מדריך: כך תצלמו תמונות מושלמות
מבחירת המצלמה, העדשות והעזרים ועד קביעת הרגישות, מפתח הצמצם ומהירות התריס. מדריך מקוצר לצילום טוב יותר
בחירת המצלמה הנכונה | אביזרים | מבט לעתיד | צילום יומיומי | |||
צילומי פורטרט | צילום ספורט | צילומי טיולים | פרויקטי צילום מגניבים |
דבר ראשון, קבעו את התקציב. ב-450 ש"ח תוכלו לקנות את המצלמה הדיגיטלית הבסיסית ביותר, עם חיישן 3.2 עד 4 מגהפיקסל לכל היותר, וקרוב לודאי ללא זום אופטי (רק דיגיטלי). העולם מגוון הרבה יותר כשמגיעים לטווח המחירים של 1,000 עד 2,000 עד ש"ח, בו אפשר למצוא מצלמות בשפע של גדלים וצורות (מקטנות מאוד, שנכנסות לכיס החולצה, ועד מצלמות דמויות SLR, שמזכירות בצורתן מצלמות פילם 35 מ"מ ותיקות). המצלמות הפופולריות ביותר בטווח מחירים זה מצוידות בחיישן 5 עד 6 מגהפיקסל, ובזום אופטי X3.
טווח המחירים הבא, 2,000 ש"ח עד 3,000 ש"ח, מציע לכם הרבה יותר בתחום הזום האופטי, וגודל החיישן. בדרך כלל תוכלו ליהנות מתכונות מתקדמות נוספות. בטווח האחרון, אך הלא כל כך חביב מבחינת מחיר, אפשר להשיג מצלמת SLR דיגיטלית (עם עדשת קיט) במחיר רמת כניסה של 4,000 ש"ח. דגם מקצועי עשוי לעלות עשרות אלפי שקלים, עם מגוון גדול של עדשות.
סוג הצילומים
ברגע שהחלטתם על התקציב, חישבו על סוג הצילומים שאתם רוצים לצלם - פעילות ספורטיבית, דיוקנאות, תמונות ברחוב, וכדומה. לצילומי פעילות
ספורטיבית ואקשן מסוגים אחרים, תזדקקו למצלמה מהירת תגובה שיכולה לצלם סדרה של תמונות (בין אם במצב מתפרץ, או במצב צילום רגיל). מצלמה כזו צריכה להתאפיין בשיהוי מינימלי מרגע הלחיצה ועד הצילום בפועל. מצלמת SLR דיגיטלית עם זום טלפוטו (telephoto) טובה לאירועי ספורט. גם מצלמות עם סופרזום טובות לכך, אם כי זמני לעיתים סובלות האחרונות משיהוי מסוים מרגע הלחיצה ועד הצילום.
לתמונות הדומות לדיוקנאות, חפשו מצלמה שמתפקדת טוב באור חלש, אבל שאין בה הרבה רעש רקע. מצלמות בעלות מפתח צמצם גדול ומנגנון לייצוב תמונה עשויות להתמודד טוב יותר עם תנאי אור קשים. אפשר לפצות על תנאי האור הקשים גם באמצעות הגברת רגישות ISO, אולם כך נכנס לתמונה יותר רעש, ורמת הפירוט יורדת.
גודל המצלמה
התחשבו גם בצורה ובגודל הרצויים של המצלמה. אם אתם רוצים דגם שייכנס לכם לכיס בקלות, לכו על מצלמה קטנטנה (מכונה לעיתים מצלמה אולטרה-קומפקטית) או קטנה. אבל אם לא אכפת לכם מכובד המצלמה, ואתם אוהבים הרבה תוספות מיוחדות, בחרו מצלמת סופרזום או D-SLR.
עכשיו הגיע הזמן להסתכל קצת על התכונות. מסך LCD גדול וחד (בגודל 2.5 עד 3 אינץ') ובקרים ידניים גדולים וברורים יכולים להפוך את הצילום לנעים הרבה יותר (במיוחד אם אנשים נוספים במשפחה ישתמשו במצלמה). חפשו גם מדריך עזרה לשימוש במצלמה ועצות (על גבי המסך) אם אתם חדשים בתחום, ובקרים ידניים מגוונים (מהירות תריס, חשיפה וכדומה) אם אתם כבר מתקדמים יותר.
מנגנון ייצוב תמונה הוא תוספת חשובה הן בהתמודדות עם תנאי אור קשים והן בצילום סופרזום - לקבלת צילום לא מטושטש. לכמה מהמצלמות יש אפילו מצב eBay שמפיק צילומים שמתאימים בגודל ובפורמט לדרישות של אתר eBay.
חשוב גם לדעת מה אתם רוצים לעשות עם הצילומים. האם אתם מתכוונים להדפיסם? לאיזה גודל? אם תדפיסו רק תמונות בגודל 10 על 15 ס"מ, ו-20 על 25 ס"מ, לא תצטרכו יותר ממצלמת 5 מגה פיקסל. אבל אם תרצו הדפסים גדולים יותר - נאמר בגודל פוסטר, תזדקקו למצלמת SLR דיגיטלית מקצוענית, עם חיישן בגודל 10 מגהפיקסל לפחות, שמצלמת בפורמט RAW ללא דחיסה. לבסוף, אם כבר יש לכם כרטיסי זיכרון, יתכן שתעדיפו לקנות מצלמה שסוג הכרטיסים הזה מתאים לה. כדאי לכם לעשות סקר, לעשות שיעורי בית ולבדוק כמה דגמים בחנויות.
סוגי מצלמות דיגיטליות
מצלמת SLR דיגיטלית |
סופרזום | קטנה (קומפקטית) |
קטנטנה (אולטרא-קומפקטית) | |
טווח מחירים | 3,000 ש"ח (ללא עדשה) ומעלה | 1,300 עד 3,500 ש"ח | 450 עד 2,200 ש"ח | 1,500 עד 2,500 ש"ח |
תיאור | מצלמה גדולה ויוקרתית למקצוענים והמכורים לצילום. | של X10 או יותר. נראית לרוב כמו מצלמת SLR, בלי העדשות שניתן להחליף. | : מצלמה גדולה מכדי להיכנס לכיס החולצה, אבל קטנה מספיק עבור כיס המכנסיים או התיק. | מצלמה כה קטנה שהיא יכולה להיכנס בכיס החולצה. |
יתרונות | איכות תמונה עילאית, עדשות מתחלפות, יותר אפשרויות שליטה ידניות. | הרבה יותר אפשרויות מאשר לקטנטנות והקטנות יותר. בקרים ידניים, טווח זום גדול יותר. | יותר אפשרויות. איכות תמונה טובה יותר מאשר זו של מצלמה קטנטנה, ועדיין קל להסתיר אותה. | נוחה מאוד לצילום תמונות יומיומיות במהירות. עיצוב אופנתי |
חסרונות | , בעיקר בשל מחירי העדשות. גדולה וכבדה. אין יכולת צילום וידאו. | גדולה יותר. עדשות לא מתחלפות, בכמה מהדגמים אין ייצוב תמונה. | קצת בולטת בגודלה, לא מעוצבת כמו הקטנטנות. זום אופטי מוגבל. | איכות תמונות בינונית. משלמים יותר על העיצוב המעודן. כפתורים קטנים. |
הבחירה שלנו | Nikon D50, מחיר 800 דולר, ציון: 5 מתוך 5. Olympus Evolt E-330, מחיר 1,100, ציון: 4 מתוך 5. Nikon D200, מחיר 1,700 דולר, ציון: 4.5 מתוך 5 | Panasonic Lumix DMC-FZ7, מחיר 400 דולר, ציון: 4 מתוך 5. Panasonic Lumix DMC-FZ30, מחיר 600 דולר, ציון: 4 מתוך 5 | Fuji FinePix E900, מחיר 500 דולר, ציון: 4 מתוך 5. Kodak EasyShare-one, מחיר 450 דולר, ציון: 3.5 מתוך 5 | Canon PowerShot SD550 Digital Elph, מחיר 450 דולר, ציון: 4 מתוך 5. Sony Cyber-shot DSC N1, מחיר 500 דולר, ציון: 4 מתוך 5 |
אחסון תמונות בתנועה
מאחסן התמונות Epson P-4000 Multimedia Storage Viewer הוא מתקן
אחסון טוב, עם קורא כרטיסים מובנה. הוא מיועד לצלמים בתנועה. יש לו 80 גיגהבייט פנויים לאחסון תמונות, קבצי וידאו, מוזיקה, ומסך LCD יפה בגודל 3.8 אינץ', כדי להציג את התמונות. אפשר אפילו לחבר אותו לטלוויזיה או למסך תצוגה. החסרונות היחידים הם שהוא יקר, וקצת גדול.
מחיר: 700 דולר
ציון:
חצובה קלת משקל
חצובת Bogen/Manfrotto 785B Modo Maxi היא חצובה קלת משקל למצלמות
דיגיטליות קטנות (תמונות דוממות או וידאו), ונכנסת בקלות לתיק טיולים. יש לה ראש כדורי, ורגליים מתארכות בארבעה שלבים. היא טובה לצילומים מזדמנים, אך יש לה נטייה להתכופף קלות ברוח, והיא לא אידיאלית למצלמות SLR דיגיטליות, סופרזום, חשיפות ארוכות, או עבודה מדויקת.
מחיר: 80 דולר
ציון:
עדשות משוגעות
ה-Lensbaby 2.0 היא כרטיס הכניסה לעולם של כיף יצירתי לבעלי מצלמת
SLR דיגיטלית. העדשה יושבת בצינור פלסטיק גמיש שניתן לכיווץ, שניתן להזיז ביד כדי למקד את העדשה בחלק מהנוף, תוך כדי טשטוש או מיקוד שאר חלקי הרקע. ה-Lensbaby החדש הזה הוא חד יותר וקל יותר לשימוש מהמקורי, וכולל עדשות מקרו שניתן להבריג לתוכו.
מחיר: 150 דולר
ציון:
מבזק חיצוני למצלמות קטנות
אתם אוהבים את המצלמה הדיגיטלית הקטנה שלכם, אבל המבזק חלש מדי?
ה-Metz mecablitz 28 CS-2 הוא מבזק עזר, שמופעל על ידי המבזק של המצלמה, ומגדיל את הטווח שלו עד 13 מטר.
מחיר: 130 דולר
ציון:
מגן מפני אור השמש
אם תוסיפו את המגן המתרומם Delkin eFilm Pop-Up Shade, הוא יסוכך
על מסך ה-LCD שלכם מהאור האכזרי של השמש. המצלמה חייבת להיות מוחזקת בגובה העין או מעליה, כדי שהמגן (שניתן להסרה) לא יגביל את הנוף. עבור מצלמות כוון וצלם, המחיר הוא 25 דולר, עבור מצלמות SLR דיגיטליות, המחיר הוא 30 דולר.
ציון:
בכיס הקטן
אפודת Tenba Metro עשויה כולה מכותנה, ומיועדת במיוחד לצלמים. יש
בה שני תריסרי כיסים, וחללים נוספים בהם אפשר לאחסן בהם ציוד.
מחיר: 100 דולר
ציון:
תא דלק מימני. חברת Canon מפתחת סוללה המבוססת על תא מימן (רוב החברות משתמשות במתנול עבור סוללות קטנות) שיהיה בהן פי שלושה עד חמישה כמות הכוח של סוללות ליתיום רגילות. החברה עוד לא הציבה תאריך יעד להשקת המוצר. חברת Olympus מפתחת סוללה דומה, שהשקתה צפויה בשנת 2008.
חיישן רגיש לצילום בחושך. חברה קוריאנית בשם Planet82 מפתחת חיישן תמונות, שנטען שהוא רגיש לאור פי 2,000 מחיישנים רגילים של מצלמות, מה שיאפשר לצלמים ללכוד תמונות ברורות בחושך כמעט מלא, ללא שימוש במבזק. השקת החיישנים צפויה כבר השנה, אולם יש יודעי דבר שקצת ספקנים בקשר לפיתוח זה.
עדשה נוזלית. יצרן העדשות הצרפתי Varioptics מפתח עדשה נוזלית (טיפת מים על מצע מתכת). החברה טוענת שעדשה זו תתמקד מהר יותר ותהיה עמידה יותר (מכיוון שלא יהיו בה חלקים נעים), ואפילו זולה יותר לייצור.
צלמו, צלמו וצלמו. צילום במצלמה דיגיטלית לא עולה לכם כסף. לא כל תמונה חייבת להיות מושלמת. צלמו כמה תמונות שאתם יכולים, לא משנה אם רובן לא טובות. רוב הסיכויים הם שאחת מהן תהיה טובה.
אל תמהרו לצפות בתמונות. תנו לעניינים להתקדם קצת לפני שתיראו את התמונות שצילמתם. במצלמה דיגיטלית אתם תתפתו לעיתים קרובות לראות את התמונות שצילמתם מייד לאחר הצילום. אבל בזמן שאתם מסתכלים על התמונות, אתם עשויים להחמיץ את הזדמנות הצילום הבאה. צלמו את כל התמונות, וצפו בהן אחר כך.
חשבו כמו מיכאלאנג'לו. כששאלו אותו איך הוא הצליח ליצור פסל כמו דויד, הוא ענה שהוא פשוט נפטר מכל האבן העודפת - שהרי הפסל המושלם כבר היה בפנים. עשו כל מה שבאפשרותכם על מנת להוציא את הדברים העודפים מהתמונה. טפסו על כיסא, שכבו על הארץ, או אפילו הוציאו את הרקע מפוקוס.
כבו את המבזק. ברוב המצלמות הדיגיטליות המבזק נדלק כברירת מחדל. כבו אותו. תמונות נראות הרבה יותר טוב כשהאור שמסביב הוא טבעי ורך.
עמעמו את המבזק. אם אתם לא יכולים להימנע ממבזק, עמעמו אותו. אם חשוך מדי ואתם חייבים להשתמש במבזק, כוונו אותו למעלה, והטו את ידכם בזוית של 45 מעלות מעל ראש המבזק. כך שאור המבזק לא ייפול ישירות על מושא הצילום ויתקבל מראה רך יותר. פשקו את אצבעותיכם קלות, כך שחלק מהאור יגיע לתקרה. האור ייראה כאילו הוא מגיע מזוויות xשונות, וייראה דומה יותר לאור טבעי.
התמונה הזו, תמונה כמעט מיסטית של שני ילדיו הצעירים של הצלם ריק סמולן, צולמה במהלך הביקור האחרון במאווי. הוא אומר שהצלליות הופכות את התמונה לסמלית. מכיוון שאנחנו לא רואים את פניהם, יש להם קסם כלל עולמי, אליו מגיבים הצופים.
מצלמה: Canon Digital 350D. עדשה: EF-S 17-85MM f/4-5.6 IS USM.
מהירות תריס: 1/15 שניות. חשיפה: f/5.6. רגישות ISO: 400.
התמקמו על קצה אור השמש. תנו לאור השמש לפגוע בדיוק לפני האנשים אותם אתם מצלמים. הוא ישמש כמשקף טבעי, וישפוך אור רך על פני המצולמים מבלי לשנות את צבעי התמונה.
התקרבו ככל שניתן. אתם רוצים שאור השמש ישתקף בפני המצולמים, אבל אתם לא רוצים לראות בוהק על העדשה. השתמשו בעדשה שמוציאה אתכם מהאור, אבל משאירה אותו לרגלי המצולמים.
השתמשו במבזק כשחשוך מדי, או בהיר מדי. לפעמים צריך קצת יותר מאור טבעי בלבד. אם מעונן בחוץ, תזדקקו למבזק על מנת להאיר את פני האנשים ולראות יותר פירוט. אבל תצרכו להשתמש במבזק גם כשהשמש קופחת בחוץ. זה יעלים את הצללים בארובות העיניים.
לעולם אל תגידו למושאי הצילום כיצד להיעמד. תנו לאנשים לעמוד היכן שהם רוצים ולעמוד בתנוחה שהם רוצים. הצילום יראה יותר טבעי, ונושאי הצילום יראו כמו עצמם.
ודאו שכל מי שבתמונה יכול לראות את המצלמה. ההוראה היחידה שלכם אל מושאי הצילום אמורה להיות, שיוודאו שהם רואים את המצלמה. אם הם רואים אותה, אתם רואים אותם.
התמונה צולמה בחתונה בסאן מיגל דה אלנדה במקסיקו. הדיוקן החד בטירוף הזה מדגים את סגנון הצילום המדויק של ג'ו בויסינק (צלם חתונות). התמונה צולמה עם מצלמת פילם בצל פתוח, בדיוק בקצה אור השמש, וכל האנשים בתמונה בחרו בעצמם כיצד לעמוד.
מצלמה: Nikon F5, סרט: Kodak Portra 400NC. עדשה: EF 17-35MM f/28.
מהירות תריס: לא ידועה. מפתח צמצם: f/5.6 עד f/8. רגישות ISO: לא ידועה.
צלמו ברגישות ISO נמוכה ככל האפשר כדי ללכוד כמה שיותר פרטים. קבעו את הרגישות ל-800 לשעות הלילה או לפנים האולם, ול-200 לשעות היום.
התקרבו עם זום. אם אתם מרוחקים מהאקשן, צלמו במרחק מוקד של 600 מ"מ. כשאתם נמצאים בצד, 400 מ"מ מספיק, אבל אם אתם מרוחקים, עדיף להתקרב עם העדשה.
החליפו עדשה בצילום אקשן מקרוב. לתמונות קרובות יותר, במיוחד בתוך מקומות סגורים, החליפו לעדשה בעלת טווח קטן יותר, דוגמת עדשת זום 70 עד 200 מ"מ. עדשה זו תאפשר לכם לצלם תמונות בזווית רחבה יותר, ואף להתמקד בפני המצולמים ובנקודות עניין נוספות. אם אתם נמצאים במקום סגור, תוכלו גם להשתמש בעדשת 300 מ"מ כדי לצלם תמונות בקצה השני של האולם.
רוצים להיות אמנותיים? צלמו את האצן בצילום פנורמי. אפשר לטשטש את רגליו וידיו הזזות במהירות של האצן בצילום באמצעות שימוש במהירות תריס איטית, למשל 1/30 שניה, והזזת המצלמה יחד עם ראשו וחזהו של האצן.
לחצו על הכפתור הזה. אתם לא משלמים על הסרט, אז לכו על זה, הפעילו את מצב הצילום המתפרץ וצלמו ללא הפסקה. יהיה לכם יותר סיכוי לתפוס את רגעי השיא.
מצלמה: Canon EOS 1D עדשה: EF 400mm f/2.8L IS USM
מהירות תריס: 1/640 שניה. מפתח צמצם: f/2.8.
ISO (רגישות): 800.
התקרבו. אם סבתא נמצאת בקדמת התמונה, אל תגרמו לה להראות מזערית. כשאתם מתכננים את הרקע, התקרבו אליה ככל הניתן.
אל תחשבו בתוך הקופסה. תמונות סימטריות הן לא מעניינות. אם אתם נמצאים בפנים או בחוץ, מסגרו את התמונות שלכם בצורה אסימטרית. זה חשוב במיוחד, כשיש לכם אנשים שעומדים בקדמת התמונה. ודאו שהם ממוקמים קלות לצד זה או אחר של התמונה.
כופפו את הזרועות. במצלמות דיגיטליות, אנשים מצלמים לעיתים קרובות עם ידיים פשוטות לפנים, ונשענים אחורה כדי לראות את התמונה על המסך. גם אם אין לכם עינית, שימרו את המצלמה קרובה לפניכם, כדי שממש תוכלו לראות מה אתם מצלמים. הגידו "לא" למצב האוטומטי. אם המצלמה נמצאת במצב אוטומטי, האור הטבעי הדועך עלול לא להיראות טבעי. בחרו במצב צילום שמאפשר כוונון של האיזון הלבן והרגישות. אם בהיר בחוץ, בחרו במצב צילום של תפאורה מעוננת, ושימרו את רגישות נמוכה ככל האפשר.
השתמשו במקטב. לצילומים רציניים בחוץ, התאימו לעדשה שלכם מקטב (פולרייזר). זה יגביר את הניגודיות ואת רווית הצבעים. רק ודאו שאתם מצלמים בזוית נכונה מול השמש.
עצות טיול לצלם הכלל עולמי
כשצלם הטבע דויד קרדינל לא עסוק בכתיבת מאמרים על צילום דיגיטלי לירחון PC Magazine, הוא מוביל טיולי ספארי צילום לכל קצוות העולם. לדבריו, ההכנות מתחילות בהשגת ציוד הנכון. אם אתם לא נושאים אתכם מחשב נייד, תצטרכו להביא עמכם מכשיר לאחסון והצגת תמונות כמו למשל ה-Epson P-4000. לחליפין, תוכלו להביא הרבה כרטיסי זיכרון, כדי שלא ייגמר לכם מקום האחסון. אם יש לכם מצלמה חדשה, בחנו אותה והתרגלו להפעיל אותה ואת כל התכונות שלה - לפני שתצאו לטיול.
אולי תרצו לקחת עמכם כמה עזרים מיוחדים, כמו מארז לצילום תת מימי, אבל הפריטים הנוספים שאתם ממש צריכים הם מטענים שמתאימים בכל העולם (או סוללות נוספות) ותיק חזק. חברת Lowepro מייצרת קו שלם של תיקים נהדרים למצלמות, שמתאימים לכל ציוד אפשרי. למרות שקנייה ברשת היא בדרך כלל זולה יותר ומהירה יותר, עדיף להיכנס לחנות מצלמות ולוודא שהתיק נוח, ומכיל את כל הכיסים והתאים להם תזדקקו.
ברגע שהגעתם ליעדכם, שמרו על המצלמה מפני נזק או גניבה, על ידי שמירתה ושמירת העדשות בתיק קטן מספיק כדי לקחת עמכם. אל תפקידו אותו בשדה התעופה. התיק האידיאלי לא מכריז בקולי קולות "כאן יש מצלמה" ויש לו רצועת כתף יציבה. אם אתם לא יכולים להיות בקשר עין עם הציוד שלכם, שקלו לקנות מגן תיק, שמאפשר לנעול את התיק ולאזוק אותו.
אם אתם רוצים לצלם תמונות של התושבים המקומיים, בקשו את רשותם קודם לכן. אם אתם לא דוברים את השפה, הצבעה על המצלמה וחיוך בדרך כלל מספיקים (ואל תשכחו להראות להם את התמונה על המסך). היזהרו מילדים המבקשים כסף עבור הצילום. הוריהם לעיתים קרובות שולחים אותם לקבץ נדבות, ואם תתנו להם כסף עלול הדבר לגרום לכך שהם לא יחזרו לבית הספר.
עבור ג'יי דיקמן (צלם חופשי וזוכה פרס פוליצר) התמונה הזו היא חסרת זמן: צילום כיכר הכפר הצרפתית המפורסמת, בדיוק כשהשמש שוקעת. התמונה יכלה להיות מצולמת אתמול או לפני 30 שנה. החום העדין של התמונה נובע מהאור העוטף את הכפר, המעורבב עם אור השקיעה.
מצלמה: Olympus C-5050 Zoom.
עדשה מובנית: 7.1 עד 23 מ"מ, מפתח צמצם שנע בין 1.8 לבין 2.6 לאורך הזום (אקוויוולנטית לעדשת 35 עד 105 מ"מ במצלמת 35 מ"מ).
מהירות תריס: 1/4 שניה. ISO (רגישות): 64. מפתח צמצם: f/2.3.
צילום אסטרונומי ללא טלסקופ. אין צורך להשתמש בטלסקופ כדי לצלם תמונות טובות של שמי הלילה. כל מה שצריך זה מצלמה דיגיטלית וחצובה. מצלמת SLR דיגיטלית, במיוחד אחת עם עדשת טלפוטו, יכולה להפיק תמונות מרשימות של הירח, צבירי כוכבים, ערפיליות וכוכבי שביט. זה אמנם אתגר לא קטן למצלמות כוון-וצלם. הן צריכות להתאמץ קצת כדי לאסוף את הפוטונים הדרושים כדי להפיק תמונה משכנעת. עם זאת, עדיין אפשר לקבל תמונות יפות של צבירי כוכבים, וללכוד בבירור את פני הירח.
דבר ראשון, צריך מטרה. הירח הוא מטרה טובה, וגם קבוצות כוכבים כמו אוריון או העגלה הגדולה. התחילו עם חצובה יציבה, וכבו את המבזק. חשיפה ארוכה עדיפה (חוץ מבמקרה של הירח), אבל היא מוסיפה גרעון בצבעי הקשת. בחשיפות ארוכות יותר עם זום גדול יותר, הכוכבים נראים כמו מריחות בגלל התנועה שלהם ברחבי השמיים. עדשות רבות סובלות מתופעת מיקוד רך מדי כשהזום מתקרב לנושא הצילום. אז התחילו בזווית רחבה יחסית (זום קטן), והתקדמו מעלה, כדי לראות מתי הכוכבים מתחילים לאבד את חדותם.
מזגו תמונות דיגיטליות עם HDR
אם אתם מבלים הרבה זמן בשירות Flickr לשיתוף תמונות, קרוב לודאי
שראיתם תמונות עם צבעים עשירים, שנראות כמעט תלת מימדיות (מסומנות כתמונות HDR). תמונות HDR, ראשי תיבות של High Dynamic Range (תחום דינאמי גבוה) נוצרות כשמצלמים כמה תמונות (בדרך כלל שתים עד שש) של אותה סצנה, בחשיפות שונות, ומשלבים אותן בעזרת תוכנה, דוגמת פוטושופ CS2(מחיר: 650 דולר), Ulead PhotoImpact 11 (מחיר: 90 דולר), או Photomatix (מחיר: 100 דולר, יש גרסת ניסיון באתר www.hdrsoft.com). השילוב נועד כדי ליצור תמונה שמגלה פרטים שבמקרים אחרים לא ברורים מספיק.
כדי להפיק טווח של תמונות מכהות לבהירות, נסו להכפיל את זמן החשיפה לצילומים עוקבים (למשל, צילומים במרווחים של 1/400, 1/200 ו-1/100 שניה). אפשר לשנות גם את ערכי פיצוי החשיפה מצילום לצילום. ערכי הפיצוי בדרך כלל נעים בין 2- לבין 2+. אם תנועו למספר הגבוה ביחידה אחת, למשל מ-0 ל-1, תגיעו לאותו אפקט כמו הכפלת זמן החשיפה. תמונות HDR הן בעלות האפקט החזק ביותר כשיש טווח דינמי רחב של רמות אור, כמו בתמונות שצולמו ממש לפני השקיעה, או בתמונות מתוך מבנה עם נוף בהיר יותר הנשקף מבעד לחלון.
רוב תוכנות ה-HDR יכולות להתאים את התמונות בצורה אוטומטית, אם הן כמעט זהות, אבל השתמשו בחצובה בכל מקרה. אם אדם או חפץ נעים בתוך התמונה, עשויה להיווצר דמות "רוח רפאים".
צלמו את שמי הלילה
זו תמונה של הירח עובר לפני צביר הכוכבים Pleiades. חצי הסהר (החלק הבהיר של הירח) צולם בחשיפת יתר, על מנת שנוכל לראות גם את הכוכבים. התמונה צולמה באמצעות מצלמת Canon 300D שהועמדה על חצובה, עם חשיפה של שתי שניות ועדשת 100 מ"מ.
מתוך גיליון אוגוסט של PC Magazine. לחצו כאן לרכישת מנוי במחיר היכרות