שתף קטע נבחר

האם חברות עונות לדואר אלקטרוני?

בדיקת ynet העלתה, כי התשובה לשאלה שבכותרת היא "לרוב כן", אך אין מקום לאופטימיות - רק 18 מתוך 29 חברות השיבו, חלקן אפילו בו ביום. אבל דווקא אותן חברות שהתעלמו מהפניה, השאירו לנו טעם רע בפה, וחלקן, במקום להתנצל ולשפר את דרכיהן - העדיפו להאשים אותנו, הלקוחות, בכשל

הדואר האלקטרוני הפך לאמצעי תקשורת מקובל ואפילו ממכר בישראל. נכון לחודש יוני, 83% מהגולשים בישראל עושים בו שימוש קבוע, ואין בית עסק מתקדם שיכול להרשות לעצמו לוותר עליו. מכיוון שכך, החלטנו להמשיך בסדרת הכתבות הבודקות היענות לפניות צרכנים בדואר האלקטרוני.

 

היענות מעודדת

 

בשנה שעברה בדקנו את רמת ההיענות של משרדי הממשלה וחברי הכנסת לפניות שהציבור שולח בדואר אלקטרוני. התוצאות של הבדיקות האלה לא היו מעודדות במיוחד.

 

החלטנו לבדוק הפעם את המגזר העיסקי. לשם כך, הכנו רשימה של 29 חברות בולטות בענפים שונים במשק – שירותים, קמעונות, בנקאות, תקשורת, מזון, בריאות ועוד.

 

פנינו לאתרי האינטרנט של החברות, כאשר במרבית המקרים נעזרנו בטפסי ה"צרו קשר" שמופיעים בהם לצורך הפניה. כאשר לא נמצאו טפסים כאלה או במקרים בהם הם לא היו שמישים מסיבות שיפורטו בהמשך - השתמשנו בכתובת דואר אלקטרוני שנמצאה באתר לצורך המשלוח.

 

הכירו את רותי כהן 

 

כמו תמיד, על מנת שלא להטות את תוצאות הבדיקה, לא הזדהינו כעיתונאים, והמצאנו דמות פיקטיבית חדשה – רותי כהן , צרכנית נמרצת ואכפתית, שכל רצונה בחיים הוא לסייע לאותן חברות לשפר את השירות.

 

נוסח הפניה ששלחה כהן לחברות היה זהה, תוכנה היה כללי ובלתי מאתגר, כשהקפדנו לבחור בשאלה שהתשובה עליה תמציתית ביותר.

 

שלום,

 

רציתי לשלוח לכם הצעה לשיפור בנוגע לטיב השירות שאתם מספקים. למי עלי לפנות וכיצד לעשות זאת - האם באימייל או בטלפון?

תודה,

 

רותי כהן

 

ההודעות נשלחו מכתובת הדואר grinfildzvia@nana.co.il, בשעות הצהריים של ה-24 וה-25 בינואר, וההקצבה הפעם היתה שבועיים למענה. פרק זמן מכובד לכל הדעות.

 

נוסף על כך, בחרנו שלא לספק מספר טלפון ו/או כתובת (למעט בטפסים שחייבו אותנו לעשות כן – או אז מילאנו פרטים פיקטיביים), וזאת, על מנת לבחון את השירות בדואר האלקטרוני, שהוא הוא מהות הבדיקה.

 

תוצאות הבדיקה

 

למרבה השמחה, גילינו שבניגוד לנבחרי העם, מרבית החברות דווקא כן מקפידות להשיב על פניות הנעשות בדואר האלקטרוני. למעלה ממחצית החברות (18) השיבו על הפניה בתוך יום אחד לכל היותר, כש-10 מהן הגדילו וענו באותו היום.

 

הטובים והרעים
ענו לא ענו
נטוויז'ן איקאה
בזק בינלאומי 013 ברק
012 קווי זהב אינטרנט זהב
בנק הפועלים מי עדן
בנק לאומי תמי 4
בנק דיסקונט פוקס
סלקום אסם
אורנג' בזק
פלאפון ML (מתאים לי)
חברת החשמל  
אל על  
ארומה  
עלית  
טבע  
דפי זהב  
HOT  
שקם אלקטריק  
סופרגז  

 

 

המצטיינים

 

באופן לא מפתיע, היו אלה חברות האינטרנט.

 

  • נטוויז'ן קוטפת בקלות את המקום הראשון בבדיקה שלנו, עם מענה שנחת בתיבתנו הווירטואלית בתוך 13 דקות מרגע ששלחנו את הפניה.

 

  • בזק בינלאומי, שכמעט והקדימה את המתחרה הוותיקה, וענתה דקה לפניה (!), התעקשו לקבל את שם המשתמש שלנו בחברה, וכשלוש שעות לאחר שענינו שאיננו לקוחות, השיבו לנו בדואר אלקטרוני ודרשו מספר טלפון ליצירת קשר.

 

  • ב-012 יש עובדי שירות לקוחות חרוצים, שהשיבו ידנית לפנייתנו ב-23:00 בלילה, וענו לקונית: "ניתן לשלוח למייל זה , פנייתך תועבר לגורם הרלוונטי".

 

  • הבנקים. במגזר הפיננסים השיבו לנו גם כן באופן די מיידי: בבנק הפועלים בתוך 17 דקות מרגע קבלת ההודעה, אולם תשובתם היתה בעייתית מבחינתנו: " שלום רב. תוכלי להעביר לפניות הציבור בפקס מס. 03-567-3764...". לאומי היו חיוביים יותר כלפי העידן הדיגיטלי, ואמנם חזרו אלינו "רק" בתוך 21 דקות, אך הציעו לנו לפנות בדואר אלקטרוני או בפקס. דיסקונט ענו לנו רק בבוקר יום המחרת, וביקשו מרותי לשלוח את מספר הטלפון שלה, על מנת שיוכלו לטפל בפנייתה. 

 

  • חברות הסלולר. גם בסלקום סיפקו מענה כמעט מיידי, ובתוך חצי שעה השיבו לנו תשובה מפורטת, זאת, למרות שהם מבטיחים לחזור אל הפונים בתוך יומיים לכל היותר. היריבה, אורנג', חזרה אלינו בתוך כשעתיים עם תשובה מלאה ומנומסת במיוחד, לאחר שסיפקה לנו מספר פניה בתוך מספר שניות מרגע קבלת ההודעה. פלאפון חזרו אלינו אחרונים, הודו לנו והציעו שנשלח פרטים נוספים בפקס.

 

  • חברת החשמל הפגינה יעילות אין קץ והוכיחה שבכל הנוגע למענה אלקטרוני – אין שם צורך בהפרטה: נציג החברה חזר אלינו עם תשובה מנומסת בתוך 25 דקות מהמשלוח.

 

  • אל על עוררה בנו רגשות מעורבים, מחד, החברה אינה מספקת באתרה שום אמצעי לפניה דיגיטלית, בטח שלא טופס. מאידך, נציגיה השיבו לנו אחרי יומיים למרות שהסתבר שפנינו לכתובת לא נכונה. לבזק יש מה ללמוד.

 

  • ארומה הצטיינו גם הם, והשיבו לנו אחרי 22 דקות בדיוק, והשאירו בידינו את הבחירה באיזה אמצעי תקשורת לפנות אליהם. בעלית השיבו יום לאחר הפניה, וביקשו: "נא צייני במייל חוזר את הצעותייך ואנו נעבירן לגורמים הרלוונטים", וטבע השיבו פחות משעה לאחר קבלת ההודעה, וביקשו שנפרט את הצעתנו, כדי שיוכלו "לנתב לגורם הרלוונטי".

 

  • דפי זהב חזרו אלינו אחרי פחות מ-40 דקות, והודיעו לרותי ש"ישמחו לקבל את הצעתך למייל".

 

  • HOT השיבו על פנייתנו יום לאחר שהתקבלה, ועשו זאת בחינניות ובנימוס.

 

  • בשקם אלקטריק נקטו בשיטה דומה, וכשענו לנו יום לאחר המשלוח, לא רק הביעו שמחה למקרא ההודעה, אלא אפילו הציעו "לנתב את המכתב לייעודו".

 

  • סופרגז חזרו אלינו אחרי יום, והודיעו שאין שום בעיה לפנות אליהם "דרך המייל או דרך האתר".

 

לא ענו

 

רק תשע חברות לא ענו על הפניה עד היום, ולשתיים פשוט לא הצלחנו לפנות, חרף ניסיונות חוזרים ונשנים, אלה היו סופר פארם, שמפעילה אתר אינטרנט דמוי עלון מודפס, שאינו כולל אמצעי פניה; ומגדל, שלחיצה על "שלח" בטופס שבאתרה הביאה אותנו שוב ושוב להודעת שגיאה.

 

אחרי מגוון התשובות הזריזות והמועילות שקיבלנו, התאכזבנו קשות לגלות, שמרבית החברות שכשלו במענה האשימו דווקא את רותי האומללה שלנו במחדל, וסרבו להודות באחריות לכשל הנקודתי במנגנון שירות הלקוחות שלהם.

 

חלקן נאחזו בתוקף בטיעון התמוה שאין כמו שיחה טלפונית לשיפור הקשר האישי עם הפונים, אחרות התרעמו על שלא ניסינו לפנות אליהן יותר מפעם אחת או לא הצלחנו למצוא את הכתובת הנכונה לפניה בנבכי אתרם.

 

חבל שהעובדה שהן מחזיקות באתר אינטרנט מעודכן (אנחנו מקווים), כנראה אינה מהווה סיבה מספקת עבורן להשיב לפונים דרך האתר – בין אם מדובר בלקוחות/מנויים ובין אם מדובר ב"סתם" גולשים.

 

תגובות החברות שלא ענו

 

013 ברק

 

"לצערנו מדובר בהטעיה מכוונת. המייל נשלח ובו מספר טלפון שגוי במתכוון. למרות ניסיונות חוזרים ונשנים של 013 ברק להתקשר למספר השגוי שנמסר הקו היה מנותק. החברה שלחה מייל תגובה ובקשה מהפונה שישלח אליה מספר טלפון תקין על מנת שתוכל לבדוק את הנושא. לצערנו לא קיבלנו כל התייחסות. אנו סבורים לאור זאת שמדובר בתלונת שווא העושה עוול למערך שירות הלקוחות של 013 ברק המטפל במאות פניות ביום לשביעות רצון מלאה של הפונים".

 

נדגיש כי בתיבת הדואר שלנו, שאליה הגיעו תשובות משאר החברות, מעולם לא התקבלה פניה כלשהי מ-013 ברק. יתרה מכך, החברה לא העבירה אלינו עותק מאותו מייל תגובה משוער, בטיעון שהיא אינה שומרת הודעות יוצאות במשך זמן כה רב.

 

אינטרנט זהב

 

"smile אינטרנט זהב היא חברת התקשורת היחידה בישראל המפרסמת באתר האינטרנט שלה את מספרי הטלפון הישירים וכתובות הדואר האלקטרוני של כל הנהלת החברה, ובכלל זה מנכ"ל החברה. כל פניה שמועברת לחברה או לאחד המנהלים מטופלת ונענית תוך זמן קצר ביותר. מבדיקה מקיפה במחלקת פניות הציבור של החברה עולה כי לא מוכרת פניה של גולשת בשם רותי כהן. במידה ופניה כזו הייתה מתקבלת, היא הייתה מטופלת במהירות ובמקצועיות".

 

חבל שבאתר החדש שהעלתה אינטרנט זהב היא אולי שמה דגש עקרוני על זמינות ושירות, אולם בפועל, כשלה בהצגת אפשרויות הפנייה לנציגי החברה. תחרות נושאת פרסים תיערך בין הגולשים שיצליחו למצוא את אותם מספרי טלפון וכתובות דואר אלקטרוני ישירים.

 

איקאה

 

"אתר האינטרנט של איקאה נבדק מידי יום על ידי אנשי שירות הלקוחות אשר יוצרים קשר טלפוני עם הפונים על בסיס יומי, מתוך הבנה כי הדרך האישית והנכונה ביותר לטפל בפניות היא באמצעות שיחה ישירה. בתאריך 25.01.06, אכן התקבלה באתר פניה מאת הגב' רותי כהן, אולם לצערנו, לא ניתן היה להשיב לה היות ומספר הטלפון שניתן היה פיקטיבי (02-123456), יתרה מזאת, לא מולאו כל שדות החובה בפנייה, כלומר – לא הושארה כתובת ולכן לא ניתן היה לאתר את הפונה באמצעות מודיעין 144. אנו מאמינים כי כאשר לקוח פונה אלינו הוא עושה זאת במטרה לקבל התייחסותנו, לא כך נראה במקרה זה".

 

מוזר שבאיקאה מתעקשים להחליט עבור הלקוח מהו אמצעי התקשורת "האישי והנכון ביותר", וגם אחרי שהוא נאבק עם הטופס הבלתי ידידותי שבאתר, מחליטים שלא לנסות ולפנות - במשך למעלה משבועיים - לכתובת הדואר האלקטרוני, שהיתה מדוייקת ופעילה במיוחד.

 

מי עדן

 

"בימים אלה חברת מי עדן מעלה אתר חדש לחברה. לצערנו, בשל בעיה בסנכרון המערכות בין האתר הקיים לאתר החדש, הפנייה המדוברת לא טופלה. אנו מעריכים שתחום שרות הלקוחות ופניות הציבור דרך האתר ייהנה מפלטפורמה חדשה בימים הקרובים, ועד אז, אנו ממליצים לפנות בכל עניין לשרות הטלפוני של מי עדן".

 

תמי 4

 

"בעקבות פנייתך ביצענו בדיקה מקיפה לבירור הסיבה לכך שלא קיבלת מענה. לצערנו, בשל תקלה הפניה לא טופלה. אנחנו מודים לך על פנייתך ועל כך שהבאת זאת לתשומת לבנו . אנו נבצע את השיפורים הנדרשים על מנת למנוע מקרים דומים בעתיד".

 

פוקס

 

"FOX עושה את מירב המאמצים לענות למספר רב של פניות יומיות הפוקדות את אתר האינטרנט. בעקבות פנייתך, בדקנו את הנושא ודאגנו כי באתר החברה החדש שיעלה לקראת סוף פברואר, יופעל מנגנון חדש המנווט כל פניה למחלקה המיועדת, דבר שיקצר באופן משמעותי את זמן התגובה לכל פניה ופניה. אנו מתנצלים בפני לקוחותינו אשר לא קיבלו מענה בפרק זמן סביר".

 

אסם

 

"פניות המתקבלות דרך האתר באמצעות הדוא"ל נענות בתוך 24 שעות. במקרה ספציפי זה, בשל תקלה במערכת השרתים, נבצר מאסם לקבל חלק מהדואר האלקטרוני אשר הועבר אליה בתאריך זה. החברה מתנצלת בפני הגולשים ופועלת לתיקון התקלה בהקדם האפשרי".

 

בזק

 

"באתר שירות הלקוחות קיים טופס באמצעותו יכולים לקוחות בזק לפנות בכל בעיה ובקשה. כמובן שכדי לקבל שירות איכותי - יש למלא את מספר הטלפון של הלקוח, וכך הפניה מופנית ישירות לטיפול לנציג השירות המתאים ללא צורך במתווכים. ציון מספר הטלפון בטופס, מבטיח טיפול זריז וללא עכבות. חבל שהפניה של ynet נשלחה למקום שאינו מיועד לפניית לקוחות, ולכן, מטבע הדברים, לא נענתה".

 

חבל גם שבבזק לא רק מאלצים את הגולשים לציין מגוון פרטים לא רלוונטיים לאופי הפניה, ובראשם הדרישה המיותרת לספק להם מספר תעודת זהות, אלא גם לא מצליחים לאתר את הודעת הדואר ששלחנו לנציגיהם דרך כתובת דואר אלקטרוני פעילה שמצאנו באתרם.

 

ML (מתאים לי)

 

"רינת אזולאי, המשנה למנכ"ל ML, מסרה כי חברת ML שמה לה לדגל לשפר את השירות. מבדיקה שנעשתה בחברה - המייל לא הגיע ואנו מתנצלים על כך".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: פי סי מגזין
דואר אלקטרוני. לא כולם הפנימו את חשיבותו
צילום: פי סי מגזין
מומלצים