שתף קטע נבחר

 

"לא בונים גדר זמנית בי-ם כי אין אישור משפטי"

בעקבות הפיגוע בת"א בפסח החליטה הממשלה להקים גדר זמנית בפרצות שבעוטף ירושלים. הבעיה: דיונים משפטיים מעכבים את ההקמה בשטח. קצין בכיר בצה"ל: "בכל המקומות בהם ניתן היה להקים גדר זמנית - עשינו זאת. ההקמה באזור שועפט ושייח סעיד מתעכבת בגלל הדיונים"

מחכים לפיגוע הבא? "לא ניתן לבנות כרגע גדר זמנית בפרצות בעוטף ירושלים כיוון שאין לכך אישור משפטי", אמר היום (ו') ל-ynet קצין בכיר בצה"ל, מהצוות שעוסק בנושא קו התפר. לפני יומיים הוחלט בדיון שקיים ראש הממשלה בפועל, אהוד אולמרט, שכוחות המשטרה ואמצעי העזר בפרצות של עוטף ירושלים יתוגברו, והפרצות בחומה ייסגרו באמצעות גדר זמנית, עד להקמת חומה קבועה.

 

"בכל המקומות שבהם היה ניתן להקים גדר זמנית - עשינו זאת. שום דבר לא מעכב אותנו לבצע את השלמת בניית הגדר, אפשר לעלות על השטח תוך זמן קצר. הבעיה היחידה היא הדיונים המשפטיים בשני מקומות נקודתיים - שועפט ושייח סעד, שם אנחנו לא יכולים לעבוד", הסביר הקצין. במילים אחרות - הפרצות בגדר לא ייסגרו בקרוב, ועד אז יצטרכו כוחות גדולים של צה"ל ומג"ב לסגור היטב את השטח כדי שהמחבל המתאבד הבא לא יחדור לשטח ישראל.

 

החורים בגדר בעוטף ירושלים היו ה"אשמים" המרכזיים בפיגוע שאירע לפני כעשרה ימים בתל אביב בו נהרגו תשעה בני אדם. במערכת הביטחון ציינו שהמחבלים

משתמשים בנקודות תורפה אלו - החלקים הבלתי בנויים בגדר -לצורך מעבר מהגדה לירושלים ומשם למרכז הארץ.

 

הקצין ציין כי בניית גדר זמנית לא לוקחת זמן רב: "זאת גדר רשת פשוטה. אין בעיה להציב אותה, אבל זה לא תלוי בנו. אמנם ביקשנו לזרז את ההליכים בבקשות שלנו וכעת אנחנו ממתינים. אין מצב כזה שאנחנו יכולים לעבוד מחר בבוקר ואנחנו לא עושים את זה. זה לא משנה אם זה נמצא בבג"ץ, בית משפט או השגות משפטיות, כשאסור אז אסור".

 

קצין בכיר בצה"ל השותף לפרויקט קו התפר, אמר בשיחה עם ynet כי לגבי שני המקומות העיקריים, ההחלטה בידי ערכאות משפטיות. לדברי הקצין "בכל מקום שיש בעיה עם תוואי הגדר, נניח באזור בית איכסא, שם מדובר בתוואי באורך חמישה קילומטרים שממתין להחלטת הממשלה, הקמנו גדר זמנית. אמנם לא מדובר בגדר מבצעית, אבל היא נותנת מענה מסוים, מעכבת כל ניסיון להיכנס לירושלים, ומהווה גורם שמסייע לחיילים ולשוטרים בשטח. לשני מקומות בעיתיים אין כרגע מענה מבחינתנו: באזור שועפט, לאורך תוואי של 2.5 קילומטרים, אנחנו בבעיה. היו מספר עתירות ועכשיו הוגש בג"ץ בנושא. אין לנו אישור להקים גדר קבועה, ואפילו לא זמנית. הגשנו בקשה לבניית גדר זמנית ואנו ממתינים להחלטה".

 

335 קילומטרים הושלמו מתוך 790

 

הקצין הבכיר הסביר שבאזור ירושלים, גם במקומות בהם נבנית בימים אלו גדר קבועה על שלל מערכותיה, ישנה גדר זמנית שמונעת כניסה לישראל. כך למשל מאזור ח'ירבת אבו לחם ועד בית חורון לאורך 24 ק"מ, מחליפה גדר זמנית את הקבועה, גם בקטע של בית איכסא. העבודה בקטע צפויה להסתיים עד סוף יולי.

 

מבית חורון ועד עופר, בקטע שאורכו 10 ק"מ, כבר נבנתה הגדר הקבועה, וכך גם הקטע מעופר ועד עטרות (11 ק"מ). בימים אלה עובדים הדחפורים על הקטע שבין ארם לענתא (22 ק"מ), שהעבודה בו צפויה להסתיים עד חודש יולי,  להוציא את הקטע של שועפט. קטע אחר - עוטף ביר נבאללה, לאורך 27 ק"מ, טרם הושלם: בניית גדר לאורך 12 ק"מ צפויה להסתיים עוד השנה, ואילו 15 הקילומטרים האחרים בתוואי עדיין נמצאים בדיונים משפטיים, אולם במקום יש גדר זמנית ולכן המקום לא מוגדר כפירצה. באזור המנזרים, למעט קטע של 100 מטר שעדיין פרוץ, שאר התוואי עד בית סחור לאורך 11.5 ק"מ הושלם.

 

הבעיה המרכזית השנייה שאותה הציג הקצין הבכיר ובה הפתרון עדיין לא נראה באופק - אזור שייח סעד בדרום מזרח ירושלים. "ישנה שם בעיה בכך שבית המשפט קבע שהתוואי לא מידתי, המדינה צפויה להגיש בג"ץ בנושא, כרגע אין אישור גם לא לגדר זמנית, וזאת בעיה מרכזית".

 

הקטע בין בית סחור לכביש המנהרות, לאורך 12.3 קילומטרים יושלם בקרוב. בנייתם של 11 קילומטרים בקטע כבר הושלמו. בניית כ-2 קילומטרים נוספים באזור קבר רחל, יסתיימו עד אוגוסט השנה, גם באזור זה ישנה חסימה, כך שהוא אינו פרוץ.

 

כל ההערכות לסיומו של הפרויקט כולו, כך מסתבר הן רק הערכות. גם הקצין הבכיר לא מוכן לנקוב במועד משוער. אורך תוואי הפרויקט כולו - 790 קילומטרים. "כרגע סיימנו באופן סופי 335 קילומטרים. 135 קילומטרים מהגדר נמצאים כרגע בשלב ביצוע ו-285 קילומטרים בהליכים משפטיים כאלה ואחרים, מהם 114 קילומטרים שעליהם דנים בבג"ץ והיתר בערכאות אחרות".

 

הקצין סירב להעריך את מועד סיום בניית עוטף ירושלים, אבל את תוכנית העבודה הוא הסכים לתאר: "בחציון א' של שנת 2006 נסיים עוד 34 קילומטרים (שומריה, אצבעות אריאל), ועד סוף השנה 64 קילומטרים (עוטף ירושלים, אלקנה-עופר) נוספים, כלומר עד סוף 2006 יהיו 433 ק"מ בנויים וקבועים, למעלה מחצי פרוייקט".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
עוטף ירושלים. רק מחצית מהתוואי נבנה
צילום: גיל יוחנן
צילום: אבי אוחיון, לע"מ
אולמרט ומופז בעוטף ירושלים. לזרז את הבנייה
צילום: אבי אוחיון, לע"מ
מומלצים