שתף קטע נבחר

מנכ"ל הרכבת: לנהג הקטר לא היה סיכוי לבלום

במסיבת עיתונאים מיוחדת, הסביר מנכ"ל רכבת ישראל, עופר לינצ'בסקי, את נסיבות התאונה. "הרכבת שהגיעה מדרום הפעילה בלם חירום וצפירה כשנסעה 300 מטר מהמפגש". לדבריו, זמן העצירה המשוער של רכבת כזו נאמד ב-900 מטר במקרה הזה

מנכ"ל רכבת ישראל, עופר לינצ'בסקי, כינס הערב (יום ב') מסיבת עיתונאים מיוחדת במשרדי החברה בעקבות התאונה הקשה בבית יהושע, שבה נהרגו חמישה בני אדם ונפצעו 88, אחד מהם קשה. לדבריו, "הרכבת עמדה בפני מצב כמעט בלתי אפשרי", כאשר הגיעה למפגש הדרך והנהג הבחין ממרחק קצר מדי במכונית התקועה על הפסים. המשטרה עצרה את נהג המכונית המסחרית, ד"ר יונתן ועדיה, בחשד שהיה תחת השפעת סמים. הוא חשוד לגרימת מוות ברשלנות.

 

נהג מכונית אחרת העיד במשטרה שנהג האיסוזו פגע במכוניתו בחניון איקאה. לדברי אותו נהג, נהג הטנדר וטרינר בן 45 מחדרה, ניסה להימלט כשעל ידיו חוסם עורקים. בעקבות העדות הזו, נקלחו דגימות מדמו של נהג הטנדר. במשטרה הוקם צוות חקירה מיוחד לחקירת נסיבות התאונה, בפיקודו של קצין התנועה של משטרת מחוז מרכז, סגן ניצב יגאל חדד.

 

   

 

מנהל הרכבת פתח את מסיבת העיתונאים בדברי צער: "האירוע הזה טראגי ועלה בחיי אדם. בראשית דבריי רציתי להביע את השתתפותי האישית בצערן של המשפחות. נתייצב מאחוריהן, הן בהיבט הטיפול-ביטוחי והן בבתי החולים. לבקשת הרכבת, נענתה חברת הביטוח ופתחה חדר מצב שייתן מענה לכל נפגע או אדם שצריך סיוע מכל סוג שהוא. חדר המצב שלנו יהיה פעיל ויהיה קשוב לכל בקשה של נוסעים או אנשים שקשורים אליו".

 

באשר לאירוע עצמו, אמר לינצ'בסקי: "מדובר ברכבת גרורת קטר בת 5 קרונות שיצאה ב-11:23 מתחנת נתב"ג לעכו. באזור בית יהושע, מפגש המסילה עם הכביש, התנגשה ברכב מסחרי שעמד תקוע על המסילה. מתחקור ראשוני עולה שאירעה תאונת דרכים בין שני כלי רכב שנסעו כנראה אחד מול השני. רכב האיסוזו נתקע על המסילה. הרכבת שהגיעה מדרום הפעילה בלם חירום וצפירה כשנסעה 300 מטר מהמפגש, לא הספיקה לעצור ולכן נגרמה אותה תאונה".  


זירת ההתנגשות (צילום: עופר עמרם)

 

לדברי לינצ'בסקי, "המחסום באותו מפגש נמצא תקין וכך גם רמזור אדום שפעל כהלכה באירוע הזה. מהירות הנסיעה המותרת בקטע הזה עומדת על 140 קמ"ש. הנהג נסע במהירות התיקנית כנדרש. רכבת זה דבר ששוקל 300 טון שמגיע ל-140 קמ"ש. היא לא היתה יכולה להספיק לעצור בזמן הנדרש. מרחק העצירה הוא 800 עד 900 מטר. באירוע הזה, ככל הנראה עולה כי התקבלה שיחת טלפון שניות עד כדי דקה לפני האירוע, הופעל נוהל חירום".

 

בשיחה עם ynet נשאל המנכ"ל מדוע לא יורה להוריד את מהירות הנסיעה במפגשי כביש-מסילה, כפי שהמליצה ועדת החקירה בעקבות אסון רבדים. לינצ'בסקי התחמק: "לא בדיוק כך המליצה הוועדה ומלבד זאת - אם תידרש להאט בכל מפגש כביש-מסילה - יתארכו זמני הנסיעה".

 

ב-ynet דווח מפי גורמים ברכבת שברשת הקשר נפתח נוהל חירום, שבו דווח לנהגים על המכונית התקועה על המסילה. הוא ציין כי ועדת החקירה תבדוק אם הנהג קיבל את ההודעה, האם ענה או לא. עדיין לא ברור האם ההתרעה הועברה בזמן והאם הנהג קיבל אותה. במסיבת העיתונאים נמנע המנכ"ל מלהתייחס ישירות לשאלות הקשות והפנה את הסוגיות השונות לפתחה של ועדת החקירה. בתשובה לשאלה מתי תגיש הוועדה את מסקנותיה, אמר שכבר בבוקר יוגשו לו מסקנות ראשוניות.

 

הפרדה מפלסית בבית יהושע - בעוד שנתיים

 

הוא בחר להתמקד במחויבות הרכבת לנושא הבטיחות ומתח ביקורת בעיקר על עבריינות הנהג הישראלי. הוא הסביר שרכבת ישראל נתקלת במאות מקרים שבהם חוצים נהגים מחסומים באופן המסכן את חייהם ואת חיי הנוסעים ברכבת: "רק הבוקר שלחנו הודעה לתקשורת על 150 מקרים כאלו שאירעו בזמן האחרון, שבהם אנשים לא עצרו באור אדום. רמת העבריינות של הנהגים הישראלים במפגשי רכבת לעומת אירופה היא ללא אח ורע, ולכן בזמן הקרוב יותקנו מצלמות רמזור במספר מפגשי רכבת ורדארים, שיוכלו לתת למרכז הבקרה איתות אם מישהו עומד על מסילת רכבת, אבל זה רק פתרון לטווח קצר, ולא פתרון מלא". 

 

בתאונה הזו שבה ועולה במלוא חריפותה התנהלות הרכבת בכל הנוגע להפרדה הדו-מפלסית של מפגשי מסילות-דרך, באמצעות גשרים או מעברים תת-קרקעיים למכוניות. הנושא עלה בעבר גם בדו"חות מבקר המדינה, בוועדה לביקורת המדינה בכנסת וגם בדו"ח החקירה של משרד התחבורה בעקבות התאונה הקשה ברבדים. כאמור, עד היום - לא נעשה הרבה בנושא זה.

 

מנכ"ל הרכבת התייחס לנושא זה ואמר ש"הפתרון היחיד הוא הפרדות מפלסיות. כשלא יהיה קשר בין הרכבת לבין מכוניות נוסעות, לא יקרו תאונות. אנחנו קיבלנו מיליארד וחצי שקל רק לטובת הנושא הזה".

 

וממש היום הודיעה החברה הלאומית לדרכים שהיא פועלת לקידום, להרחבה ולשדרוג של כביש רוחב 553 שבו אירעה התאונה, המחבר בין כביש החוף לכביש חיפה תל-אביב הישן. במסגרת העבודות, שעלותן 120 מיליון שקלים, תתווסף הפרדה מפלסית בין כביש למסילה. משך זמן העבודות הוא שנתיים. המכרז עצמו יתפרסם בסוף החודש.

 

בהכנת הידיעה השתתף הלל פוסק
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלי אלגרט
עופר לינצ'בסקי
צילום: אלי אלגרט
צילום: דן ליון, מדור צילום זק"א
התוצאה הקשה
צילום: דן ליון, מדור צילום זק"א
צילום: עופר עמרם
ההתנגשות
צילום: עופר עמרם
צילום: עידו ארז
זירת ההתנגשות
צילום: עידו ארז
מומלצים