שתף קטע נבחר

 

מבחן המיצ"ב: נמשכת הירידה בהישגים

משרד החינוך פרסם היום את תוצאות מבחן המיצ"ב (מדדי יעילות וצמיחה בית ספריים) לשנת תשס"ו, שנערך בכ-1,200 בתי ספר. מחישוב ממוצעי המקצועות לתלמידי כיתות ה' וח' עולה כי במרבית המקצועות ישנה ירידה בציונים, למעט עברית שם נותר הממוצע 77. אך טענות קשות נשמעו כלפי ניתוח הנתונים: "אין כלי מקצועי שמודד רמת קושי של בחינה אחת לעומת הבחינה בשנה שעברה"

11 אחוזים מתלמידי כיתות ב' בחינוך הממלכתי נכשלים במבחני הבנת הנקרא. בקרב תלמידי החינוך המיוחד המשולבים בבתי הספר הרגילים הנתון חמור אף יותר - 44 אחוזים אינם יודעים לקרוא. כך עולה מניתוח ראשוני של נתוני בחינות המיצ"ב (מדדי יעילות וצמיחה בית ספריים) לשנת תשס"ו, שמשרד החינוך מפרסם היום (ב'). מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, אמר כי "אנו מודאגים מכמות הנכשלים בקריאה. נאתר תלמידים אלה ונעבוד איתם פרטנית בכיתות בקבוצות מצומצמות של עד שלושה תלמידים". 

 


מסיבת העיתונאים היום (צילום: גיל יוחנן)

 

לפני מספר חודשים נערכו בחינות המיצ"ב הנערכות אחת לשנתיים ובהן נבחנו 140 אלף תלמידים בכ-5,000 כיתות בכ-1,200 בתי ספר מהמיגזר היהודי (ממלכתי וממלכתי דתי) והערבי. בחינות אלה נועדו ככלי למנהלים לבחון באופן יחסי מה רמת התלמידים שלהם במקצועות הליבה: שפת אם, מתמטיקה, אנגלית ומדעים בכיתות ה' ו-ח'. השנה נבחנו במבחן שפת האם לראשונה גם תלמידי כיתות ב'.

 

בממלכתי-דתי פחות קוראים וכותבים

 

מהנתונים עולה גם כי לתלמידי המיגזר הממלכתי יש במה להתגאות. במבחני הקריאה והכתיבה לכיתות ב' הם השיגו תוצאות טובות יותר מחבריהם בחינוך הממלכתי-דתי בכל הפרמטרים. מבחנים אלה באים לבדוק בין היתר ידע בהבנת הנקרא, איכות לשונית, שגיאות בהכתבה, שטף ודיוק בקריאה וקריאת מילים יחידות ועוד.

 

כך למשל, בהכתבה המגלה שגיאות יסוד עמדו 90 אחוזים מתלמידי המיגזר הממלכתי בהצלחה במבחן, לעומת 88 אחוזים מתלמידי המיגזר הדתי. גם בשאר הפרמטרים הפער דומה. לדברי שרת החינוך, פרופ' יולי תמיר: "מדובר בשתי אוכלוסיות שאינן דומות, חתך סוציואקונומי שונה למשל וזה מה שמוביל לשוני בתוצאות".

 

ירידה בציוני כיתות ה' וח'

 

מחישוב ממוצעי המקצועות בשנת הלימודים תשס"ו לתלמידי כיתות ה' ו-ח' עולה כי במרבית המקצועות ישנה ירידה בציונים, למעט עברית שם נותר הממוצע 77. במתמטיקה ישנה ירידה והציון הממוצע עומד על 67 (ירידה של 3 ציונים), באנגלית ציון ממוצע 73.5 (ירידה של 3 ובמדעים ציון ממוצע 76.5 (ירידה של 3.5).

 

לגבי הירידה בהישגים אלה, אמר מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב: "ישנו מחסור חמור במורים לאנגלית. זו תופעה שעלינו להתמודד איתה. במתמטיקה אנו רוצים להתחיל בתוכנית חדשה למורים להשתלמות של כ-300 שעות מתמטיקה". 

 

"אי אפשר להשוות בין הנתונים"

 

טענות חמורות נשמעו היום מצד פרופ' מיכל בלר, העומדת בראש הגוף החדש המפקח על הנתונים - ראמ"ה (רשות מדידה ארצית) כלפי ניתוח הנתונים בשנים קודמות.

 


 

לדבריה, ניתוח בתוצאות מבחני המיצ"ב כמו ניתוח הבגרויות והשוואתם לשנים קודמות אינה מתאפשרת, בשל "כיול חלקי בלבד שאינו מאפשר השוואה בין נתוני השנים האחרונות". מדבריה, עולה כי החשש הרבה שהביעו תלמידים, מורים והורים כל שנה בנוגע לירידה בהישגים, היתה לחינם: "זו השוואה בעייתית כי כיום אין כלי מקצועי שמודד רמת קושי של בחינה אחת לעומת הבחינה בשנה שעברה. ייתכן גם שהאוכלוסייה השנה שונה מבשנה שעברה האם השינוי הוא אכן שינוי? אין אנו יכולים לדעת זאת בוודאות כי הבחינות אינן מכויילות".

 

בעקבות בעיות הכיול הקשות שהתגלו במערכת, החל משנה הבאה יקים המשרד צוות מומחים שיפעיל תהליך שיפוטי קושי לבחינות על מנת לבדוק כי רמת הבחינה בכל שנה זהה ועומדת ברמת הקושי הנדרשת.

 

השרה תמיר אמרה: "נתוני העבר לא שיקפו נתונים בשטח לא מתוך מגמה להטעות, אלא בגלל טעות מדידה. אנחנו רוצים מערכת מכויילת". עוד אמרה כי הנתונים נועדו לשמש את המהלים ולא ליצור תחרות "מדידה והערכה זו לא תחרות יופי. זה כלי מדידה למערכת החינוך לשיפור עצמי".

 

גם תוצאות הבחינות היום אינן מכויילות עדיין. לדברי תמיר, רק משנת הלימודים הבאה תשס"ז שתהווה "שנת מבחן", יגובש מדד שיוכל להשוות עליה או ירידה בתוצאות. השרה תמיר הוסיפה על כך: "הופתעתי לגלות שכך הדבר. הקפיצות הגדולות למעלה ולמטה בממוצעי הציונים מדי שנה מראים שמשהו במדידה שגוי. לא עולים או יורדים ב-10 נקודות בשנה". ובכל זאת, על פי הנתונים ה"מכויילים חלקית" ישנה ירידה בממוצע הכללי של הבחינות מ-81 בשנה שעברה ל-79 השנה.

 

כנהוג בבחינות, נשאלו התלמידים והמורים על ה"אקלים הבית ספרי". הם התבקשו לענות על שאלות במגוון נושאים שונים כגון אלימות, היחס בין תלמידים למורים ואווירה במוסד הלימודי בכלל. למעלה מעשרים אחוזים מהתלמידים במיגזר הממלכתי והממלכתי-דתי דיווחו על בעיות אלימות בבית הספר. במיגזר הלא יהודי הנתונים מדאיגים אף יותר ומתקרבים ל-40 אחוזים גם בבתי הספר היסודיים וגם בעל יסודיים.  

 

בהשוואה לנתונים מלפני שנתיים עולה כי ישנה עלייה בשביעות הרצון של המורים מעבודתם בבית הספר. רבים, כ-70 אחוזים מהם, גם מדווחים על יחסים טובים עם התלמידים. לעומת זאת, התלמידים אינם מרוצים כל כך ורק כ-50 אחוזים מהם מדווחים על יחסים טובים עם המורים. 

 

חברת הכנסת רונית תירוש, מנכ"לית משרד החינוך לשעבר, אמרה בתגובה לטענת המשרד כי נתוני הבחינות אינם ברי השוואה

 לשנים קודמות: "המיצ"ב במתכונתו הנוכחית הינו פרי יוזמה שלי. לאורך השנים בהן ניהלתי את משרד החינוך תמיד כויילו מבחני המיצ"ב אם כי בשיטת מידע אחרת, לא בשיטה הנוכחית של פריטי עוגן".

 

תירוש ציינה כי עם הקמת של הרשות הארצית למדידה והערכה, אוחדו פעולות המדידה וההערכה של המשרד: "הכיול האחרון במבחנים אף הובא לאישורה של מנכ"לית ראמ"ה, פרופסור מיכל בלר, בידי מי שחישבה בעבר את הציונים, מנהלת אגף המדידה וההערכה, ד"ר גילי שיל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
השרה תמיר. טעויות מדידה?
צילום: גיל יוחנן
מומלצים