התסריט הדמיוני של הפול
חברת הביטוח הפול סירבה לשלם תגמולים למבוטח שנפצע בתאונת דרכים, בטענה שהוא רמאי ששילם על הביטוח לאחר התאונה. אלא שביהמ"ש פסל את כל טענות החברה ופסק כי עליה לשלם למבוטח 200 אלף שקל
אלעד אדרי בן ה-17 רכש קטנוע וניגש לבית הדואר הקרוב כדי לשלם את תעודת ביטוח החובה. לאחר תשלום התעודה, כולו נרגש, יצא אדרי לנסיעתו הראשונה על הקטנוע. דקות ספורות לאחר מכן, סמוך מאוד לבית הדואר, פגעה באדרי מכונית והוא נפגע קשה.
עיניהם החדות של מסלקי התביעות בחברת הביטוח הפול, הבחינו מייד בכך שהתאונה ארעה סמוך לשעת תשלום פוליסת ביטוח החובה. אתה רמאי, הטיחו אנשי הפול באדרי. בעת התאונה בכלל לא היית מבוטח. רק לאחר התאונה מיהרת ושילמת את תעודת החובה בסוכנות הדואר.
טענות אלה אילצו את אדרי לצאת למסע ארוך להוכחת חפותו.
בפני השופט אברהם אליקים, בבית משפט השלום בחיפה, הופיעה שורה ארוכה של עדים. מחשב התשלום בבנק הדואר הראה כי התעודה שולמה בשעה 10:15. רישומי המשטרה הראו כי הידיעה על התאונה התקבלה בשעה 10:18. השוטר חדד שהיה עד ראייה לתאונה, העיד כי היא קרתה בשעה 10:20. הנהג שפגע באדרי העיד כי הפגיעה ארעה בשעה 10:30. שלושה שוטרים מתנדבים, שהגיעו לזירת האירוע מייד לאחר התאונה, העידו כי מצאו במקום את אדרי כשבידו תעודת ביטוח משולמת.
אבל בכל אלה לא היה די כדי לרצות את אנשי הפול.
גם עדותו של אדרי ושל אביו לא שכנעו את הפול כי אין מדובר אלא במקריות. אדם שילם תעודת חובה ונפגע דקות ספורות לאחר מכן. אתה תחמן בן תחמן, אמרה הפול לאדרי. אני מכירה כמוך רבים שמנסים לסדר אותי. בטח התקשרת לאחר התאונה אל מישהו אחר וביקשת שהוא ישלם עבורך לאלתר את תעודת החובה.
הנה, השיב אדרי לאנשי הפול, קחו לכם צו שיפוטי שיאפשר לכם להוציא את כל פירוט שיחות הטלפון שביצעתי באותו היום. הפול הוציאה את פירוט השיחות ולא גילתה דבר. בוודאי, הטיחה הפול באדרי. אתה עוד יותר מתוחכם מהמתוחכמים האחרים שאני מכירה. בטח שלא תשתמש בפלאפון שלך. הרי אז נוכל לגלות כי בעת התאונה התקשרת כדי לסדר לעצמך ביטוח. אני יודעת מה פה קרה. תפסת פלאפון של עובר אורח וממנו ביצעת את המרמה הגדולה.
עד כאן, נזף השופט אליקים באנשי הפול. אתם ממציאים "תסריט דמיוני". על חברות הביטוח לזכור, מנסה השופט לעורר נשכחות, כי מבחנן האמיתי הינו בעת קרות מקרה ביטוח. מאחורי כל משלם דמי ביטוח נמצא בראש ובראשונה אדם שבעת צרה נזקק לעזרתן. הערמת קשיים, הטחת האשמות ומשיכת ההליכים בבית משפט אינה דרך ראויה.
הפול, קובע השופט, נכשלה כשלון חרוץ במבחנה האמיתי, של עמידה לעזרת מבוטחה בעת צרה. מתחילת הדרך ועד סופה, מבהיר השופט, דאגה הפול להפריח חשדות ורמיזות כלפי יושרו של אדרי.
לא זו אף זו, ממשיך השופט, הפול הפעילה חוקר פרטי על מנת שיחקור את כל המעורבים בתיק, החל מפקידת הדואר, נהג הרכב הפוגע, חבריו של אדרי וכלה בפקידת סוכנות הביטוח. הכיצד, תוהה השופט, מרשה לעצמה חברת הביטוח להסתיר את תוצאות חקירתו מבית המשפט ומבעל הדין שכנגד.
מעבר לכך, הפול המשיכה בהפרחת חשדותיה גם לאחר שנשמעו כל הראיות. גוף מכובד המגלה כי לא יוכל להוכיח את חשדותיו צריך לחזור בו מכל ההאשמות. מן הראוי היה כי לפחות בשלב הסיכומים תחזור בה חברת הביטוח מכפירה באחריותה.
תביעתו של אדרי התקבלה והפול חויבה לשלם לתובע כ-200,000 שקל בגין נזקיו מהתאונה. חרף התנהלותה של הפול, לא מצא השופט לנכון לחייבה בשכר טרחה גבוה מהמקובל, וחבל.
הכותב הוא עו"ד המתמחה בנושאי ביטוח
מומלצים