המוצר קטן? על המשווק להודיע בדיוק בכמה אחוזים
בעקבות התגברות התופעה במסגרתה חברות מקטינות כמויות במוצריהן בעוד שהאריזות נשארות באותו גודל, פירסם הממונה על הגנת הצרכן הנחיות לגילוי נאות. בין היתר, על החברות לציין בהבלטה כמה אחוז פחות מהכמות הרגילה יש במוצר
לחברות המעוניינות לעלות את מחירי המוצרים קיימות בדרך כלל שתי אפשרויות: להעלות את המחירים, או לחילופין להקטין את הכמות הנמכרת באריזה מבלי להוריד את המחיר. בשנים האחרונות יותר ויותר חברות בארץ נקטו בשיטה השנייה, ומוצרים רבים, ממזון ועד אבקות כביסה, קטנו בעוד שאריזה נשארה באותו גדול והמחיר לא השתנה. כמובן, שהחברות לא טרחו ליידע את הצרכנים בשינוי.
מאחר שהשיטה הפכה לתופעה שגם החברות הגדולות במשק אימצו, פתח משרד התמ"ת בחקירות, הגיש כתבי אישום נגד חברות שונות ובית המשפט אף נתן בעניין פסקי דין בהם עמד על חומרת העבירה. כלך, למשל, אתמול (ג') הורשעו חברת גורי ומנהלה בבית משפט השלום בראשון לציון על ידי השופט אברהם היימן, לאחר שהקטינו לפני מספר שנים את תכולת אריזת אבקת כביסה קולון ברבע קילו, ללא יידוע הצרכנים. כתב האישום הוגש על ידי משרד התמ"ת בגין הטעיה בעיצוב האריזה, והן בהטעיית צרכנים בנסיבות מחמירות תוך גרימת נזק כלכלי למספר רב במיוחד של צרכנים.
בית המשפט הטיל על החברה קנס כספי בסך 300,000 שקל וחתימה על התחייבות בסך 400,000 שקל, ועל מנהל החברה קנס בסך 50,000 שקל וחתימה על התחייבות בסך 100,000 שקל שלא לעבור עבירה דומה. כמו כן הטיל בית המשפט מאסר על תנאי ל- 7 חודשים על מנהל החברה ואם יעבור עבירה דומה, למשך שלוש שנים.
התובעת, עו"ד טלי קינן, טענה כי העבירה שבוצעה הינה מהחמורות בתחום הצרכנות וכי מעשים אלה הפכו למכת מדינה ונדרשת הרתעה מידית. בית המשפט קבע כי התופעה הינה חמורה ביותר שכן הקטנת כמות המוצר כמוה כתוספת סמויה למחיר לצרכן, מבלי שהצרכן מודע לכך. עוד קבע בית המשפט כי כל מעשה שיש בו כדי לדמות שני מוצרים שונים כאילו היו זהים בבחינת "תחפושת" של אחד המוצרים לצורת האחר, יש בכך כדי שבוש החזות ובכך יש הטעיה חמורה של הצרכן.
פסק דין זה, בנוסף לחקירות אחרות, גרמו לכך שהממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת, עו"ד יצחק קמחי, החליט להעביר הנחיות ברורות בעניין החובות המוטלות על יצרנים, יבואנים וקמעונאים, במקרה שבו מוקטן מוצר.
קמחי פנה השבוע בנושא למנכ"ל התאחדות התעשיינים, יו"ר התאחדות הסוחרים הכללית בישראל, נשיא איגוד לשכות המסחר ומנכ"לי רשתות השיווק הגדולות בעניין. במכתבים ששלח ציין קמחי, כי "לאחרונה אנו נתקלים במקרים בהם יצרנים בארץ ובחו"ל מקטינים את כמות/תכולת המוצר אותו הם מייצרים, ואינם משנים את האריזה באופן העלול להביא צרכנים לחשוב כי המוצר עם התכולה המוקטנת הוא המוצר עם התכולה הרגילה אותו הם התרגלו לרכוש".
עוד כתב, כי בעקבות פסקי הדין שניתנו, התקבלו במשרדו פניות מגורמים הנוגעים בדבר, בבקשה להבהיר את החובות המוטלות על יצרנים/יבואנים וכן קמעונאים, במקרה שבו מוקטן מוצר. לכן, הוא החליט להעביר הנחיות ברורות בנשוא.
עמדת הממונה על הגנת הצרכן
- לפתחם של היצרנים או היבואנים (לפי העניין) רובצת החובה לתת לצרכנים גילוי נאות על השינוי בכמות/ בתכולה של המוצר.
- הגם שבמרבית המקרים המוצר אינו נמכר מהיבואן או היצרן ישירות לצרכן אלא דרך הקמעונאי, חובת הגילוי הנאות אינה מתקיימת אך ביידוע הקמעונאי בעלמא כי המוצר הוקטן/שונה, אלא - בראש ובראשונה - יש להביא לידיעת הצרכן כי המוצר הינו מוצר חדש/ אחר/ שונה, לעומת המוצר הישן. זאת, על ידי שינוי הכיתוב שעל גבי אריזת המוצר .
- כאשר מעוניין יצרן/יבואן לקדם מכירתו של מוצר המכיל תוספת כמותית, משנה היצרן/היבואן את הכיתוב שעל גבי אריזת המוצר ומציין עובדה זו בהבלטה יתרה (למשל "30% חינם"). הוא הדין כאשר כמות המוצר הוקטנה. על כן, אין להסתפק בציון הכמות החדשה בלבד, אלא לכתוב למשל, "מכיל % ______ פחות מהכמות הרגילה" וזאת בהבלטה ובגודל אותיות דומה לאותיות שם המוצר.
- כאשר הגילוי על האריזה אינו מספק, חייב היצרן/יבואן לספק לקמעונאי שלט ולדאוג לכך שהקמעונאי יציבו בנקודת המכירה בסמוך למוצר שהוקטן ואין די ביידוע הקמעונאי כי המוצר הוקטן כאמור.
- את הגילוי הנאות לצרכן יש לתת גם בפרסומים ובפרסומות המתייחסים למוצרים שהוקטנו.