חיל האוויר: נבדוק מדוע הטילים סטו מן המטרה
בפעם השלישית בתוך עשרה ימים נדרש חיל האוויר לבדוק ולתחקר כיצד נפגעו אזרחים פלסטינים חפים מפשע מאש ששיגרו חייליו. קצין בכיר אומר ל-ynet כי שני הטילים שנורו בתקיפה בחאן יונס, וגבו את חייהם של שני פלסטינים, סטו מן המטרה. כעת בודקים בחיל האם מדובר בטעות אנוש או בכשל טכני
כמו אתמול, גם הערב (יום ד') פתח בצה"ל בתחקיר מקיף על כישלון פעולת ההתנקשות בחאן יונס. חיל האוויר אמנם עורך תחקיר מקיף לאחר כל אירוע, גם כאשר ישנה פגיעה מדויקת במטרה, אולם הפעם שוב נאלצים המפקדים והחוקרים בחיל האוויר לבדוק מה גרם לפגיעה בחפים מפשע ולהחטאת חוליית הטרור. הרמטכ"ל, רב אלוף דן חלוץ, הנחה את חיל האוויר לערוך בדיקה מקיפה של האירועים האחרונים בהם נפגעו פלסטינים חפים מפשע. בהמשך נועד עמו שר הביטחון, עמיר פרץ, וקיבל דיווח מפורט על התחקיר הראשוני שבוצע. פרץ הנחה את הרמטכ"ל לחדד בכל דרגי הפיקוד את ההוראה החד-משמעית לפיה יש להעדיף ביטול משימה על פני הסיכון של פגיעה בחפים מפשע.
קצין בכיר בחיל האוויר הסביר ל-ynet כי מדובר באירוע שונה משני האירועים הקודמים בהם נפגעו אזרחים. ביום ראשון לפני כעשרה ימים נפגעו האזרחים כיוון שאותרו רק חמש שניות לפני נפילת אחד הטילים. אתמול כלל לא זוהו האזרחים בקרבת הרכב. לעומת שני האירועים הללו, באירוע שהתרחש היום בחאן יונס מדובר בתקלה מסוג שונה, שבה מטח של שני טילים שנורה מכלי טיס של חיל האוויר כלל לא פגע ברכב בו נעה המטרה - חוליה של וועדות ההתנגדות שהייתה בדרכה לבצע פיגוע. על פי הקצין הבכיר, טיל אחד מתוך השניים פגע בכביש, ואילו השני פגע מרחק של כמה עשרות מטרים מהרכב, בגג מבנה, וגרם לשני הרוגים ולפצועים.
זעקות שבר ודם על הידיים. חאן יונס (צילום: רויטרס)
בחיל האוויר בודקים כעת בצורה יסודית האם מדובר בטעות אנוש או בכשל טכני - בין אם בטיל עצמו או בתפעול של התהליך כולו. "אנו פועלים בשיטה הזו לא מהיום והיא השיטה המדויקת ביותר שיש לצה"ל. יש לציין שאנו מקפידים מאוד שלא לפעול כאשר יש סיכון לאוכלוסיה ועל כל פעולה מסוג זה שיוצאת לדרך, אנו לא מאשרים 10 פעולות אחרות כי יש בהן סיכון של חיי אדם".
עוד ציין הקצין הבכיר כי עד היום נרשמו במהלך שנת 2006 מספר כפול של אירועי תקיפה בהשוואה לשנת 2005 כולה. הדבר, כך על פי הקצין, מעיד על היקף הפעילות של חיל האוויר בעזה. הוא הדגיש כי בעקבות האירועים בעשרת הימים האחרונים בהם נהרגו אזרחים, חודדו עוד יותר הנהלים הקשורים לפעילות החיל ברצועת עזה. "רק היום קיימנו דיון בראשות מפקד חיל האוויר שנמשך שמונה שעות וכלל בדיקה של כל ההיבטים של הפעולות האחרונות, תוך הסתכלות על תהליכים שונים וקריטריונים לתקיפה של רכב קטן או גדול על כביש עפר או כביש סלול, יום ולילה. זאת, כדי לדעת בכל רגע נתון כיצד ניתן להביא למינימום את הסיכון לאזרחים".
הקצין ממשיך ואומר כי לאחר שני האירועים האחרונים נקבע עוד כי כל תקיפה תיעשה אך ורק באזור הדליל ביותר באוכלוסיה כדי להקטין את הסיכון לאוכלוסיה עד למינימום.
"גם בתקיפה הערב הותקף הרכב באזור שהוא דליל באוכלוסיה מחוץ לחאן יונס בכביש שהוא רחב, אך לצערנו האירוע נגמר כפי שהוא נגמר. אפילו כאשר אנו יודעים כי ברכב שבו נעים מחבלים ישנם אמצעי לחימה שיכולים לגרום לפיצוץ שיכול לפגוע באוכלוסיה, אנו נמנעים מלבצע את התקיפה". עוד ציין הקצין הבכיר כי במשך החודשים האחרונים בוחן כל העת חיל אוויר גם את סוגי החימוש שהוא יורה וחלקם אף מסווגים לסוג היעד, בין אם מדובר בציר גישה, רכב או מחנה אימונים. כל אחד בהתאמה כזו שתפגע אך ורק ביעד. "אנו לא רוצים לפגוע".
למרות התחקיר המקיף שהחל בחיל האוויר, מתקשה הקצין הבכיר
להבטיח כי אירועים כאלו לא יישנו. "אל מול מטרות כאלה שנמצאות בדרך לירי קסאמים, או לביצוע פיגוע ואנו מנסים לפגוע בהן, יכולות לקרות בדרך כל מיני תקלות. אנחנו יודעים שלאורך כל התהליך, מתחילתו ועד סופו, אנו עושים כל מה שניתן על מנת שהאירוע יסתיים בדיוק כפי שרצינו". עוד אמר כי אין כל כוונה בעקבות האירוע לקרקע מערך מסויים בחיל האוויר או לעצור את הפעילות, אלא להסיק את המסקנות הנכונות ולהמשיך לפעול על פי הנחיות שניתנות לצה"ל.
בתוך כך הסתיים החלק המרכזי של התחקיר הנוגע לנסיבות האירוע שבו נהרגו אתמול באזור ג'בליה שני ילדים ונער ששהו סביב הרכב שבו נעו המחבלים. הקצין הבכיר ציין כי על פי העולה מהתחקיר, הילדים שהו מתחת לגג בפתח בית ולכן לא נראו דרך אמצעי המעקב של צה"ל. ככל הנראה, אותם בני נוער שהו במרחק קצר מהרכב, וייתכן אף שהתקרבו אליו שניות ספורות לפני ביצוע הירי ובשל כך נהרגו.