שתף קטע נבחר
 

פורד אקספלורר - מגלה את אמריקה

באיחור של הרבה שנים ובגרסה חדשה מגיע פורד אקספלורר, רכב השטח הגדול והפופולארי בארה"ב, גם לישראל הקטנה. האם גם כאן יהפוך למספר 1? יצאנו לבדוק

בראייה לאחור, מפתיע לגלות שמאז עברה סוכנות פורד ליבואנית דלק מוטורס, לפני כמעט שבע שנים, לא הגיע לארץ אף רכב שטח של המותג. על רקע החגיגות שמנהלת UMI עם ההיצע האמריקני של GM, די תמוה לגלות כי בפורד לא הפגינו שום זיקה לשוק המקומי. אז איך שלא תביטו בזה, ההפתעה היחידה בהודעה על תחילת שיווק האקספלורר בארץ, נוגעת לתזמון. אחרי הכל, למרות שהדגם ה"קודם-קודם" היה כוכב אחת מפרשיות הקריאה לתיקון והתאונות הקטלניות הגדולות והמביכות בהיסטוריה, הוא מככב שנים בצמרת טבלת המכירות באמריקה.


פורד אקספלורר. מרשים למראה (צילומים: אלי שאולי) 

 

למעשה, זה כבר ביקורו השני של האקספלורר בארץ. לראשונה עשה זאת באמצע שנות ה-'90, אז תחת מטריית מכשירי תנועה. זה היה עם תחילת ה"בום" הגדול של רכבי השטח, אבל לרוע מזלו, באותה תקופה החלה נהירה המונית לכיוון הדיזל. האקספלורר, כמו כל אמריקני גאה, שתה כמובן בנזין.

 

אגב, נראה שאת הגעתו של האקספלורר המחודש - שנחשף לפני כמה חודשים - הרווחנו כנראה בזכות הרוסים. במקור לא היה הרכב אמור לקבל פנסים א-סימטריים אירופים שמחויבים בתקינה המקומית. אלא שביקוש רוסי לדגם והעובדה שהשוק שם אינו דורש תקינה אירופית מלאה, גררה את פורד לייצר פנסים מתאימים. הדרך אלינו נפתחה.

 

 

נעים לעין

 

חיצונית אומר האקספלורר אמריקה - ובגדול. העיצוב הקובייתי מצייר התפתחות של ה-SUV האמריקני הטיפוסי, ובעזרת סממנים מודרניים - בעיקר בגרסת "אדי באוור" הכוללת גוון כסוף לחלקים התחתונים - הוא מצליח לצוד את העין. הוא בולט, ונראה גברי וגדול. והוא גדול - עם אורך של 491 ס"מ, רוחב של 187 ס"מ וגובה של 184 ס"מ.

 

שניות ראשונות בתא הנוסעים מספקות הפתעה גדולה. ציפינו לפגוש שוב בפלסטיק האפרפר והפשוט האופייני לארה"ב, אבל קיבלנו גווני קרם רך, משולבים היטב בריפוד נאה ונעים למגע (שילוב של עור וזמש). את ההפתעה משלימים קווים מודרניים למדי לסביבת הנהג, עם מחוונים נאים, פתחי אוורור מודרניים. אפילו דמוי העץ לא הפריע ברגע הראשון. זאת אומרת - עד שנגענו בו...


 

אלא שלמרות המראה הנאה, הפלסטיק אינו מרגיש איכותי במיוחד. חבל רק לגלות שוב בלם חניה ברגל ומוט הילוכים לא נוח ולא לעניין. לבקרת האקלים צג קטן מדי, וחלק מהמתגים לא איכותי מספיק. ההגה אמנם כולל תפעולים למערכת השמע, השיוט ואפילו בקרת האקלים, אבל הוא אינו מתכוון למרחק. אפשר כבר לוותר על ריכוז תפעול איתות-מגבים על מנוף אחד, ורצוי היה לעבוד קצת יותר על קלות תפעול מחשב הדרך.

 

מצד שני, כצפוי מרכב אמריקני, האקספלורר מוצף באבזור. החל בשש כריות אוויר ובקרת יציבות - עם תפקוד מיוחד נגד התהפכות - דרך כיוון חשמלי למושבים, גג נפתח, בקרת אקלים מפוצלת ועוד. ואם שאלתם אז כן, תנוחת הנהיגה מציבה את ההגה קרוב יחסית, ואת הדוושות רחוקות. עניין של גודל נהג ממוצע מעט שונה מהמוקבל אצלנו. מאחור יש מרחב מחייה סביר, אך שורת המושבים השלישית תתאים יותר לילדים, בעיקר בגלל כניסה לא נוחה.  

 

השמיניות

 

היו ימים בהם סימן ההיכר של אמריקה היה מנוע V8 עתיר-נפח. והאקספלורר החזק בהיסטוריה הולך בדיוק בדרך זו. מנוע שמונה צילינדרים בנפח 4.6 ליטר, עם גל זיזים עילי, 24 שסתומים, 292 כ"ס ו-41.5 קג"מ. הנייר מספר שלמרות 2.2 טון של מרכב הוא מגיע ל-97 קמ"ש (60 מייל בשעה) תוך 10.6 שניות. זה לא מהיר במיוחד, אבל בהחלט סביר. מעניין לציין כי המהירות המרבית כאן מוגבלת ל-160 קמ"ש בלבד. לא שמותר בארץ לנהוג מהר יותר, אבל לנו יש רושם שמדובר בתגובה שיווקית היסטרית ודי מאוחרת למגפת ההתהפכויות מהן סבל בעבר.

 

בכל מקרה, עם כמות מומנט כה מכובדת, לחיצה קלה על המצערת שולחת את הענק קדימה במהירות מפתיעה. המנוע מרגיש בשרני ומגיב מיד, גם אם לא באופן מעודן במיוחד. ההמשך פחות נמרץ, וקצב צבירת המהירות הופך יותר לשאלת התמדה, ופחות התפרצות כוח. קצת כמו מנועי דיזל חזקים. בניגוד לאלה, המנוע כאן אינו חושש מסל"ד גבוה.

 

לאקספלורר יש תיבת שישה הילוכים אוטומטית, עם תפעול מוזר. לא רק שאין אפשרות לשליטה ידנית, אפשרויות נעילת ההילוכים מוגבלות (רק 3,2,1), אך אינן מאפשרות הורדה. יחסי ההעברה ארוכים למדי. ב-120 קמ"ש מראה מד הסל"ד על 2,000 בלבד. מה שלא יעזור לנתון צריכת הדלק, כפי שנגלה מאוחר יותר. בקצב מאומץ מדובר בארבעה ק"מ לליטר, בניסעה רגועה יותר מדובר ב-6 ואף יותר. בערך מה שצרך הטרייל-בלייזר של שברולט.

 

הלאה. למרות תחושה אמריקנית מסורתית, האקספלורר עבר עם השנים לא מעט שינויים. הוא עדיין נשען על שלדת סולם, אבל מתבסס על מתלה עצמאי מאחור (עצמות עצה כפולות), ולא על סרן חי ארכאי. זה אולי פחות טוב לשטח, אבל בפורד יודעים שמרבית הלקוחות נעים על הכביש וחייבים נוחות ובטיחות.

 

איך זה מתבטא? תחילת הנסיעה מעט מרתיעה, עם היגוי שמרגיש קל מדי ובלמים מעט נרפים - מתכון לא מוצלח לרכב כבד כל כך. אבל עם הזמן והקילומטרים זה מרגיש טוב יותר. מערכת הנעה כפולה, בקרת יציבות יעילה ושליטה טובה בתנודות מרכב, מאפשרים לנטרל את התחושה המגושמת. לא רק בכביש המהיר, אלא גם בכבישים קטנים יותר, שומר האקספלורר על התנהגות נאותה, אינו רוכן באופן, ומציע יציבות כיוונית מתקבלת על הדעת יחד עם רמת נוחות סבירה למדי בעיר וטובה עוד יותר בכביש המהיר.


 

שטח? עם מרווח גחון מצומצם ובסיס גלגלים ארוך (289 ס"מ), ברור שהאקספלורר אינו מתיימר לתפקד כיורד שטח קשוח. הוא מסוגל אולי ליותר מזה, אבל לא נתן לנו הרגשה נוחה מעבר לשבילים מהודקים וקצת חולות. אתגרים מיוחדים? נדרשת המון תשומת לב כדי למנוע חיכוך מיותר של חלקים תחתונים. אפשר כמובן לשפר את מרווח הגחון בדרכים שונות, אך ספק אם יכולת הכביש תשאר טובה כשהייתה.  

 

תמורה טובה

 

מי שאינו מפחד מהגודל והתחושה המגושמת, ימצא באקספלורר חבילה תחרותית למדי. בעיקר אם לוקחים בחשבון את שורת המושבים השלישית התקנית ואת שפע האבזור במכונית המבחן . זו האחרונה עולה 320,000 שקל, הגרסה הפשוטה יותר עולה 40 אלף פחות. מבחינת מחיר אם כך, מול המתחרים הישירים מיפן (מיצובישי-טויוטה-ניסאן) או ארה"ב (שברולט), פורד מציעה אפשרות מאד מעניינת. מצד שני, יש גם חובת הוכחה על היבואן. התעסקות עם רכב שטח וקהל תובעני מסוג שונה לגמרי, היא סיפור אחר מטיפול בלקוחות רכב פרטי או ציי רכב גדולים. האם תהיה מסוגלת להעניק כאן את הטיפול האישי והממוקד הנדרש? ימים יגידו.


פורד אקספלורר

פורד אקספלורר
שם יצרן ודגם פורד אקספלורר
מנוע V8, עם 24 שסתומים
נפח 4,601 סמ"ק
הספק מרבי 292 כ"ס ב-5,750 סל"ד
מומנט מרבי 41.5 קג"מ ב-3,950 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים כפולה / אוטומטית, שישה הילוכים
אורך 491 ס"מ
רוחב 187 ס"מ
גובה 185 ס"מ
בסיס גלגלים 289 ס"מ
משקל 2,200 ק"ג
נפח תא מטען 385 ליטר
0-97 קמ"ש 10.6 שניות
מהירות מרבית 160 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 7.25 ק"מ לליטר
מחיר 320,000 שקל
אחריות 36 חודשים

כוכבי מבחן ריסוק

(דירוג NHTSA)

חזית: נהג-5; נוסע-5. צד: מושב קדמי-5;

מושב אחורי-5. דירוג התהפכות: 3

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פורד אקספלורר
צילום: אלי שאולי
חבילה מעניינת
צילום: אלי שאולי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים