיקת לחץ אוויר יש לבצע פעם בשבוע עד שבועיים לכל היותר.
אתם הרי מגיעים לתחנת הדלק במרווחים כאלה לפחות כדי למלא דלק. אגב, פעם בחודש-חודשיים בידקו גם את לחץ האוויר בגלגל החלופי. שימו לב - יחידת המדידה של לחץ האויר היא בדרך כלל PSI. אם המשאבה מסמלת דווקא ב-BAR, יש להכפיל ב-14.4 כדי להגיע למספר הרצוי. למשל 2.5 באר יהיו 36 PSI.
עומק חריצי הצמיג חייב להיות מעל שני מ"מ, ולחץ האוויר חייב להיות תקין (צילום: רועי צוקרמן)
הגיע זמן להחליף
עובדה נוספת שרבים לא מודעים אליה, נוגעת לכך שצמיג סובל מבלאי שלא מתבטא רק בזמן תקר (פנצ'ר). מכיוון שצמיג עשוי מגומי, הוא מתפורר לאיטו, אם עקב שחיקת אספלט, אם בשל התייבשות או כתוצאה משינויי טמפרטורה קיצוניים.
שחיקה מוגברת, ניתן לזהות על כתף הצמיג והסוליה.
אם הסימנים שהוטבעו נעלמים אט-אט ועומק החריצים קטן, סימן שהצמיג יהיה מסוכן מאד על כביש רטוב כי לא יצליח לנקז את המיים העומדים, ויעילותו בכביש יבש תהיה אף היא מוטלת בספק. הגיע הזמן להחליף.
גם אם שני סימנים אלה - שחיקת דפנות או סוליה - לא נמצאים, זה לא אומר שהצמיג תקין. יובש צמיג, שמאפיין בדרך כלל צמיגים ישנים יחסית (בני שלוש שנים ויותר), מוריד משמעותית את אחיזת הכביש. התוצאה עשויה להיות תאונה כתוצאה ממרחק בלימה גדול מדי, האצה ללכיוון לא רצוי, חוסר יכולת להפנות את הרכב ועוד.
צמיגים ישנים עשויים גם להתפורר, כפי שקרה במספר תאונות בכביש 6 (צמיג יבש או לא מנופח רגיש במיוחד למהירות). הפרדות דפנות הצמיג מהסוליה היא מתכון בטוח לתאונה קשות, כפי שלמדו על בשרם מאות בני אדם בשערוריית פורד אקספלורר וצמיגי פיירסטון.
כך נקרא את גיל הצמיג - ארבע הספרות החשובות (צילום: רועי צוקרמן)
כיצד יודעים בן כמה הצמיג? כמו כל הנתונים החשובים, גם גיל הצמיג מוטבע בדפנות.
הוא מגיע בדמות מספר ארבע-ספרתי, כששתי הספרות הראשונות מציגות את השבוע בשנה, והשתיים הנוספות את שנת הייצור. למשל צמיג שהמספר המוטבע עליו הוא 3404, הוא בן כשנה וחצי מכיוון שיוצר בשבוע ה-34 (אמצע אוגוסט) של שנת 2004.
לכן, כשאנחנו קונים צמיג חדש יש להתעקש שגילו יהיה שנה לכל היותר.
זכרו ואל תתפתו. גם אם יספרו לכם שהצמיג "אמנם ישן יותר, אבל הוא שכב באחסנה מקוררת וחשוכה היטב כל הזמן", העסק אינו טוב. מצבם של צמיגים מתדרדר גם בעת אחסנה, ולבטח קשה לערוב אם הצמיג אוחסן כראוי ללא כל חשיפה לשמש.
וכשאתם כבר קונים צמיגים, דרשו לקבל תעודת אחריות כתובה של יבואן הצמיגים. בעל התקריה חייב לספק לכם אחת, בה חייבים להרשם תוצר ודגם הצמיג, סוג הצמיג, מידותיו, והכי חשוב - שם יצרן הצמיגים והיכן הוא מיוצר.
שימו לב. על החשבונית שתקבלו חובה לציין את גילו המדויק של הצמיג. ובכל מקרה, בדקו את הטבעת המספר על הצמיג לפני שתרכשו אותו.
מה עוד כדאי לדעת?
כשמחליפים צמיג, כדאי לדעת שיש עשרות חברות מהן ניתן לבחור. בכל הנוגע למחיר הצמיג, אין תחליף לסקר שוק. כאשר אתם כבר יודעים באיזה צמיג אתם מעוניינים, עשו מספר בירורים לגבי מחירים ומבצעים. הפרש המחיר לארבעה צמיגי מכוניות משפחתיות נפוצה עשוי להגיע למאות שקלים.
אבל שלא כמו בקניות "רגילות", בצמיג הכה חשוב, לא כדאי להתפשר יותר מדי. ראשית כלל אצבע מצוין. אם מעולם לא שמעתם את שם יצרן הצמיג, היו חשדניים. אם גם החברים שלכם מעולם לא שמעו את שמו, היו חשדניים יותר.
מבלי לקבוע עמדה על איכות צמיג כזה או אחר, המלצת ynet פשוטה וברורה - בעיקרון עדיף צמיג מיצרן גדול ומוכר, על-פני יצרן עלום שם.
יש מספיק "שוק" בארץ לצמיגים זולים ו"חסרי זהות", הנמכרים במחיר נמוך ביותר וקוסמים לנהגים שונים המאמינים ש"צמיג הוא בסך הכל גומי".
ואם כבר גומי, הגיע הזמן להסביר גם כי שני צמיגים של אותו יצרן, באותן מידות (על כך מייד), עשויים להיות שונים בתכלית באופיים. זה כולל לא רק מידת אחיזה אלא גם אורך חיים, רעש, התאמה למזג אוויר חורפי, וזו רק רשימה חלקית. כל יצרן מאפיין היטב את הצמיגים אותם הוא מייצר לפי צרכים שונים.
להלן מספר "כללי אצבע":
צמיגים ספורטיביים באופיים יהיו יקרים יחסית, יעניקו אחיזה מצוינת בכביש יבש אך בהתאם יתבלו מהר. לעומת זאת, יש צמיגים שמכוונים דווקא לצרכי נוחות. אלה יהיו נוקשים יותר, אך יעזרו לחסוך בדלק ובוודאי ישמרו על חייהם יותר מאחיהם הספורטיביים. יש צמיגי שטח גסי חריצים שמתאימים פחות מכולם לנסיעת כביש, ויש צמיגי "כל מזג אוויר" שמסייעים בפינוי מהיר ויעיל יחסית של מים בעת גשם.
נקודה חשובה נוספת היא מידות הצמיג וסיווג המהירות שלו. כל סוג של צמיג מוצע בשלל מידות. בכל מקרה, החוק קובע כי יש להשתמש במידת צמיגים המוזכרת ברישיון הרכב. לא תעשו כך, לא תוכלו לעבור את תהליך הרישוי השנתי, אבל זו רק הצרה הראשונה. כי אם אינכם יודעים בדיוק מה אתם עושים, יש בהחלט סיכוי שלמרות המראה האגרסיבי יותר של צמיג רחב, רק תרעו את יכולת הרכב.
זכרו. יצרן הרכב יודע באמת הכי טוב איזה צמיג מתאים לכם. הוא תכנן את המכונית, בחן אותה בשלל דרכים על פני-מאות אלפי קילומטרים וכייל אותה בהתאם למידת הצמיג (ולחץ האוויר) שבחר.
אבל לפני שאתם בוחרים בצמיגי 225/45 לגולף 1.6 האוטומטית שלכם, כדאי שתדעו. צמיג רחב וגדול יפגע לכם בצריכת הדלק, בביצועים, בכיול מד המהירות, בנוחות הנסיעה ובאחיזה. זו אמנם תעלה בחלק מהמקרים, אך השליטה במכונית עשויה להפוך לקשה יותר. בקיצור - זה יפה, אבל מיותר.
איך נקרא צמיג?
לכל צמיג יש תעודת זהות, המספרת עליו פרטים חשובים - כמעט כל הפרטים שעליכם לדעת. למשל מידה, גיל, דירוג מהירות (לאיזו מהירות מרבית הוא תוכנן), דירוג הרכות של תערובת הגומי, לעיתים אף יעודו. כך תבינו את הכתוב:
ראשית, קחו למשל את הצמיג שבתמונה, צמיג אופייני של מכונית משפחתית ממוצעת כיום.
צמיג במידה 195-60R15, ודירוג עומס ומהירות 88V. מה זה אומר? (צילום: רועי צוקרמן)
ראשית המידה הרשומה, שנחלקת לשלושה: 195, 60 ו-R15. המספר הראשון משמאל הוא רוחב הצמיג מכתף לכתף, במקרה זה 195 מילימטרים (19.5 ס"מ). המידה השניה היא חתך הצמיג - 60. המשמעות היא כי גובה דופן הצמיג מהווה 60% מרוחבו. במקרה "שלנו" - 117 מ"מ. ו-R15? המספר מציין את קוטר החישוק עליו "מולבש" הצמיג, ובמקרה זה 15 אינץ' (כ-457 ס"מ). R מציין שהצמיג הוא רדיאלי, כמו כל הצמיגים כיום פחות או יותר.
ומה אומר ה-88V בסוף? זהו דירוג המהירות, כאשר האות היא המפתח לפיענוח המהירות והמספר הוא אינדקס העומס בקילוגרם בו מסוגל הצמיג לעמוד גם במהירות הגבוהה ביותר. הנה טבלה של כל המהירויות וזכרו - חשוב שלצמיג תהיה יכולת לנוע במהירות גבוהה לפחות כמו המהירות המרבית של המכוניות.
דירוג צמיג | מהירות מרבית | דירוג צמיג | מהירות מרבית |
B | 50 קמ"ש | R | 170 קמ"ש |
J | 100 קמ"ש | S | 180 קמ"ש |
L | 120 קמ"ש | T | 190 קמ"ש |
M | 130 קמ"ש | H | 210 קמ"ש |
N | 140 קמ"ש | V | 240 קמ"ש |
P | 150 קמ"ש | W | 270 קמ"ש |
Q | 170 קמ"ש | Y | 300 קמ"ש |
Z | מעל 300 קמ"ש |
וכיצד תדעו מהו העומס המותר לכל צמיג? הנה הטבלה:
מידה | משקל | מידה | משקל | מידה | משקל |
71 | 345 | 83 | 487 | 95 | 690 |
72 | 355 | 84 | 500 | 96 | 710 |
73 | 365 | 85 | 515 | 97 | 730 |
74 | 375 | 86 | 530 | 98 | 750 |
75 | 387 | 87 | 545 | 99 | 775 |
76 | 400 | 88 | 560 | 100 | 800 |
77 | 412 | 89 | 580 | 101 | 825 |
78 | 425 | 90 | 600 | 102 | 850 |
79 | 437 | 91 | 615 | 103 | 875 |
80 | 450 | 92 | 630 | 104 | 900 |
81 | 462 | 93 | 650 | 105 | 925 |
82 | 475 | 94 | 670 | 106 | 950 |
צמיגים, כללי ברזל:
- תמיד כדאי לקנות צמיג ממותג מוכר, גם אם זה עולה כמה שקלים יותר.
- חובה: שני צמיגים זהים במידה, מאותו יצרן ודגם על אותו סרן. מומלץ שכל הארבעה יהיו זהים.
- לא לסמוך על מתקין הצמיגים: לחץ האוויר חייב להיות לפי המלצת היצרן, לא להסכים ל"אני שם לך 30 אחי, זה מספיק לכל המכוניות".
- בדיקת לחץ אוויר רצוי לבצע כשהצמיג קר, ההבדל לעומת צמיג חם עשוי להיות גדול.
- מומלץ לא לרכוש צמיג שגילו מעל לשנה, בתקריה חייבים לציין בפניכם את גילו לפני הרכישה.
- צמיג מתייבש עם השנים, וקשה לראות זאת. החליפו צמיג כל 4-3 שנים גם אם נסעתם מעט קילומטרים באופן רגוע.
- צמיג רחב יותר יהיה יפה יותר. כל השאר - בעיקר חסרונות.