שתף קטע נבחר
 

אז למה הוא פחות בטוח

משוכנעים שה-SUV בכל זאת מאד בטוח? "מומחים" הרגיעו אתכם שמדובר בשטויות? לא מבינים מה בכל רוצים מכלי הרכב הכי משפחתי ומהנה לזמן פנאי שיש? אז במיוחד בשבילכם יש לנו את התשובות שיסבירו לכם אחרת

משקל, משקל, ושוב - משקל.

 

רכבי כביש-שטח כבדים בהרבה ממכוניות פרטיות מקובלות, בהפרש של טון בערך. עם נוסעים ומטען, זה מגיע להפרש גדול בהרבה, לפחות טון וחצי. המשמעות מיידית וחד-משמעית - כדי לבלום יידרש יותר זמן ומרחק. כן, כן, שמענו שיש לפעמים מערכות בלימה מעולות. אנחנו מדברים על הממוצע, לא על פורשה קאיין במיליון שקל. אגב, אם מביאים רכב כזה כדוגמה, חובה להעמיד מולו רכב זהה-מחיר וקהל יעד - פורשה 911 טורבו למשל...


אם כבר משווים...

 

מעבר לכך, המשקל הגבוה יותר מהווה מגבלה במקרה של צורך בעקיפה. ושוב כמובן יגיעו מביני עניין, ויזכירו את 313 הכ"ס של פולקסווגן טוארג. ברור, לכל אחד יש 700 אלף שקל כדי להשקיע ב-SUV. הלו, לאחוז גדול של רכבי כביש-שטח בישראל יש יחס הספק למשקל בעייתי, מול המודרניות במשפחתיות, שעולות פחות ממחצית.

 

מתלים

 

כן, אנחנו יודעים גם שמערכות מתלים אקטיביות-היי טקיות קיימות גם ב-SUV. לצערנו, רק בסופר-יקרים שבהם. האחרים צריכים לסבול ממערכת מתלים רכה יחסית, הנחוצה כדי לאפשר לרכב לרדת לשטח. אבל מתלים רכים יותר, במרבית המקרים, גם יגרמו תנודות חזקות יותר של הגוף הכבד והגבוה יחסית, ויוציאו את הרכב מהר יותר משיווי משקל.

 

צודקים הטוענים כי מרבית המחקרים עוסקים בכלי רכב המיוצרים בארה"ב, ומצוידים במערכות מתלים מאד מיושנות. העניין הוא שזה רק מחמיר את התוצאות, והופך את הפער בין רכב משפחתי נמוך וקל יחסית לרכב כביש-שטח מגושם לבעלות פער גדול עוד יותר. בבסיס, העסק אינו שונה מהותית. קשה יותר להשתלט עליו כשצריך, קשה יותר להתחמק איתו ממכשול, קשה הרבה יותר להחזיר אותו לדרך הישר אם החליק. ויש לו המון סיבות למה להחליק מהר יותר, כפי שתגלו בסעיף הבא.

 

צמיגים

 

כדי לרדת לשטח מבלי לפוצץ את הצמיג או לשקוע בשלולית הבוץ הראשונה, מצויד ה-SUV בצמיגים ייעודיים, גדולים במיוחד ועם דופן גבוהה. אלה צמיגים מצוינים לשטח, אבל מהווים, במקרה הטוב, פשרה בכביש. מרחק העצירה שהם מאפשרים גדול אפילו יותר, העמידות שלהם בפני כוחות צד - כמו בהחלקה - נמוכה יותר, והם רגישים בהרבה ללחץ אוויר נמוך מדי, מהבעיות הנפוצות של בעלי הרכב בישראל.

 

מרכז כובד

 

מה שקובע את יציבות הרכב שלכם הוא, בין היתר, מרכז הכובד. נמוך יותר יהיה יציב יותר, גבוה יותר יהיה יציב פחות. ככה זה בפיזיקה. ברכב שצריך לעבור מעל אבנים, לחצות נחלים ולטפס מעלות יש צורך במרווח גחון - המרחק בין הקרקע לחלקי רכב רגישים - נדיב ככל האפשר. לפחות עשרה סנטימטרים נוספים. אלה מצטרפים למרכב גבוה בלאו הכי ולצמיגים גבוהים אף הם. זה אומר שהסיכוי להתהפכות יגדל.


עלול להיות מסוכן

 

עוד לא משוכנעים שכדי לנהוג ברכב הזה כמו שצריך, כדאי לעבור קורס נהיגה יעודי? כן, אנחנו יודעים, גם במכוניות ספורט חזקות, עדיף שהנהג יהיה מיומן. רק שבמכוניות הספורט האלה, אם תדרשו לתמרון התחמקות, לבלימת חירום, להשתלטות על החלקה, להאצה מהירה, אתם נמצאים במקום הכי נכון שאפשר. ב-SUV גדול, הסיכויים שלא תצאו מפעולות אלה בשלום גבוה פי כמה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
על הכביש, פחות בטוח ממכונית נוסעים. ללא ספק
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים