האם אפשר להרוויח מבלוגים בישראל?
הפריחה של מודעות המילים כמו Google Adsense או Chart פתחה פתח לכותבים עצמאיים לקבל תמורה על תרומתם. העסקה היא כזו: הכותב משלב באתרו קוד המציג אוטומטית מודעות מילים, וככל שגולשים רבים יותר מקליקים על קישור, הצ'קים שיקבל בעל האתר שמנים יותר. ברוב המקרים מדובר בסכומים שלא עולים על 50-100 דולרים בחודש, אך גם בהם יש כדי לעודד את התכנים העצמאיים ואם אפשר לשלם באמצעותם את הוצאות האחסון – מה רע?
בלוגרים מצליחים בשפה האנגלית מדווחים על הכנסות של 2,000-3,000 דולרים ולפעמים אף יותר. ג'ייסון קלקניס, מנכ"ל Weblogs, חושב שבלוגרים פופולריים (הכותבים באנגלית) בהחלט יכולים להתפרנס מכתיבתם. "אפשר להכניס 3-10 דולרים עבור כל 1,000 דפים נצפים", הוא העריך השבוע בראיון לוול סטריט ג'ורנל. בלוגים שיגיעו ל-500 אלף דפים נצפים בחודש יוכלו להרוויח 5,000 דולרים.
סכום יפה, אך קשה מאוד להשגה גם בארצות דוברות אנגלית. עד כמה הוא רלוונטי לישראל? (דיון בעניין הזה התנהל השבוע גם בבלוג של יובל דרור). על פי הערכות, בלוגים מצליחים בארץ רושמים מדי יום 2,000-3,000 כניסות, וכ-3,000-5,000 דפים נצפים. מכאן, שאפשר להגיע לכל היותר לכ-155,000 דפים נצפים בחודש, בשלב זה. הערכה זו נמוכה משליש מכמות הדפים הנצפים שציין קלקניס.
אמנם, גם סכום של 1,500 דולרים אינו פעוט, אך יש נתון נוסף שצריך להכניס למשוואה – Google Adsense For Content, תוכנית הפרסום של גוגל המשלבת מודעות מילים באתרי תוכן ובלוגים. המערכת סורקת את תכניי הדף ומפרסמת בדף רק מודעות הרלוונטיות אליו.
ככל שהמודעות רלוונטיות יותר, אחוז ההקלקות עולה. גוגל תרגמה לעברית בינתיים רק את Google Adsense For Search, מודעות מילים המוצגות בתוצאות חיפוש, תוכנית שאינה רלוונטית במיוחד לבלוגים ולאתרי תוכן קטנים ומניבה פחות הכנסות עבורם.
אתרי תוכן ובלוגים בעברית ששילבו מודעות של גוגל עשו זאת תוך "תחמון המערכת", ומודעות המילים המוצגות בהם אינן רלוונטיות במיוחד. כתוצאה מכך, אתרים אלה מכניסים 50-350 דולרים במקרה הטוב (כשמדובר בבעלי אתרים שיודעים היכן למקם את המודעות).
צפוי שינוי דרמטי
המצב עשוי להשתנות דרמטית בחודשים הקרובים, כשגוגל תשיק את Adsense For Content בעברית. לא רק שהמודעות שיוצגו יהיו רלוונטיות יותר, גם כמות המפרסמים בעברית צפויה לגדול. האם בלוגים מצליחים יוכלו אז להכניס 1,000-2,000 דולרים בחודש? קשה להתנבא בינתיים.
כדאי להעיר שלא כל בלוג חייב בהכרח לפרנס את בעליו, ויכול ליצור עבורו מקורות הכנסה בדרכים עקיפות, כמו הזמנות להרצאות, הצעות עבודה ועוד. עוד בנושא זה בבלוג של xslf.com. דרך נוספת להשיג הכנסות היא בקשת תרומות באמצעות ה-Amazon Honor System או לתרום, אם כי בעלי חלק מבעלי האתרים עשויים לחוש לא בנוח עם פשיטת היד הזו.
ומה לגבי חברת בלוגים?
שאלה נוספת היא אם יש מקום בישראל לחברת בלוגים כמו Weblogs או Gawker Media (הראשונה נרכשה בינתיים על ידי AOL, השני משתפת פעולה עם יאהו!). חברות אלה מעסיקות בלוגרים שכותבים על נושאים ממוקדים ומגוונים כמו צילום דיגיטלי, קונסולות משחקים, קידום אתרים במנועי חיפוש, אוכל ועוד. החברות מתחלקות עם הבלוגרים שלהן בהכנסות מפרסום מפולח ומתחייבות לא להשפיע על כתיבתם. לרשת של בלוגים, שמפנים זה לזה, תהיה עוצמה פרסומית רבה יותר לעומת בלוגים בודדים.
נכון להיום, רשת כזו אינה פועלת בישראל. "רשימות", האתר הקרוב ביותר להגדרה זו, אינה רשת מסחרית והבלוגים הפועלים במסגרתה הם אישיים ולא עוסקים בנושאים מקצועיים.