דו"ח המבקר: המינויים הפוליטיים של אולמרט
צחי הנגבי לא לבד: דו"ח מיוחד של מבקר המדינה קובע כי בתקופתו של אהוד אולמרט במשרד התמ"ת מונו שורה של חברי מרכז ליכוד לתפקידים ברשות לעסקים קטנים ובינוניים, כשכל כישוריהם התמצו בקשריהם הפוליטיים לשר. המבקר העביר את החומר ליועץ המשפטי לממשלה ולנציב שירות המדינה. הרשות בתגובה: יישמנו את המלצות המבקר
רוחו של מרכז הליכוד: דו"ח מיוחד של מבקר המדינה המתפרסם היום (ב') מותח ביקורת חריפה על אהוד אולמרט שכיהן ב-3 השנים החולפות כשר התמ"ת מטעם הליכוד, וכן על מנכ"ל משרדו דאז, רענן דינור. הדו"ח קובע כי אולמרט והמנכ"ל העבירו שורה של מינויים פוליטיים ברשות לעסקים קטנים ובינוניים של חברי מרכז ליכוד שלא היו ראויים לתפקידים. הממצאים הועברו בין היתר ליועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז.
כך כותב המבקר, השופט מיכה לינדנשטראוס: "ממצאי הביקורת מעלים חשש כי הרשות שימשה כר פעולה למינויים פוליטיים של אנשים בעלי זיקה למפלגתו דאז של שר התמ"ת, אהוד אולמרט, ומסלול נוח לעקיפת 'שומרי הסף'. הרשות פעלה בהתעלמות מנורמות המשפט הציבורי, הפעילה פרויקטים בהם הועסקו עובדים שגויסו בתהליך לא תקין ולא שיוויוני וסגולתם המרכזית היתה כנראה קרבתם למפלגתו של השר".
תגובת רה"מ: "השינויים בתקנון - לצורך ייעול"
ראשית הסיפור דווקא בתקופתה של שרת התמ"ת דליה איציק, אז מהעבודה, שקדמה לאולמרט. בדו"ח איבחון מיוחד שהוכן עבור מנכ"ל משרד התמ"ת
נכתב על הרשות לעסקים קטנים ובינוניים כי הפכה ל"חצר אחורית למינויים פוליטיים". עוד נכתב כי "הרשות מזוהה כמזוהמת בשיקולים פוליטיים ובמשרות פוליטיות". דליה איציק טענה בתשובתה למבקר כי הרשות היתה תחת אחריותו של סגנה במשרד, אלי בן מנחם. הוא מצידו השיב כי לא היתה לו נגיעה אישית בנושא ובכל מקרה הטענות בדו"ח חסרות כל אחיזה במציאות.
מצעד הפרויקטורים מהליכוד
במרס 2003 נכנס אהוד אולמרט למשרד. אולם למרות האמור בדו"ח האיבחון אודות הרשות, החליטו אולמרט והמנכ"ל דינור על שינויים בתקנון הרשות שהגבירו את השפעת השר על תקציבה ומינוי היו"ר. דינור טען בתשובתו למבקר שהשינויים נועדו לאפשר לרשות פעולה "תקינה ויעילה".
אולם עד מהרה עלו תהיות במשרד המבקר: בתחילת 2004 הוסיפה הנהלת משרד התמ"ת משרה בכירה של סמנכ"לית ברשות - ופעלה לאייש את המשרה מטעמה. המועמדת של אולמרט היתה עו"ד לילך נחמיה - בת זוגו לשעבר של שר האוצר, אברהם הירשזון - מבלי שנוהלו בנושא מסמכי מטה מסודרים. בדיקת המבקר העלתה כי קודם למינוי היתה נחמיה מועמדת לשמש נציגת ציבור בדירקטוריון של החברה הממשלתית לתיירות - אולם נמצאה בלתי כשירה בשל חשש לזיקה אישית ופוליטית וכן "היעדר כישורים מיוחדים". המינוי החדש לא הצריך אישור של ועדת רביבי ולא בוצע לדעת המבקר בהליך תחרותי ושיוויוני - מה שמעלה את החשש לזיקה פוליטית ואישית.
לאחר מינוייה של נחמיה, ביצעה הרשות התקשרויות עם פרויקטורים רבים חדשים. משרד המבקר דגם שלושה מהם - והתוצאות היו קודרות למדי:
1. פרויקטור א', משה שמעון, היה חבר מרכז הליכוד ואף התמודד על מקום במזכירות הליכוד באזור הנגב. הוא קיבל מהרשות 27 אלף שקלים בחודש עבור ניהול הפרויקט לאוכלוסיות מוגבלות. זה לא היה התפקיד הראשון שאליו ניסו למנות את שמעון: בינואר 2004 פנה השר אולמרט ישירות ליו"ר ועדת האיתור שדנה באיוש תפקיד המשנה למנכ"ל שירות התעסוקה, וביקש ממנו לאשר את מינויו של שמעון לתפקיד, בטענה ש"למרות שהוא בעל זיקה פוליטית, יש לו כישורים מיוחדים המצדיקים את מינויו למשרה". המינוי הזה נפסל בשל היעדר השכלה אקדמית - אך שמעון מונה מאוחר יותר לפרויקטור ברשות.
2. גם יצחק מיכאלי הועסק כפרויקטור וקיבל סכום זהה לחודש, לניהולם של שני פרויקטים: "עידוד התעסוקה בקרב האוכלוסיה הבדואית בצפון" ו"שילוב עסקים קטנים מהמגזר הלא יהודי כנותני שירותים במיקור חוץ". למרבה הפלא, גם הוא היה חבר במרכז הליכוד, וגם מולו נמצאה מערכת יחסים חריגה שכללה למשל המשך תשלום משכורת - גם לאחר שתקופת ההתקשרות החוזית הסתיימה.
3. ונסיים בחבר מרכז הליכוד יעקב פדידה, שזכה בפרויקט "העברת עסקים קטנים ממרכז טבריה לאזור מסחרי חדש בעיר". פדידה מונה לתפקיד מבלי שרואיינו מועמדים נוספים. ההסבר של מנכ"ל המשרד דינור היה שלמרות שפדידה
"אינו איש אקדמיה או כלכלן בהשכלתו, לצורך הפרויקט שבו הועסק לא נדרשה השכלה אקדמית. לפרויקט בטבריה נדרש אדם אשר מכיר הלכה למעשה את אופן הפעלתם של עסקים קטנים בחיי היום יום, ואדם בעל גישה ויכולת 'התחברות' לבעלי העסקים הקטנים באזור טבריה". בחודש עבודתו הראשון לא דיווח פדידה כלל על עבודתו, ובחודשים שלאחר מכן הגיש דו"חות כלליים מהם לא ניתן היה לדעת דבר על היקף עבודתו ותפוקותיה. על כך קיבל כ-14 אלף שקלים בחודש.
בעקבות הבדיקה קובע המבקר כי "מהממצאים לעיל עולה כי בהליכי הבחירה של שלושת הפרויקטורים ובהפעלתם נפלו פגמים מהותיים. עובדה זו בצירוף הזיקה הפוליטית לשר מעלה חשש כי שיקולים פוליטיים עמדו בבסיס בחירתם". ממצאי הביקורת הועברו ליועץ המשפטי לממשלה ולנציב שירות המדינה. בעקבות כך הודיע משרד המשפטים כי בכוונתו לבדוק את הדרכים המשפטיות לתיקון הליקויים וסגירת הפרצות במנגנוני הפיקוח השונים.
תגובה: יישמנו את ההמלצות
מהרשות לעסקים קטנים ובינוניים נמסר בתגובה לדו"ח המבקר: "הרשות יישמה את המלצות המבקר והכניסה נהלים חדשים המתייחסים לקבלת כוח-אדם וקיום מכרזים כמקובל בשרות הציבורי... לגבי שלושת הפרויקטורים אליהם מתייחס הדו"ח, מדגישה הרשות כי הפסיקה את עבודתם של שניים מהם כבר לפני יותר משנה. הרשות תמשיך לפעול לקידום המטרות והיעדים שנקבעו בתוכניות העבודה, תוך יישום הערות הביקורת והעמידה בעקרונות העומדים ביסוד השרות הציבורי".