שתף קטע נבחר
 

עבודה או עבדות?

ברוח ימינו אנו, מאבקו של משה המתואר בספר שמות הוא משל לפעולותיו של מנהיג עובדים המנסה להוציאם מעבדות לחירות. בפסח תשס"ו חייב כל אדם לשאול את עצמו האם קיימת עבדות מודרנית בישראל, וחשוב מזה: מה הוא עושה כדי להיאבק בה

בערב פסח, חג החירות של העם היהודי, ראוי לחזור לסיפורו של משה רבנו שגאל את בני ישראל מידי פרעה. אלפיים שנה עברו מאז, והיום עלינו לשאול את עצמנו האם יחסי העבודה בישראל של ימינו גם הם מעין עבדות מודרנית?

 

פרק ה' בספר שמות מתאר את תחילת המאבק של העם היהודי ליציאה מחירות לעבדות, שהוא גם ראשית המאבק של מנהיג העבדים משה. "וְאַחַר, בָּאוּ מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן, וַיֹּאמְרוּ, אֶל-פַּרְעֹה: כֹּה-אָמַר יְהוָה, אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, שַׁלַּח אֶת-עַמִּי, וְיָחֹגּוּ לִי בַּמִּדְבָּר". ברוח ימינו אנו, הפסוק יכול להיות משל לפעולה הראשונה של מנהיג עובדים הרוצה להוציא אותם מעבדות לחירות.

 

"וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם, מֶלֶךְ מִצְרַיִם, לָמָּה מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן, תַּפְרִיעוּ אֶת-הָעָם מִמַּעֲשָׂיו; לְכוּ, לְסִבְלֹתֵיכֶם", ממשיך הפרק. שכן פרעה, בעל הבית במצרים, פונה למנהיג העבדים ומנסה לקעקע את מאבקו ולהפוך אותו למעשה הנובע ממצוקה אישית - ולמען מטרה אישית.

 

בתגובה לבקשה, פרעה מחליט להחמיר את תנאי העבדות: "לֹא תֹאסִפוּן לָתֵת תֶּבֶן לָעָם, לִלְבֹּן הַלְּבֵנִים--כִּתְמוֹל שִׁלְשֹׁם: הֵם, יֵלְכוּ, וְקֹשְׁשׁוּ לָהֶם, תֶּבֶן". בניסיונו לדכא את המרד, לפגוע במנהיגות של משה ולהציג בצורה ברורה מיהו בעל הבית השולט, פרעה מבין שתודעה חברתית החלה להתפתח. המודעות לזכויות החברתיות ולזכויות העובדים, הוא יודע, תערער את משטר הדיכוי. ככל שיקשה על העובדים כך לא יהיה להם פנאי לערער על תנאי העבדות.

 

וכך, הוא פוסק, " תִּכְבַּד הָעֲבֹדָה עַל-הָאֲנָשִׁים, וְיַעֲשׂוּ-בָהּ; וְאַל-יִשְׁעוּ, בְּדִבְרֵי-שָׁקֶר". שהרי אנשים העובדים קשה, ובנוסף נאלצים לדאוג למחייתם, עוסקים רק בהישרדות הקיומית. אין להם זמן לתמוך במאבקו של מנהיגם ולהתארגן כגוף המורד בעבדותו ומממש את רצונו לצאת לחופשי.

 

"אַתֶּם, לְכוּ קְחוּ לָכֶם תֶּבֶן, מֵאֲשֶׁר, תִּמְצָאוּ: כִּי אֵין נִגְרָע מֵעֲבֹדַתְכֶם, דָּבָר", פרעה מצווה באמצעות שליחיו. לאחר ישיבת ה"דירקטוריון" שהוא עורך, ההנהלה מוציאה לפועל את המאבק הנגדי שלו במשה על-מנת לקעקע את מרד העבדים ולגרום להם לצאת כנגדו.

 

"אֲשֶׁר הִבְאַשְׁתֶּם אֶת-רֵיחֵנוּ, בְּעֵינֵי פַרְעֹה וּבְעֵינֵי עֲבָדָיו, לָתֶת-חֶרֶב בְּיָדָם, לְהָרְגֵנוּ", נכנעים בני העם למעשה ומתקוממים כנגד משה. דבריהם נאמרים מתוך מצוקה קשה ולא מתוך ההבנה שכל מאבק לחירות דורש הקרבה וסולידריות שתסלול את היציאה לחירות. 

 

הפרק הזה מגולל את תחילתו של מאבק חברתי קשה, את קורותיו של מנהיג היוצא להילחם על זכויותיו של עם החי בתנאי עבדות, ואת ניסיונותיו של פרעה לשבור את רוח המאבק, להכפיש את המנהיג ולהמריד את אנשיו כנגדו. הכל למען מטרה אחת: להנציח את עבדותם של היהודים ולמנוע מהם את לחיות כעם חופשי, לעבוד בכבוד, להתארגן כגוף יציג של עובדים ולפגוע בזכותם לחיות על אדמת מולדתם.

 

בשנים האחרונות אנו עדים לניסיון מתמשך להרוס את מוסד יחסי עובד-מעסיק, למנוע מעובדים להתאגד ולממש את זכויותיהם, לעצור כל ניסיון שלהם לחזק את מעמדם. בפסח תשס"ו חייב כל אדם לשאול את עצמו האם קיימת עבדות מודרנית במדינת ישראל, וחשוב מזה: מה הוא עושה כדי להיאבק בה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דן בלילטי
"ניסיון מתמשך להרוס את מוסד יחסי עובד-מעסיק". הפגנת עובדים
צילום: דן בלילטי
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים