יום הולדת 30 לאפל: הצלחות וגם אתגרים
החלוצה ההיסטורית מעמק הסיליקון תחגוג בקרוב את יום הולדתה ב-30 כשמצבה טוב מאי פעם. קו מותגי החברה ומוצריה - הבולטים מביניהם הם ה-Mac וה-iPod - משדרים מסר מעודכן וחדשני והדרך לכיבוש הסלון הדיגיטלי נראית סלולה, אך יש גם אתגרים וסכנות לא מעטים
אפל מעולם לא הייתה ענקית כמו מיקרוסופט וברגעים מסוימים היה נדמה כי היא עלולה לא לשרוד, אך החלוצה ההיסטורית הזו מעמק הסיליקון תחגוג השבוע את יום הולדתה ב-30 כשמצבה טוב מאי פעם.
אפל התאוששה מכישלונות העבר והחלטות עסקיות מוטעות שהסבו לה הפסדים, והמציאה את עצמה מחדש כמותג נוצץ המותאם ככפפה ליד לסגנון החיים הדיגיטלי. קו מותגי החברה ומוצריה - הבולטים מביניהם הם ה-Mac וה-iPod - משדרים מסר מעודכן וחדשני.
למרות כל הצלחותיה, בפני החברה ניצבים לא מעט אתגרים הנוגעים ליכולתה להתפתח לחברת מדיה דיגיטלית ולהתמודד בהצלחה עם מתחרות גדולות ממנה.
קשיים בתחום המוזיקה
בתחום המוזיקה הדיגיטלית, שם נהנית אפל מדומיננטיות בשוק בזכות סדרת נגני המוזיקה iPod וחנות המוזיקה iTunes, החברה מתמודדת עם הצעת חוק בצרפת, שאם תתקבל עלולה להוביל להפסקת פעולותיה במדינה. חברות המוזיקה אף הן ממררות את חייה של אפל וסבורות כי 99 סנט - המחיר שקבעה להורדת שיר בחנות iTunes - הוא "נמוך מדי". מנכ"ל החברה, סטיב ג'ובס, כינה את תעשיית המוזיקה "חמדנית" בגלל גישה זו.
בתחום המחשבים נהנית אפל מגידול עז במכירות, המונע בזכות ההצלחה שלה בתחום המוזיקה הדיגיטלית. עם זאת, עם ההצלחה הופיעה גם צרות. לראשונה, התגלה וירוס ראשון המנצל כשלי אבטחה במערכת ההפעלה Mac OS X. מומחי אבטחה סבורים כי יש בכך כדי להעיד כי פורצי מחשבים, שהתמקדו בעבר בעיקר ב-Windows, מגלים עניין מוגבר גם במקינטוש.
תחילת הדרך
אפל החלה את דרכה ב-1976, אז נפגשו סטיב ג'ובס, איש שיווק, וסטיב ווזניאק, מהנדס לאחר ששניהם נשרו מהאוניברסיטה. השותפות ביניהם החלה בתאריך הסמלי של ה-1 באפריל, אך הם לא התבדחו כשסימנו את המטרה - בנייה ומכירה של מחשבים אישיים. חבר נוסף, רון וויין, זנח את שני שותפיו לאחר שבועיים בגלל הסיכונים.
המוצר הראשון שהם הוציאו היו ערכת מחשב בנוסח "בנה זאת בעצמך". שנה מאוחר יותר, ב-1977, נולד מחשב המיקרו Apple II. זה לא היה המחשב האישי הראשון אך ה- Apple II הצליח יותר מכל קודמיו, לא רק בקרב מהנדסים אלא גם אצל משתמשים ביתיים. רבים מתייחסים למחשב זה כאל אבי מהפכת המיחשוב האישי.
ההשפעות התרבותיות והטכנולוגיות של אפל רק גדלו והלכו מהנקודה הזו. חלק מהפיתוחים של החברה כלל לא שווקו, אך הפכו למקור השראה לאחרים. המחשב Apple Lisa, שהופץ ב-1983, נעזר לראשונה בממשק משתמש גרפי חדשני ועכבר מחשב, ושימש כמודל לחיקוי למחשבים מודרניים. Lisa נכשלה מסחרית, ובשל מחירה הגבוה - 9,995 - העדיפו עסקים לרכוש מחשבים מהמתחרה, IBM.
הצלחת המקינטוש
ההצלחה הגדולה של אפל הגיעה רק ב-1984, עם הופעת המחשב השולחני Apple Macintosh, הקרוי על שם זן קליפורני של תפוחי עץ.
מיקרוסופט מכרה את מערכת ההפעלה MS-DOS שלה ליצרנים של מחשבים אישיים תואמי IBM, ומאוחר יותר העתיקה את ממשק המשתמש הגרפי של אפל (שהועתק מזירוקס, הממציאה), ובכך הפכה עם הזמן לחברת התוכנה המובילה.
המכירות של תואמי IBM נסקו, בעוד המכירות של מקינטוש היו דלות באופן יחסי, בשל החלטת אפל לא למכור את מערכת ההפעלה מקינטוש ליצרני מחשבים אחרים ולשלבה רק במחשבים שהיא מוכרת. מחשבי מקינטוש הפכו לבחירה הטבעית של גרפיקאים ואנשי אנימציה. שאר העולם בחר ב-PC. העולם התאהב במוצרים האסתטיים והמעוצבים של אפל אך קנה ברובו מחשבי PC אפורים עם המערכת של מיקרוסופט.
שנות ה-90 התאפיינו במאבקים פנימיים באפל, שבסופם נאלץ יושב הראש ג'ובס לעזוב את החברה. זאת, בעקבות סדרה של החלטות שגויות ופרויקטים כושלים, הבולט מביניהם זה Newton, מחשב כף היד הראשון, שהקדים את זמנו.
ג'ובס חוזר לחברה
בשנת 1996, כאשר אפל נלחמה על חייה בשוק המחשבים האישיים ובעוד ניסיונותיה לשדרג את מערכת ההפעלה לא התקדמו לשום מקום, החברה קנתה את חברת המחשבים השנייה שהקים ג'ובס, NeXT, והחזירה לשורותיה את הבן האובד. מאז הוא מסתפק בשכר סמלי של דולר אחד לשנה.
ג'ובס הכריזמטי, שדומה שהפך לחלק בלתי נפרד מהזהות התאגידית של אפל, הוביל את החברה לתהליך התאוששות מרשים, שהחל עם הצגת סדרת מחשבי ה-iMac, שהפכו לפריט עיצובי נחשק, והמשיך עם השקת מערכת ההפעלה OS X החדשנית, שמיקרוסופט מתאמצת לחקות את תכונותיה המצליחות ב-Vista, מערכת ההפעלה הבאה של Windows.
שם נרדף למוזיקה דיגיטלית
אפל מחזיקה היום בכארבעה אחוזים בלבד משוק המחשבים האישיים העולמי, אך אנליסטים מצביעים על כך שמערכת ההפעלה הנוכחית שלה הציבה את הרף למיקרוסופט, בזכות תכונותיה החדשניות, ובהן תצוגה כמו תלת מימדית, יישומונים מקוונים קטנים (וידג'יטים) ועוד.
אולם, ההצלחות הבולטות ביותר של אפל הן נגן המוזיקה iPod, אשר נתח השוק שלו בארה"ב עולה על 70 אחוזים, וחנות המדיה המקוונת iTunes. שני המותגים האלה הפכו את אפל לשם נרדף למוזיקה דיגיטלית ניידת - ולאחרונה גם וידאו דיגיטלי נייד. אפל גם השכילה לשלב בחנות המדיה שלה פודקאסטים, תוכניות אודיו ווידאו המופקות על ידי גולשים עבור מכשירים ניידים.
במהלך השנים בהן ג'ובס לא היה באפל, הוא השקיע באולפן האנימציה Pixar, שתרם לחיבור בינו לבין הוליווד. Pixar נרכשה מאוחר יותר על ידי וולט דיסני, אך החיבור בין Pixar לאפל סייע לכוכבה של האחרונה לדרוך בעולם הבידור הדיגיטלי.
היום, אפל כבר לא נראית כדוד ומיקרוסופט לא מזכירה עוד את גוליית. זו מיקרוסופט שתנסה לשחזר בשנים הקרובות את הצלחת נגן המדיה iPod וחנות iTunes באמצעות מוצרים מתחרים שתשיק.
האתגרים שבדרך
אנליסטים רבים סבורים כי נגן iPod וחנות iTunes - שפועלים גם עם סביבת מקינטוש וגם ב-Windows, כמו גם מחשבי אפל החדשים, הפועלים עם שבבי אינטל - בדיוק כמו Windows, יניעו את המשך הגידול של החברה בשנים הקרובות. שאלת המפתח לשנים הקרובות היא אם אפל תפיץ גירסה של מערכת ההפעלה שלה עבור מחשבי PC רגילים, כך שמשתמשי מחשב יוכלו להפעיל את מקינטוש ו-Windows על אותו מחשב. התשובה של החברה לשאלה זו היא שלילית לעת עתה, אך ימים יגידו. בינתיים צצות ברשת יוזמות עצמאיות של גולשים, ובשנים הקרובות הן ילכו ויתרבו.
מצבה הפיננסי של אפל טוב מאי פעם. החברה רשמה הכנסות של כמעט 14 מיליארד דולרים לשנת 2005, ובקופתה שמורים יותר משמונה מיליארד דולרים במזומן.
"אפל תמשיך להיות כח דומיננטי בתחום המוזיקה והווידאו הניידים", אומר טים בז'רין, נשיא חברת Creative Strategies, "האתגר המרכזי של החברה הוא כיצד לשלב את מותג המק עמוק בסגנון החיים הדיגיטלי, בסלון ובשאר הבית, כמו גם במכשירים ניידים נוספים כמו טלפונים סלולריים. לא מן הנמנע, כי הדרך לשם מובילה לעימות ישיר עם ענקיות כמו מיקרוסופט וסוני.
iPod. המוצר הכי מצליח
צילום: איי פי
iMac Core Duo. נחשק
iPod. גם ברכב
iPod. גם וידאו
צילום: רויטרס
ג'ובס. אבי ההצלחה
צילום: איי פי
טלפון iPod של מוטורולה
צילום: רויטרס
אפל 2. דגם מוקדם
מומלצים