כשליש מהפחתת המע"מ לא הגיעה לצרכנים
בדיקת ארגון אמון הציבור: בענף הביגוד, העיתונים והתחבורה הציבורית - לא הורדו המחירים כלל. בחברות התקשורת בוצעה הורדת מחירים חלקית ובענף רשתות המזון אמנם הצהירו על הפחתת מחירים, אך ברבע מהמוצרים שנבדקו המחיר נשאר על כנו. הנזק לציבור בענפים שנבדקו: 146 מיליון שקל
כשליש מהפחתת המע"מ לא מגיעה לצרכנים. זו המסקנה שעולה מבדיקה מקיפה שערך ארגון אמון הציבור, לאור החלטת המדינה על הורדת המע"מ שנכנסה לתוקף בתחילת יולי, ובה נבחן מי מפיק תועלת מהורדת המע"מ, באילו ענפים ובאיזו עוצמה.
מהבדיקה עולה, כי בענפים שנבדקו, 31.5% מהתועלת הצפויה מההפחתה לא תגיע לציבור. כשמורידים את הענפים שבהם המחיר מפוקח, שיעור התועלת מההפחתה שלא מגיע לכיס הצרכנים מגיע ל-39%. ההערכה נקבעה על פי אומדן הנזק הכולל הנגרם לצרכנים בשל הימנעות עסקים מהפחתת מחירים מלאה. הנזק לציבור בענפים שנבדקו בתחקיר מוערך ב-146 מיליון שקל לשנה.
כל הענפים שנבדקו על ידי אמון הצביור מכסים 58% מהוצאות משקי בית. מתוכם בוצע חישוב נזקים בהתאם לאי הפחתת המע"מ על ענפים המהווים 22% מההוצאות של משקי הבית – דהיינו 54 מיליארד שקל לשנה. התועלת המרבית לציבור מהפחתת המע"מ על הוצאות ענפים אלה יכולה להסתכם ב-464 מיליון שקל.
עד לאחרונה, עמד שיעור המע"מ על 16.5% ממחיר המוצר. בתאריך ה-18 במאי הופחת המע"מ באחוז, ל- 15.5% וההפחתה נכנסה לתוקף ב-1.7.06. עם ההודעה על ההפחתה אמר שר האוצר, אברהם הירשזון, כי מטרת המהלך היא להקל על השכבות החלשות ולחסוך מאות שקלים למשפחה בחודש. "אנחנו חושבים שזה יביא גם להגדלת הכסף הפנוי שבידי האזרחים והם יוכלו להוציא יותר", אמר השר והוסיף: "המהלך יעשה טוב למשפחות בשכבות הנמוכות, וגם תקציב המדינה לא יצא נפגע מהעניין".
היעד מושג באופן חלקי
כאמור, על פי הבדיקה נראה כי האמצעי של הפחתת מע"מ משיג באופן חלקי בלבד את היעד של הגדלת ההכנסה הפנויה של הצרכנים, כיוון שחלק נכבד מההפחתה מתגלגל לכיסי העסקים. גם בקרב המחירים המפוקחים על ידי המדינה יש דוגמאות למחירים שלא מופחתים.
הפחתת המע"מ אינה בהכרח הפחתת מחיר המוצרים לצרכן, כיוון שמחירי מרבית המוצרים בשוק אינם בפיקוח ומותר לעסק להעלות את מחירי המוצרים והשירותים. חלק מהעסקים אכן ניצלו את הפחתת המע"מ כדי לייקר את המחיר של המוצר בסכום ההפחתה של המע"מ. הצרכן רואה מחיר ש"לא השתנה", כאשר בפועל מדובר בייקור סמוי של המוצר. יחד עם זאת, טוענים באמון הציבור, הבדיקה נעשתה במטרה לבחון האם יעדי הפחתת המע"מ, כפי שהוצגו על ידי האוצר, אכן הושגו.
נציגי אמון הציבור דגמו כ-120 מוצרים ושירותים ב-14 ענפים וב-50 עסקים. הממצאים מלמדים כי העיתונים, חברות האוטובוסים ויצרניות הביגוד לא הפחיתו מחיר כלל. עוד עולה, כי 37.5% מחברות התקשורת (סלולר, חברות השיחות הבינלאומיות, ספקיות האינטרנט וספקיות טלפון נייח) הפחיתו את כל המחירים, 25% לא הפחיתו כלל מחירים והשאר הפחיתו חלק מהמחירים. רשתות השיווק אמנם הצהירו על הפחתת מחירים, אך בפועל חלק ניכר לא הופחת, ובענף החשמל והאלקטרוניקה - רק חנות אחת הורידה מחירים באופן מלא, ו-60% מהחנויות לא הורידו מחיר כלל.
הענפים היחידים בהם בוצעה הפחתת מע"מ מלאה לצרכנים הם ענפים הנמצאים תחת פיקוח מלא, כגון מחיר הדלק, תעריפי חברות חשמל וחברת בזק. יחד עם זאת, הפחתת המע"מ לא בוצעה בכל המוצרים שמחירם מפוקח. כך, למשל, מחירי התחבורה הציבורית באוטובוסים וברכבות, לא שונו.
ממצאי הבדיקה
ענף מכשירי החשמל והאלקטרוניקה - 60% מהעסקים לא הפחיתו מחיר כלל. 3% הפחיתו מחיר באופן מלא. הנזק לציבור: 25 מיליון שקל.
ענף רשתות השיווק - 35% מהמחירים עבור מוצרי מזון לא שונו. הנזק לציבור: 95 מיליון שקל.
ענף מוצרי ניקיון והיגיינה (ברשתות השיווק) - 14% מהמחירים שנבדקו לא הופחתו. הנזק לציבור: 3.8 מיליון שקל.
עיתונים - המחיר לא הופחת. הנזק לציבור: 5.6 מיליון שקל.
ענף התחבורה הציבורית (אוטובוסים) - המחיר לא הופחת. הנזק לציבור: 11 מיליון שקל.
טלפון קווי - עבור רוב הצרכנים הופחת המחיר. נמצא נזק מגביה של מע"מ גבוה על תשלומים עתידיים. הנזק לציבור: 850 אלף שקל.
טלפון סלולרי - עבור כ-33% מהלקוחות הופחתו רק חלק מהמחירים. בחברת הסלולר פלאפון, לקוחות חדשים או העוברים בין מסלולים לא ייהנו מההפחתה.
חברות השיחות הבינלאומיות וספקיות אינטרנט - 66% מהחברות לא הורידו מחירים כלל. הנזק לציבור: 4.5 מיליון שקל.
חברות הכבלים והלווין - הופחת המחיר כמעט על כל השירותים.
ענף החשמל - הופחתו מחירים. אין נזק.
ענף הדלק - הופחתו מחירים. אין נזק.
ענף הביגוד - לא הופחתו מחירים.