מחאה: "כביש 6 יהרוס את שמורת האלונים"
תושבים בקיבוץ שער העמקים ובקריית טבעון חוששים מפגיעה קשה באיכות החיים ובשמורת האלונים בשל סלילת כביש חוצה ישראל: "יש פה שילוב של פגיעה באוכלוסייה ונזק כלכלי אדיר". ואילו בחברת חוצה ישראל טוענים שמדובר בהחלטת ממשלה ומבטיחים: "לא נכרות עצים. רק נעתיקם ממקומם"
לפחות נחמה אחת יש לאזור קריית טבעון, הסובל בלאו הכי מזיהום אוויר שנישא מכיוון מפרץ חיפה - שמורת האלונים, הנחשבת ל"מסנן האוויר". אבל כעת, כאשר הדחפורים של כביש "חוצה ישראל" מתקרבים לאזור, חוששים התושבים מפגיעה קשה באיכות חייהם. אחת השלוחות של הכביש "תחתוך" את שמורת האלונים והנזק יהיה גדול. כ-2,000 מתושבי המקום ערכו אתמול (שבת) הפנינג מחאה. בחברת "חוצה ישראל" מבטיחים שהעצים יינטעו מחדש במקום אחר.
על-פי התוכנית, ייבנה מחלף ענק על שטח של כ-500 דונם בכביש 70 בין יקנעם לצומת העמקים. ממחלף זה ייצאו שתי שלוחות של כביש חוצה ישראל,
האחת לכיוון רמת ישי, מזרחה, במקביל לכביש הקיים (722), והשנייה במקביל לכביש 70 עד לצומת העמקים. שם תפנה השלוחה לצפון מזרח, תיכנס לשמורת האלונים, כאשר חלק מהמעבר בשמורה יתבצע במנהרה, שתוביל את התנועה לכיוון צומת יגור וצומת סומך, שם ייבנה מחלף נוסף.
מנהל העסקים בקיבוץ שער העמקים, חגי ניר, אמר ל-ynet כי חברת כביש חוצה ישראל מנסה למזער את הבעיה, לשאלה אם העצים ייכרתו או יועתקו, אולם לסלילת הכביש השפעות סבוכות בהרבה. "הכביש החדש עומד לחתוך שטחים חקלאים נרחבים, שדות, בריכות דגים ולא רק את שמורת הטבע. זה נזק אדיר לכל האזור. הכביש עומד לעבור קרוב מאוד לשכונת אלרואי והשכונה הקהילתית החדשה של שער העמקים. יש פה שילוב של פגיעה באוכלוסייה ונזק כלכלי אדיר".
"אנחנו מבקשים שהם ישדרגו צירים קיימים, כפי שהדבר בא לידי ביטוי בהחלטות הממשלה הקיימות ובתמ"א 35. כביש חוצה ישראל צריך להגיע עד יקנעם ומשם להתבסס על הצירים הקיימים. שיהפכו את כביש 70 לכביש של שישה נתיבים. שיהפכו את הצמתים המרומזרים למחלפים. העובדה היא ש-70 אחוזים מהתוכנית אכן בנויים כך, ורק באזור הספציפי הם החליטו לחתוך את ההר".
הפנינג נגד כביש 6
את המאבק לשינוי תוואי הכביש, מנהלים ארגוני סביבה בהם 'מגמה ירוקה' ועל"ה, שבו חברים תושבים מקריית טבעון. מארגני ההפנינג טענו שהרס שמורת האלונים יגרום לנזק סביבתי עצום וציינו שהיער משמש 'מסנן אחרון' של אוויר מזוהם מארובות המפעלים במפרץ בחיפה אל קריית טבעון.
חברי עמותת על"ה הציגו באירוע חלופה, לפיה יאוחד כביש 6 עם כביש 70 ויפנה צפונה בצומת יגור. לדבריהם, התוואי המוצע על-ידם עוקף את השמורה, והכביש מתארך בשלושה קילומטרים נוספים. לאחרונה, נכנסה התוכנית כחלופה אפשרית בתסקיר איכות הסביבה שיוגש לוועדה הארצית שתקבע כיצד ייסלל בסופו של דבר הכביש.
אנשי על"ה וראש מועצת קריית טבעון נפגשו לאחרונה עם נציגי חברת כביש חוצה ישראל. "הם אמרו לנו שהאלטרנטיבה הזו בלתי מתקבלת על הדעת, אבל זו האלטרנטיבה המקובלת ביותר על כל הגופים הירוקים, כולל המשרד לאיכות הסביבה", מסרו אנשי על"ה.
האקולוג פרופ' זאב נווה, אמר במהלך ההפנינג שיש צורך להפעיל לחץ על הממשלה על מנת שתשנה את סדרי העדיפויות, "שכן המשאב הכי יקר שלנו הוא הטבע". אוראל נאמן, מ'מגמה ירוקה' אמר שהסביבה מורכבת גם מאנשים, "לכן אנחנו דורשים למזער לצמצם נזקים שפוגעים גם בטבע אבל גם באנשים".
חברת כביש חוצה ישראל: ההחלטה של הממשלה, לא שלנו
אריה שבתאי מחברת כביש חוצה ישראל הגדיר את התוואי החלופי שמציעים אנשי על"ה במילה "שטות". לדבריו, אין טעם בסלילת כביש במקביל לכביש קיים. "אנחנו רוצים לסלול את הכבישים האלה במטרה לפתח את הגליל. זו החלטה של הממשלה, לא שלנו, ואנחנו עושים את זה בתוואי הטוב ביותר. ישבנו עם אנשי קיבוץ שער העמקים, הם הראו לנו איפה כואב להם ואנחנו נעשה ככל שניתן שלא לפגוע בהם".
שבתאי ציין שאנשי כביש חוצה ישראל אינם מתכוונים לכרות את עצי האלון הצומחים בשמורה, אלא להעתיקם ממקומם. "העתקנו מאות עצים - אלונים, חרובים וזיתים בהצלחה רבה, ונטענו אותם במקומות אחרים. מי שנוסע כיום בכביש חוצה ישראל, יודע מה החברה עושה למען איכות הסביבה בישראל".