אינטרנט אלחוטי ברכבת: למה כל כך יקר?
לידי הנהלת הרכבת נפלה הזדמנות פז לשפר את התדמית הבעייתית שלה: שילוב אינטרנט אלחוטי בתחנות ובהמשך גם בקרונות, אך היא מתעקשת להחמיץ אותה באמצעות תמחור שגוי. זו רכבת אחת שרצוי לא לפספס
רכבת ישראל, וזה לא סוד, סובלת מדימוי שלילי. איחורים בלתי פוסקים, צפיפות בלתי נסבלת, ליקויים בפריסת המסילה לירושלים, תאונות עם כלי רכב במפגשים ללא מחסומים הם רק חלק מהכשלים שבהנהלת הרכבת יבקשו להשכיח ולהצטייר כאמצעי מודרני מועדף להסעת המונים.
והנה בדיוק נופלת לידי אנשי הרכבת הזדמנות כזו: שירות אינטרנט אלחוטי, שישולב בתחנות, בשלב ראשון בתחנת תל אביב מרכז, ובמהלך שלושת החודשים הקרובים גם בתחנות נוספות.
השירות, המופעל על ידי חברת "אנסול פתרונות מיחשוב", שזכתה במכרז, מאפשר לנוסעים בעלי מחשב נייד או מחשב כף יד עם כרטיס רשת אלחוטי לגלוש באינטרנט. במקביל, בודקת הרכבת אפשרות לספק אינטרנט אלחוטי גם בקרונות הנוסעים במהלך הנסיעה - שירות מועיל בהרבה עבור הנוסעים.
הזדמנות מפוספסת
ומה עושים ברכבת עם ההזדמנות הזו? ניחשתם נכון - מפספסים אותה. בכירי רכבת ישראל הצהירו, אמנם, שהשירות החדש יאפשר לנוסעים המעוניינים בכך לנצל את זמן ההמתנה לצורכי עבודה או לגלישה להנאתם, אך ספק אם רובם ייענו להצעה.
הסיבה: תעריפי השירות החדש הופכים אותו לבלתי ריאלי עבור חלק גדול מקהל היעד. מצטרפי המסלול הראשון ישלמו 9.95 דולרים+מע"מ עבור גלישה למשך 24 שעות, ובמסלול השני 22 דולרים לחודש+מע"מ. בשני המסלולים מתחברים לדף הבית של השירות (לשם כך, לוחצים על סמל דף הבית בתחנה), בוחרים את המסלול המבוקש, מזינים פרטי כרטיס אשראי ומתחילים לגלוש.
כמה?
נחזור שוב על המחירים: כ-55 שקלים (כולל מע"מ) על גלישה במשך יממה, 121 שקלים (כולל מע"מ) לחודש.
הגלישה בתעריף יומי בלתי כדאית בעליל, אם מניחים שעיקר השימוש באינטרנט ימוצה ב-5-10 דקות המתנה לרכבת הלוך ופרק זמן דומה בדרך חזרה. נוסף על כך, למה לא להציע שימוש חד פעמי על פי דקות?
גם התעריף החודשי לא כדאי. לשם השוואה, כיום ניתן לרכוש חבילות גלישה ביתיות (ספק+תשתית) במהירות 1.5 מגה ביט במחיר של כ-85 שקלים לחודש. חשוב לזכור כי חלק גדול מנוסעי הרכבת אינם נוסעים מזדמנים אלא מנויים קבועים, ולא סביר שיסכימו להיפרד מסכום לא מבוטל, שמתווסף לדמי המנוי, שגם כך אינם זולים.
המגמה: מעבר לאינטרנט אלחוטי חינם
המדיניות של הרכבת לא שונה מזו של ספקי שירותים אחרים, שאספקת אינטרנט אינה תחום העיסוק העיקרי שלהם. הם תופשים את האינטרנט האלחוטי כהזדמנות להגדיל את ההכנסות במקום השקעה במחיר לא גבוה במיוחד, שתניב לקוחות מרוצים יותר, ותסיח את דעתם מההמתנה (וגם מהעיכובים, בחלק מהמקרים). אינטרנט אלחוטי חינם או במחיר זול מאוד יספק לרכבת יתרון חשוב מול התחרות מצד האוטובוסים או המכוניות הפרטיות.
המגמה בעולם (שבאה לידי ביטוי, בינתיים, במרכזי ערים, כולל בירושלים) היא לעבור לאספקה של אינטרנט אלחוטי חינם. העקרון המנחה הוא שכולם ירוויחו מכך - ספקי האינטרנט האלחוטי, עסקים בקרבת מקום ומפרסמים.
אם האינטרנט האלחוטי בתחנות הרכבת (ובעתיד גם ברכבת עצמה) יוצע חינם, רכבת ישראל תוכל לנצל זאת לא רק למשוך נוסעים אלא גם לרשום באמצעותם הכנסות נוספות - למשל, הכנסות מפרסום בדף הבית של השירות, סרטים לצפייה על פי דרישה באתר (VOD), שיחות טלפון ברשתות כמו Skype ועוד. זו רכבת אחת שרצוי לא לפספס.
תגובת הרכבת
"הרכבת, כחברה ממשלתית, מקבלת תקציבים שנועדו לפיתוח תשתיות מסילה ותחנות ולהסעת נוסעים. את סל השירותים המשלימים לחוויית הנסיעה מציעה הרכבת לנוסעים באמצעות זכיינים המתמחים כל אחד בתחומו ובכלל זה גם זכיין האחראי לאספקת הקישוריות לאינטרנט האלחוטי.
"גולש שיתחבר לחבילת הגלישה של חודש אחד יקבל את החודש השני ללא תשלום. התעריף המקובל בעולם לדקת גלישה עומד על כ-0.3-0.4 דולרים וכשהמחיר לחודש שלם עומד על כ - 22$ + מע"מ (השווה לכשעה ורבע בתעריף על פי דקה). אין כדאיות לגלישה על פי דקה".
"גולש שיתחבר לחבילת הגלישה בתחנת הרכבת יוכל לנצל אותה בזמן ההמתנה בתחנת הרכבת (שעומד אגב - על פי סקר שנערך ברכבת - על כ-19 דקות בממוצע) וגם בכל אחת מהנקודות הנוספות של חברת boingo, הכוללת יותר מ-25,000 נקודות חמות בכל רחבי העולם, מתוכן 22 נקודות בארץ.
"מחיר החבילה לחודש אכן דומה למחיר של חבילת גלישה חודשית באינטרנט מהיר ביתי אך, כאמור, באותו מחיר יכול הגולש ליהנות מגישה לאינטרנט ללא המגבלה של ארבעת קירות ביתו.
"במקביל בוחנת הרכבת את כל המרכיבים הטכניים שיאפשרו בבוא העת גם גלישה באינטרנט אלחוטי בקרונות הרכבת תוך כדי נסיעה. אופציה זו מחייבת בניית כיסוי מתאים לכל אורך תוואי מסילות הברזל והרכבת שוקלת את האפשרויות השונות לבניית הכיסוי ולאספקת הקישוריות בתוך הקרונות בצורה הטובה ביותר".