קאיה סורנטו - שיפור מוצלח
מי שמתפקדת נכון להיום כמכונית הדגל של קאיה בארץ, עברה מקצה שיפורים מהותי וקיבלה אפילו תוספת כוח נאה. מה זה עושה למעמדה בשוק המקומי?
בינינו, לאור מבול השקות דגמים חדשים מבית קאיה, מותר היה להאמין כי ממקצה השיפורים של הסורנטו הם לא יעשו רעש גדול. אחרי הכל, חמישה דגמים חדשים במהלך שנה אחת בלבד, הוא מספר מרשים גם ליצרנים גדולים ומנוסים יותר. מצד שני, במובנים רבים, הסורנטו הוא נושא הדגל האמיתי של קאיה כיום. זה הרכב הנמכר ביותר שלהם מחוץ לקוריאה, וגם הדגם הראשון ששילב אופנתיות מערבית ואפילו מעט ניחוח יוקרתי. על חשיפת הערכים האלה, בזמן שהם נמצאים בתהליך שדרוג תדמית גורף, בקאיה לא מתכוונים לוותר.
הולכים על נעים
שימו לב למראה החדש של הסורנטו. הקווים הנעימים לעין - מישהו אמר מרצדס? - יצרו ללא ספק את אחד הדגמים היותר נאים שהגיעו אי פעם מקוריאה. לעומת הדגם המוחלף יש כאן יחידות תאורה שונות מלפנים ומאחור, פגושים שהאריכו את המרכב ב-2 ס"מ בסך הכל, מפתני דלתות חדשים, כנפיים מעוצבות מעט שונה. המראה המוכר והמוצלח נותר כשהיה, עם מעט תוספות מודרניות מתבקשות. היי, כעת ניתן לקבל אותו גם עם חצאיות בצבע מרכב...
עדכון דומה יש גם בתא הנוסעים. חומרים איכותיים יותר, גוונים נעימים יותר לעין, הרכבה משופרת וקצת יותר ציוד כמו למשל בקרת אקלים מפוצלת שהגיעה לכאן מדגמים אחרים של הקונצרן. הנדסת האנוש טובה, למעט פרטים משניים כמו מחשב דרך מוגבל שממוקם דווקא על התקרה. חבל שההגה מתכוון רק לגובה, והיינו שמחים לקבל מערכת שמע שלא נראית כמו התקנה של "משה סאונד".
מה עוד? תנוחת הנהיגה נאותה, ונראה כי בזכות שינוי מבנה המושב הקדמי יש כעת יותר מקום ליושבים מאחור. תא המטען גדול למדי כשהיה, אך התווספה לו שמשה אחורית נפתחת. וחשוב מכל - הסורנטו מגיע כעת עם בקרת יציבות, ואילו לשתי כריות האוויר הקדמיות התווספו כעת וילונות בטיחותיים ומשענות ראש אקטיביות. מצוין.
השינוי הגדול
עזבו את שינויי העיצוב הקלים. החדשות הגדולות בסורנטו המחודש ממוקמות לפנים. מנוע ה-2.5 ליטר טורבו-דיזל (היחיד שהוצע עד כה בארץ) עבר שדרוג מהותי, קיבל מגדש שעושה שימוש בגיאומטריה משתנה, מה שמאפשר לו להציע הספק מרבי של 170 כ"ס מרשימים, במקום 140 בעבר. במקביל, 40 קג"מ, לעומת 35. זה לא רק שיפור גדול, אלה גם מספרים מאד נאים. הזינוק ל-100 קמ"ש קוצץ בשלוש שניות (12.3 במקום 15.5 שניות) והמהירות מוגבלת עתה ל-180 קמ"ש (הייתה 168).
גם בחזית הבנזין יש חדש ומעניין למדי. ה-3.5 ליטר בתצורת V6 הוותיק הוחלף בשישה צילינדרים חדש, בנפח 3.3 ליטר. גם קטן יותר, גם מודרני וחזק - 242 כ"ס לעומת 195 בעבר. אם זה מאד חשוב לכם, הזינוק ל-100 קמ"ש מצריך כעת המתנה של 9.2 שניות, ואילו המהירות המרבית עומדת על 190 קמ"ש.
בנסיעת ההיכרות הקצרה שערכתי לא הרחק ממדריד, התייצב הסורנטו רק בגרסת דיזל החשובה עבורנו הרבה יותר. לבנזין יאלצו האירופאים להמתין עד אחרי הקיץ. והשיפור ברור מלחיצה ראשונה על המצערת. בעוד הדגם היוצא היה איטי ומגושם, החדש מרגיש נמרץ וחיוני. עכשיו הוא לפחות מציע ביצועים של מכונית משפחתית מקובלת. תוספת הביצועים מורגשת בכל מצב, בעיקר כאשר כבר מסל"ד "כמעט-סרק" של 1,300, יש מתחת לרגל ימין 29.6 קג"מ.
המשמעות היא שכעת יש כוח זמין באמת בכל מצב, בעיקר לצורך עקיפה וכבישי הרים, אבל גם בהתנהלות רגילה. המנוע החדש שקט ונעים יותר, מציע פעולה נינוחה ו"זורמת" לאורך כל הטווח. השילוב עם התיבה האוטומטית בעלת התפעול הידני מוצלח למדי, למרות שהגיע הזמן שקאיה יעדכנו את תוכנת הניהול וישנו מעט מרכיבים, לטובת תגובה נמרצת יותר.
מי בכביש, מי בשביל
למרות שעקרונית לא חל שינוי במבנה שלדת הסולם ומתלה הסרן החי מאחור המיושנים, מדברים בקאיה על כיול מתלים שונה. לא ניתן היה לבדוק כמובן, אבל התחושה הייתה בפירוש נוקשה יותר, ולטובה. המרכב מרוסן כעת טוב יותר, וזה בפירוש שינוי מבורך לעומת הדגם היוצא. גם בנסיעת שבילים שערכנו, ניכר היה כי החרטום לפחות מרוסן טוב יותר כעת, ואינו מאיים לנגוח בקרקע עם כל תנודה. על הכביש בכל אופן, כדאי לזכור כי חלק מהקשיחות נרשם לזכות (חובת?) הצמיגים, במידה נדיבה של 245-65-17.
עם שליטה טובה יותר על המרכב, נעים יותר לשמור על קצב נאות בכל סוגי הכבישים בנוחות יותר מסבירה, לרבות אלה המפותלים יותר. מצד שני, פעולת ההגה לא יכולה לקבל ציון טוב, בעיקר עקב שינוי תגבור לא מעודן דיו. גם מערכת הבלמים מקבלת ציון עובר בלבד, לאחר שהתקשו לספק את הסחורה הנדרשת, ובעיקר איבדו יכולת תחת עומס.
חייבים להמשיך
ההצלחות הגדולות של קאיה מחוץ לקוריאה, נרשמות ללא ספק לזכות דגמים בקטגוריות פנאי ומיניוואנים. והסורנטו המחודש לא יהיה יוצא דופן. השיפור שעבר, בעיקר בתחום חטיבות הכוח, מורגש והופך אותו לטוב, מושך ונעים מבעבר. בהתחשב בהצלחה הנאה של קאיה עם הדגם היוצא, סביר להניח שהדגם המחודש ימשיך לשמור על פופולאריות, בצדק גמור מבחינתנו.
כאשר יגיע לארץ בסביבות אוקטובר (הבנזין רק בינואר), יעמוד מחירו של הסורנטו היקר מכולם על כ-238,000 שקל, בעוד גרסאות מאובזרות פחות בנדיבות יהיו זולות יותר. וזה אומר כ-10,000 שקל יקר ממבצעי חיסול המלאי של הדגם הנוכחי. כך מצהירים בקאיה כעת. אלא שהם מוסיפים ומבהירים כי לתגי המחיר של קוריאנים מתחרים עשויה להיות השפעה. במילים אחרות, אם יהיה צורך, "יותאם" המחיר כדי לעמוד טוב יותר בתחרות הצפויה. זה לא זול, זה בהחלט תחרותי.
הכותב היה אורח חברת קאיה