מנכ"ל אסם: תוך שנה ניכנס לתחומי פעילות חדשים
גזי קפלן, המנכ"ל החדש של אסם, מסרב לדבר על יעדים ברורים, זמנים מדויקים ותחומים מוגדרים, בכל הקשור לפעילותה של אסם. עם זאת הוא מצהיר על כוונתו להגיע להיקף פעילות של חצי מיליארד שקל בתוך 5 שנים מעסקים חדשים. להיות חברת המזון עם המחזור הגדול ביותר בישראל? לא תודה. את זה הוא משאיר לתנובה
אסם שואפת להגיע לצמיחה של 4% בשנה בתחומי פעילותה הקיימים, ובמקביל להמשיך ולהיכנס לתחומי פעילות חדשים עם פוטנציאל צמיחה גדול יותר. כך אמר המנכ"ל החדש של אסם, גזי קפלן, בשיחה עם עיתונאים. "היעד שלנו הוא שתוך 5 שנים היקף הפעילות של העסקים החדשים יגיע לחצי מיליארד שקל".
לדברי קפלן, לאסם יש תוכניות קונקרטיות להיכנס בתוך שנה עד שנתיים לשני תחומי פעילות חדשים בשוק הישראלי מתוך 4 תחומים אותם בוחנת החברה: מזון לתינוקות, דברי מתיקה, מוצרי חלב והרחבת תחום המזון מחוץ לבית.
קפלן ציין, שכל פעילותה של אסם בתחום המזון לתינוקות תתבסס על פעילותה של נסטלה, שותפתה הבינלאומית של אסם. "לא אכנס לכל תחום בכל מחיר רק בגלל שאמרנו בעבר שנכנס אליו. יש לנו שתי מטרות: צמיחה ורווחיות, וכל תחום פעילות שניכנס אליו נבדק לעומק", אמר קפלן.
בנושא המזון מחוץ לבית פועלת כיום אסם עם חטיבת נסטלה פוד סרוויס, המספקת מוצרי מזון לשוק המוסדי. לדברי קפלן, אסם מתכוונת להרחיב פעילות בתחום המסעדנות באמצעות יצירת תשתיות שיתנו מענה להכנת מזון מחוץ לבית. "אסם לא עוסקת בסחר בחומרי גלם אלא ביצירת ערך. לא מעניין אותנו לקנות בשר ולמכור אותו למסעדה כמו שהוא, אלא למכור למסעדה טכנולוגיות טובות יותר לטיפול בבשר", ציין קפלן.
החברות המובילות את תחום ההסעדה מחוץ לבית הן יוניליוור, תנובה שף ונסטלה פוד סרוויס. לדברי קפלן, אסם לא תפתח חברת קייטרינג ולא תקים רשת בתי קפה, אבל הוא צופה גידול משמעותי של צריכת מזון מחוץ לבית. "אני מעריך שבתחום זה נוכל להגיע להיקף פעילות של מיליארד שקל בתוך 10 שנים", אמר.
"לאזן בין יציבות לחדשנות"
אסם השיקה בחצי השנה האחרונה 61 מוצרים חדשים. בין השאר, השיקה החטיבה הקולינרית 21 מוצרים, חברת הסלטים צבר (השייכת לאסם) 9 סלטים, טבעול השיקה 11 מוצרים, חטיבת הקפה והמאפה השיקה 11 מוצרים, וחטיבת הגלידות השיקה 14 גלידות נסטלה חדשות.
"אעשה כל מאמץ לשים את הדגש בפעילותה של אסם על חדשנות", אמר קפלן. "זה נכון שאחת
, היציבות והאמינות שלה, אבל הצרכן הישראלי צמא תמיד לריגושים חדשים ורוצה להישאר צעיר, ואנחנו צריכים לאזן בין היציבות לחדשנות".
בתחום הקפה, השיקה השנה אסם את הקפה בקלייה קלה שלדברי קפלן, בא להראות את המחויבות של אסם להפוך ולהיות הגורם המוביל בתחום כפי שנסטלה מובילה את התחום בעולם.
במסיבת עיתונאים שערכה החברה בשוויץ בעת ההשקה אמרה מנכ"לית חטיבת הקפה, תמר אחיטוב, כי המוצר אמור להתחרות באבקה בפחית של עלית. בעניין זה אומר קפלן, "קפה מסוג האבקה של עלית הוא קפה מסוג עבר ולא עתיד".
למרות החדשנות שמציגה נסטלה מדי שנה בתחום הגלידות, היא אינה מצליחה להכות את היריבה שטראוס. מדי שנה מציגה החברה יעדים ומדברת על גידול בנתחי השוק, אבל בפועל היא ממשיכה להיות מספר שתיים בשוק. קפלן מבטיח שתחום הגלידות יהיה אחד השטרות שהוא יפרע במהלך כהונתו, אם כי הוא מסרב בתוקף לדבר על יעדים, נתחי שוק וזמנים. "אני לא מוכן להתחייב על זמנים אבל אני מתחייב לפרוע את השטרות", אמר.
מי שמצפה שאסם תהפוך לחברת המזון הגדולה בישראל בניהולו של קפלן, יכול להנמיך ציפיות. לקפלן אין שום כוונה להיות החברה עם המחזור הגדול ביותר בשוק המזון ואת הכבוד הזה הוא משאיר לתנובה. "חברה מובילה היא חברה שנתפסת כטובה ביותר בעיני הצרכן. זו המטרה שלי, אבל אין לי שום מטרה להיות החברה עם המחזור הכי גדול", מרגיע קפלן.
המתחם בפ"ת יימכר, העובדים יעברו לשדרות
אסם מתכננת לפנות את מתחם ההנהלה ומפעל הרטבים שלה בפתח תקוה. הנהלת החברה תעבור לשוהם והפעילות במפעל הרטבים והקטשופ תעבור למפעל אסם בשדרות, שהוקם בהשקעה של 10 מיליון שקל. "העברת המפעל תתרחש בספטמבר 2007", הודיע קפלן, "אסם אינה חברת נדל"ן ואנחנו נמכור את המתחם בפתח תקוה ששטחו 130 דונם".
בקשר לעתידם של העובדים בשני המפעלים אמר קפלן: "באסם יש מדיניות שלא לפטר עובדים. אנחנו נציע לכל עובד אפשרות לעבור למפעלים אחרים של החברה. חלק מהעובדים יעברו לשדרות, כפי שעובדים שלנו עברו לגור בשדרות כשהעברנו לשם את המפעל מבני ברק. המפעל בשדרות, שכיום מעסיק 220 עובדים, יעסיק 90-80 עובדים חדשים בייצור הרטבים והקטשופ. המפעל יורחב גם בתחומים אחרים ובסך הכל יעסיק בסוף התהליך 350 עובדים".