טויוטה ראב4 - כבוד הראב
המכונית שהפכה בשנות ה-90 לסמל זמן הפנאי, זוכה לגרסה חדשה שמבטיחה להתיישר עם אמות מידה מודרניות. לקחנו אותה למבחן ראשון, כדי לבדוק האמנם
זה לא סוד. יצרנית הרכב טויוטה, זו שתהפוך כנראה בקרוב לגדולה בעולם, לא בנתה את עוצמתה האדירה בזכות פריצות דרך חדשניות, או ניסיונות לחנך את הלקוח. את זה עשתה לעיתים רחוקות בלבד, בהצלחה יתרה - כמו עם הטרנד ההיברידי - יש לציין. מה שעשתה תמיד, הוא להקשיב לקהל.
את זה למשל עשתה ב-1994, כאשר הציגה לעולם מכונית חדשה ומעט מוזרה - הן מבחינה רעיונית והן מבחינת המראה. הראב4 נראה קצת כמו רכב שטח מוקטן, קצת כמו קובייה שימושית, קצת... אחרת. זה מכיוון שבטויוטה הבינו כי חלק ניכר מלקוחותיה רוצה מראה שטח, אבל לא את ההתנהגות המגושמת והמידות המגבילות. ניהוג של מכונית קלילה, אבל יכולת לרדת לחול שפת הים.
התוצאה הייתה רכב שהוצג ראשית בגרסת שלוש דלתות, הגדיר את תחום הפנאי וסחף כמעט את כל היצרנים אחריו. עד כדי כך הקדימה טויוטה את המתחרים, שבזמן שחלקם רק נכנסים לתחום, היא כבר משיקה דור שלישי...
הלו אמריקה
הראב4 המקורי התאפיין בעיקר במרכב קצרצר וסופר-קומפקטי, שנראה מצוין. כך בשני הדורות הראשונים. הפעם בחרה טויוטה להציע - לפחות בשוק האמריקני - גרסה מוארכת, עם שבעה מקומות ישיבה ומנוע V6. אלא שגם הגרסה אותה בחנו, עם חמישה מושבים ומנוע 2.0 ליטר, צמחה משמעותית. לבסיס הגלגלים נוספו שבעה ס"מ (256 ס"מ), לאורך 17.5 ס"מ (429.5 ס"מ) ולרוחב שמונה. מה שעדיין לא הופך אותו לאחד הגדולים בקטגוריה, אבל בכל זאת.
לעומת קודמו, שנראה מאז השקתו קליל וספורטיבי, הראב החדש שגרתי יחסית, ונראה גדול ממידותיו. החרטום מהווה אבולוציה שרירית לקודם, ואילו הצללית הגבוהה מזכירה גם דגמי טויוטה אחרים. החלק הייחודי נמצא מאחור - עם יחידות תאורה נאות ושילוב מקורי של גלגל רזרבי בדלת ובפגוש. חישוקים המתכת בגרסה הבסיסית נראים מצוין ולבטח עדיפים לנהיגת שטח.
בתא הנוסעים יש כבר שינוי מהותי, חיובי מאד. סביבת הנהג הרב-מפלסית נראית נאה ומזמינה מבעבר, וסוף סוף תואמת רכב עם יומרה יוקרתית כלשהי. העיצוב המקורי של מערכת השמע, יחד עם שילוב גווני אלומיניום-שחור, נראה מזמין. האיכות גבוהה והירידה לפרטים הקטנים - כמו תאורת מראות ותא למשקפיים, מרשימה. אפשר בבקשה להחליף רק את פקדי מערכת המיזוג המיושנים בבקרת האקלים של הדגם היקר? ואם כבר, בהנדסת האנוש הטובה פוגעים שלא לצורך שעון זמן שממוקם נמוך, צג מחשב עמוס ולא נוח לתפעול והגה שמוגבל מדי בטווח הכיוון.
לעומת זאת, קל למצוא תנוחת נהיגה הולמת (גבוהה יחסית) ולהתרשם משימושיות לדוגמה. יש שפע תאי אחסון, כולל שני תאי כפפות (לא מוארים) ותא גדול בין המושבים. יש שפע אפשרויות קיפול, כיוון וההזזה של המושב האחורי המפוצל. זה אומר התאמה לנוחות הנוסעים אך גם אפשרויות הגדלת תא המטען ("החל מ-450 ליטר"). אהבנו גם את השילוב של כיסוי גמיש ורשת יעילה לייצוב מטען.
ראב תנועה
בחרטום מכונית המבחן שוכנת יחידת 2.0 ליטר חדשה עם תזמון שסתומים משתנה. ההספק המרבי עומד על 152 כ"ס, והמומנט על 19.7 קג"מ. לא רע. 0 ל-100 ב-12 שניות ו-175 קמ"ש מרביים, מאפשרים לו להסתדר מצוין בתנועה עם יכולת זמינה במרבית המצבים היומיומיים. זמינות הכוח, יחד עם פעולת תיבה (ומצערת) נמרצת, מאפשרים לראב4 להתגבר על יחסי העברה ארוכים מדי, בעיקר בהילוכים גבוהים). זה אומר שבנהיגה הררית צריך להתאמץ קצת יותר, ולמשוך לסל"ד גבוה. חבל שרעש המנוע מוגזם, ושתגובת המצערת חדה מדי. צריכת הדלק נעה בין 7.5 ק"מ לליטר בעומס ל-11 ק"מ לליטר בשיוט רגוע.
כשהושק, נקרא הראב4 המקורי במספר שווקים "פאן-קרוזר". היו שכינו אותו ה-GTI של שנות ה-2000. אלא שהיום ברור כי בטויוטה כבר לא מכוונים לצד הספורטיבי, אלא מעוניינים דווקא לספק פתרונות שימושיים ושגרתיים יותר. יש כאן אמנם הגה זריז עם 2.7 סיבובים מנעילה לנעילה, ותנודות מרכב מרוסנות היטב. אבל אין יותר מכך בכל הנוגע לדינמיות. זוכרים שסיפרנו כי טויוטה מכוונת לטעם הקהל? כך גם כאן. הגה הכוח החשמלי למשל, מתקשה להעביר מידע מדויק ואפילו מטריד בנסיעה מהירה.
מערכת ההנעה הכפולה מעבירה רוב הזמן את מלוא הכוח לגלגלים הקדמיים, ורק בעת הצורך תעביר עד 45% מומנט לאחור. זה אומר שבמרבית הזמן, ההרגשה היא כשל הנעה קדמית. מעבר הכוח לאחור אינו קורה תמיד מהר מספיק, אבל בסך הכל הוא מציג אחיזה והתנהגות סבירים.
נוחות הנסיעה לעומת זאת אינה גבוהה, בעיקר בנסיעה עירונית בה סובלים הנוסעים ממתלים נוקשים יתר על המידה. גם מחוץ לעיר, למרות שיפור ניכר, לא מדובר באחד הטובים מבחינה זו. מצד שני, הנוקשות מתגלה כיעילה בנהיגת שבילים נמרצת. כאן, עם עומס גבוה יותר על המתלים, מספק הראב יכולת שיכוך טובה מאד. הראשון שכושל הוא דווקא הסרן הקדמי, שעשוי להתנדנד יתר על המידה. מוזר, אבל חסרונה של בקרת האחיזה (יש בגרסה מהודרת) הורגש, כמו-גם נעילת דיפרנציאל אחורית. חסרונם גרם גם להתחממות תמסורת מפתיעה.
בשורה אמיתית?
ראשית, הראב החדש שגרתי מקודמו. אבל, הוא מביא עמו איכות עדיפה, אבזור משופר ומרחב גדול משמעותית. כל אלה, כך מסתבר, הם פרטים חשובים יותר עבור קהל היעד. אלא שהבשורה האמיתית נמצאת דווקא בשורה התחתונה - תג המחיר. לאחר שנים ארוכות בהן היה פשוט יקר מדי, הן ביחס למתחרים והן אבסולוטית, עולה הראב החדש 193 אלף שקל לגרסה הבסיסית והמאד מצוידת - תשע כריות אוויר, מערכת שמע מקורית ומחשב דרך. הגרסה המהודרת במחיר של 213 אלף, כוללת בקרת אקלים מפוצלת, חישוקים קלים, מערכת שמע משודרגת, בקרת יציבות ונסיעה במורד.
בשני המקרים זה לא מעט כסף, אבל מציב את טויוטה במקום טוב הרבה יותר מבחינת התחרות. הראב זול משמעותית ממרבית מתחריו, למעט יונדאי טוסון המצליח שאינו יכול (עדיין) להתהדר במשפחה מפוארת כמו טויוטה. למען האמת, עבור קהל היעד הופך הראב4 כל-כך כדאי לרכישה, שלא נתפלא אם הוא יהפוך את כל מתחריו היפניים לפחות, ללא רלוונטיים. אלא אם הם יאלצו להוריד מחיר...
שם יצרן ודגם | טויוטה ראב4 |
מנוע | 4 צילינדרים, 16 שסתומים |
נפח | 1,998 סמ"ק |
הספק מרבי | 152 כ"ס ב-6,000 סל"ד |
מומנט מרבי | 19.7 קג"מ ב-4,000 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | כפולה / אוטומטית, ארבעה הילוכים |
מרכב | 5 דלתות, האצ'בק |
אורך | 439.5 ס"מ |
רוחב | 181.5 ס"מ |
גובה | 172 ס"מ |
בסיס גלגלים | 256 ס"מ |
משקל | 1,570 ק"ג |
נפח תא מטען | 450 ליטר |
0-100 קמ"ש | 12 שניות |
מהירות מרבית | 175 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 11.1 ק"מ לליטר |
מחיר | 193,000 שקל |
אחריות | 36 חודשים |
דירוג בטיחות | לא נבחן |