שתף קטע נבחר
 

וולוו C70 - שוודית בלי חלק עליון

וולוו ביצעה את המעבר למבנה קופה-קבריולה, ונסעה עד להוואי כדי למצוא את השמש המושלמת לשיזוף הולם. היינו שם עם כובע מצחייה, התחמקנו ממקומיים ממהרים והבאנו מסקנות. למשל שגג נפתח זה דבר מצוין

השם Hana Highway מטעה, כי הדרך המובילה לכפר השקט בקצה האי מאווי שבהוואי היא הכל חוץ מכביש ראשי. 56 הקילומטרים שמובילים להאנה מורכבים מ-617 פיתולים צרים ביותר, כאשר צמחיה טרופית וקירות סלעים מאיימים לנגוס באספלט ובדופן המכונית.

 

ישורות אין, אבל במקומם יש 52 גשרים צרים עוד יותר של נתיב אחד בלבד. גם עדן מוטורי? אולי אם הכביש לא היה דו-סיטרי. אתגר? בוודאי אם לא היו כאן המוני תיירים. אבל פנסיונרים אמריקנים שמחדשים נעורים במוסטנג פתוחה יכולים להיות איטיים יותר ממגבלות מהירויות מטורפות נוסח אמריקה - כמו 25 קמ"ש. לקוקטייל צריך להוסיף את המקומיים חסרי הסבלנות והמהירים, שעדיין לא שמעו ש"ביג-פוט" גדולים כבר לא באופנה. וכשטנדר כזה לוקח "קו נכון" בסיבוב, צריך להתפלל ולתרגל בלימת חירום.


וולוו C70. גג קשיח בשלושה חלקים 

 

לחבילה הזו שלחו וולוו - ללא תפילת הדרך, אך עם בלמים מצוינים - את הקופה-קבריולה החדשה ועיתונאים נמרצים שהפרו את האיזון הטבעי.  

 

איפה השמש

 

וולוו חיפשה את השמש כדי להציג את ה-C70, ובעוד עמיתנו האירופים יצאו לדובאי, אנחנו - מסיבות מובנות - הצטרפנו לקולגות אמריקנים בהוואי. כאן, באמריקה, תפיסת הקופה-קבריולה עדיין נדירה, וזו מכונית ראשונה במבנה כזה עם ארבעה מושבים שמגיעה ליבשת. מה שחשוב יותר הוא שוולוו היא ראשונה מבין יצרני היוקרה להביא את המבנה הקשיח-מתקפל למכונית שאינה רודסטר. 

 

עם מבנה קופה-קבריולה, מחליפה המכונית את שתי הגרסאות שהיו בעבר ל-C70 היוצאת (קופה או קבריו). היא מבוססת על פלטפורמת ה-S40 ופורד פוקוס, אך השוודים מסרבים להתייחס לגרסה הפתוחה של האחיינית, שתיחשף בימים הקרובים.

 

השוודים מספרים על קשיחות כפולה מה-C70 קבריו היוצאת. לפי ראש הפרויקט, הקשיחות גבוהה כבר במצב פתוח כאשר סגירת הגג מוסיפה רק עשרה אחוזים. וולוו כמובן מתהדרת ברמת בטיחות גבוהה, וב-C70 כמה רעיונות מעניינים כמו כריות וילון שיוצאות מהדלת, או קשתות הגנה אחוריות שנשלפות גם במקרה של מכה קשה מאחור (למקרה שמשהו יעוף מהרכב הפוגע).


סביבת הנהג נהנית מהנדסת אנוש טובה

 

מפגש ראשון מגלה מראה וולוו טיפוסי, עם קירבה ברורה ל-S40. אבל ה-C70 היא דווקא פרויקט ראשון של הסטודיו בקליפורניה.

 

המעצב ג'ון קינסי נרגש. אחרי יותר מעשור עם וולוו זה פרויקט ראשון שלו שהגיע לייצור. הוא מספר על השראה מהדגם היוצא, אך כשהן עומדות זו ליד זו נראית החדשה הרבה יותר כוחנית ומודרנית, והרבה פחות נשית. היא נראית טוב למרות שאינה חדשנית או צעקנית.

 

פתיחת הגג מהווה בלט מכאני מרשים לעין. הגג הוא בהחלט אחד החלקים המיוחדים במכונית - חלוקתו לשלושה מאפשרת ליצור "חבילה קצרה", ולשמור על פרופורציות נאות מבלי לפגוע במידות תא הנוסעים. "זו הייתה המשימה הקשה בעיצוב, למצוא את הפשרה הנכונה בין אורך הגג, זווית הקורה האחורית ותא מטען שאינו גדול מדי". והעובדה שוולוו שמרה על צללית של קופה היא בהחלט הצלחה.

 

נעים וברור

 

בתא הנוסעים מתגלים הקווים המוכרים של ה-S40, עם אותה סביבת נהג נקייה וברורה ואותה קונסולה מרכזית דקיקה, שמזכירה מושבים שוודים מעוצבים. זה נראה איכותי ומכובד, אם כי ניתן היה לצפות לגוונים ססגוניים יותר. הקנוסולה הדקיקה כוללת צג שמשרת באופן ברור ונוח את בקרת האקלים ומערכת השמע, ולמרות שפע האפשרויות הוא לא מסורבל. קל לאהוב גם את תפעול בקרת האקלים. לטעמי הפגם היחיד בהנדסת האנוש נעוץ בעובדה שניתוק בקרת היציבות מתבצע מתוך מחשב הדרך.

 

תנוחה טובה ומושב נוח עם כיוון חשמלי, משלימים אווירה נעימה ונינוחה. אבל מי שישבור את השקט היא מערכת השמע החשובה כל-כך לאמריקה, עליה מדברים בוולוו רבות. וכאשר כל מכת תוף של גרין דיי מנערת היטב את ארוחת הבוקר שלי, אני יכול להבין למה. גם מאחור האווירה נעימה, עם תאורה בדפנות ומראה נאה למושבים. המרחב לרגליים מפתיע לטובה, זה של הראש מוגבל יותר.

 

הרבה סוסים

 

וולוו הביאו להשקה רק את גרסת ה-T5 (בנפח 2.5 ליטר), ובעיקר עם תיבה אוטומטית (חמישה הילוכים). האצה ראשונית מהמקום רגועה ואינה מדביקה את הגב למשענת, כפי שהיית מצפה מ-220 כ"ס, 32.6 קג"מ ושמונה שניות למאה. הסיבה לכך היא המשקל, שעלה ל-1,725 ק"ג, ויחסי ההעברה הארוכים שאינם ממש מתאימים לכבישים המפותלים של הוואי.


וולוו C70 

 

בכלל, עיקר כוחה של חטיבת הכוח הוא במהירויות הגבוהות (המהירות המרבית היא 235 קמ"ש), שכמעט בלתי אפשריות באי הצבעוני. מה שברור הוא שהמנוע שקט, מעודן וזורם ובאופן מפתיע. הוא נטול התפרצויות המקושרות עם מגדש. התיבה איטית מעט אבל מפצה בתפעול ידני טוב ופעולה רכה (במצבים קיצוניים היא עלולה בכל זאת להפתיעה בחבטה).

 

הגרסה הידנית, שמקצרת את ההאצה למאה ל-7.6 שניות ורושמת 240 קמ"ש, הרבה יותר מהנה. עם שישה הילוכים, בורר רהוט ומצמד נעים, היא מעניקה תחושה יותר נמרצת ומהנה. אפילו שגם כאן יחסי ההעברה ארוכים.

 

נוסעים להאנה

 

עם כל כך הרבה כוח שעובר לפנים וכל כך מעט אספלט, ברור שהוולוו מרגישה מעט גדולה על הכביש המתפתל להאנה - שמתאים בהרבה לפיז'ו 106 ראלי או מיני קופר. ה-C70 נאלצת לעבוד קשה כדי לעקוב אחרי הפיתולים ההדוקים.

 

האחיזה עם הגומי הנדיב (235/45) מצוינת, ובכל זאת על כתמי רטיבות שמותיר מזג האוויר הטרופי יכולים הצמיגים הקדמיים להיכנע למצערת. באופן מפתיע להנעה קדמית כה חזקה, זה לא קורה הרבה ובקרת היציבות מתפקדת בצורה מדויקת. רוב הזמן שומרת המכונית על תגובות טובות ואינה סובלת מהשפעת הכוח על ההיגוי. היא לא משנה כיוון באופן נמרץ ומעדיפה תגובות רגועות ומאוזנות, אבל כאשר הפניות נפתחות והופכות מהירות יותר, היא בהחלט מרגישה טוב.

 

על חישוקי ה-"17 מצליחה ה-C70 להציע נוחות נסיעה מפתיעה (מעניין איך זה ירגיש בארץ), אך הידנית שנעלה "18 (וצמיגי 235/40) הציגה אופי נוקשה. כאן גם הופיעה לעיתים נטייה לעקוב אחר שיבושים ולהעביר רעד קל לרוחב המרכב, שהזכיר שלמרות הכל זו מכונית פתוחה.

 

החיים הטובים

 

המבחן של כל קבריולה הוא דווקא ברוח, ובקשר הבלתי אמצעי עם הסביבה. לא ביכולת המוחלטת. ה-C70 עומדת בו בכבוד. במזג האוויר הטרופי היא סיפקה את אותה הנאה שאינה תלויה במהירות, ואת תחושת החיים הטובים והיפים שרק מכוניות פתוחות יכולות להביא. הרוח בשיער הייתה תמיד במידה הנכונה - פורעת תלתל שובב, אך לא יותר. פס הקול נעים, וגם הנוחות מפנקת למדי.

 

בוולוו מתייחסים ל-C70 כאל מקדמת מכירות ומדברים על כמות זעומה של 16,000 מכוניות בשנה. היא תיוצר במפעל המחודש שהוקם בשיתוף עם פינינפארינה בשוודיה. מדובר על היקף ייצור זהה לזה של ה-C70 קופה וקבריולה היוצאות ביחד בימים הטובים, מעט פסימי לטעמנו.

 

מחצית הכמות מיועדת לאמריקה, ובאירופה לא תהיה לוולוו בעיה למכור את 8,000 היחידות הנותרות. לארץ היא תגיע לקראת הקיץ, ואז גם נוכל לבחון אותה בתנאים מגוונים יותר. עם תג משוער של 350,000 שקלים, המחיר - בניגוד ל-S40 עליה היא מבוססת - לא נראה מוגזם. במיוחד ליד המתחרים הגרמניים שעדיין משתמשים בגג רך.

 

הכותב היה אורח חברת וולוו

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מקופה לקבריולה
עיצוב אופייני
סליחה, זו S40?
מקום לארבעה?
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים