תירוש: אין סיכוי שמשהו ישתנה במערכת החינוך
חמש שנים צפתה ח"כ רונית תירוש בפתיחת שנת הלימודים מכס מנכ"לית משרד החינוך, והשנה לראשונה צפתה מן הצד. החגיגות על פתיחת שנה מוצלחת לא שינו את דעתה: "יש בעיה עם ההתנהלות מול האוצר. אני מרגישה שיולי תמיר לא רוצה להיכנס לעימותים". אך עיקר הבעיה, היא טוענת, אינה פרסונלית אלא תקציבית: "אם מחר היו מציעים לי את תפקיד שרת חינוך אהסס, כי זה מתכון לכישלון"
ח"כ רונית תירוש (קדימה) כיהנה חמש שנים כמנכ"לית משרד החינוך, והיום (א') היא מתבוננת מהצד בפתיחת שנת הלימודים, אך לא ששה להשתתף בחגיגה. "כמי שמכירה טוב את המערכת - אין שום סיכוי שמשהו באמת ישתנה", היא אומרת ל-ynet. לדבריה, הבעיות הקשות של צמצומים בתקציב החינוך נותרו.
תירוש החלה את היום, ממש כמו לפני שנה, בסיור בבתי ספר ברחבי הארץ. היא מצביעה על הבעיות הקשות שנותרו במערכת, שנשכחו בצד עם פתיחת השנה. הקיצוץ התקציבי, בעיניה, היה ונותר הבעיה הגדולה ביותר של המערכת. "יש בעיה עם התנהלות מול המשרדים, האוצר בעיקר. בעקבות הלחימה בצפון משרד הביטחון זקוק לכמה מיליארדים להשלים ציוד צבאי וזה יבוא על חשבון תקציב החינוך.
"התקציב הגדול ביותר במדינה לאחר הביטחון זה החינוך, ולכן היד קלה על ההדק לקצץ ממנו. כשם שהתוצרים בחינוך ארוכי טווח, כך גם הכישלונות אותם יראו רק עוד כמה שנים, ולכן כעת לאיש אכפת. יולי אמרה שהבטיחו לה, אבל זה לא עניין של רצון טוב של ראש הממשלה. מתקציב משרד החינוך לוקחים כל הזמן", אומרת תירוש.
תירוש ותמיר נוהגות כבר שנים לעקוץ זו את זו בוועדת החינוך של הכנסת. פעם זו היתה תמיר שמתחה ביקורת על תירוש ועל השרה לבנת, והיום זו תירוש שמתריסה נגד תמיר. "אני לא מתרשמת שהשרה מוכנה להתמודד עם התנגדויות או עימותים. אני לא בעד עימותים, אבל יש מקרים שבהם אין ברירה", אומרת תירוש. יועצת התקשורת של תמיר, ליטל אפטר, מסרה בתגובה כי הדברים אינם ראויים להתייחסות.
ח"כ תירוש מתכוונת בדבריה לעימותים עם האוצר, אבל גם לאכיפת תקנות כמו גביית תשלומי הורים, ופיקוח. כמו כן, יש בעיות ביישום חוק השילוב (ילדים בחינוך המיוחד שרוצים ללמוד בבתי ספר רגילים) ויישום חוק חינוך ארוך, שני החוקים מיושמים באופן חלקי בלבד. תירוש: "לחוק השילוב לא תהיה תוספת תקציבית וגם חוק חינוך ארוך תקוע כבר שנים. יכולת האכיפה מאוד בעייתית, כי יש הגדרות בסיסיות שיש לשנות והן גוררות התנגדויות רבות, למשל מארגוני המורים".
תירוש מעריכה שהצפיפות בכיתות תישאר, "הבעיה היא מחסור בכיתות. הפתרונות הם לרוב 'מבנים יבילים', וזו לא איכות חיים ללמוד כך".
לסיכום, אומרת תירוש: "אם מחר היו מציעים לי את תפקיד שרת חינוך אהסס להגיד כן, כי זה מתכון לכישלון. זה לא תלוי באדם. פשוט בלי תקציב לא ניתן לזוז. אין פה שוליים רחבים שאפשר לזוז בהם. אין ספק שיימשכו הקיצוצים בתקציב החינוך כתוצאה מצרכים קיומיים. האג'נדה הציבורית שבה היה שיח סביב החינוך ובעיות חברתיות שינתה את כיוונה באופן דרמטי בין לילה מאז פרוץ הלחימה. הביטחון הלאומי ימשיך לככב במקום ביטחון חברתי שתפס תאוצה לפני המלחמה".