שתף קטע נבחר
 

FCX - העתיד על-פי הונדה

הונדה השיקה היפן דור חדש למכונית מימן, בינתיים לטובת ניסויים. ב-2008 יורחב הניסוי החשוב לכלל יפן וארה"ב. העתיד עוד לא כאן

הונדה הציגה דור חדש של FCX, מכונית המימן המבטיחה. מדובר בדגם בעל מנוע תא-דלק מתקדם, הצורך מימן ומייצר ממנו חשמל (אנרגיה), בתהליך שתוצר הלוואי היחיד שלו הוא מים - לא מזהמים כמובן. מכאן שמכונית תא-דלק ידידותית לסביבה, ולמעט תהליך יצור מימן אינה מזהמת כלל. עתיד נקי? בהחלט.

 

 

ה-FCX הזו מחליפה מכונית שונה שסיימה את מחזור הניסוי שלה, וכמוה תושק בשלב ראשון אך ורק לצורך ניסוי. שלא כמו מכוניות תצוגה רגילות, ה-FCX היא אב-טיפוס המסוגל לנוע באופן מלא, ומשמש לבחינת הטכנולוגיה בתנאים אמיתיים. שלב ראשון של הניסוי יבוצע באופן פנימי בהונדה, ואילו ב-2008 צפויה ה-FCX להימכר (בליסינג) למספר לקוחות בארה"ב ויפן, ואלו יעניקו בתמורה משוב על תנאי נסיעה יומיומיים. בתום הניסוי חוזרות המכוניות להונדה לצורך ניתוח התוצאות.


הונדה FCX החדשה. יותר מתקדמת - ויותר מעוצבת

 

ה-FCX החדשה מתקדמת מקודמתה, ומציגה שיפור בכל התחומים. למשל ביחידת הכוח, שכעת מתוכננת כך שהמימן והמים בה, יזרמו במאונך במקום אופקית. למה זה חשוב? כי בכך מסייע כוח הכבידה להיפטר מהמים שנוצרים, ומייעל את פעולת המנוע. התוצאה המיידית, כך הונדה, היא שיפור של 22 כ"ס להספק המרבי, שעומד כעת על 129 כ"ס. נתון המומנט עומד על 26.1 קג"מ, שזמינים כבר מסל"ד נמוך מאד. נתונים אלה מאפשרים מהירות מרבית של 160 קמ"ש.

 

ל-FCX החדשה יש גם טווח נסיעה ארוך יותר, שעומד על עד 570 ק"מ, באמצעות 171 ליטר מימן. גם כאן מדובר בשיפור ניכר, של 30% לעומת הטווח הקודם. לחלק מכך אחראים גם תכנון טוב יותר של יחידת הכוח ותיבת ההילוכים, השוכנים כעת יחד ושוקלים 180 ק"ג (40%) פחות משילוב המנוע-גיר הקודם.

 

מנוע תא הדלק עצמו שוקל 20% פחות, וקומפקטי ב-30%, מבטיחים היפנים. הוא מסוגל גם להניע בטמפרטורה של 30 מעלות צלזיוס מתחת לאפס, שיפור של 10 מעלות לעומת היחידה הקודמת. כדאי לזכור כי הנעה בתנאי קפיאה היתה אחד המכשולים הגדולים שעמדו בפני הטכנולוגיה הזו בעבר, והונדה היתה מהראשונות לטפל בה ב-FCX הקודמת.

 

בהונדה מתגאים גם בכך שטכנולוגיית תא-דלק יעילה במיוחד. לעומת אובדן כוח של כ-80% במנוע בעירה פנימית, או 70% ביחידת כלאיים (בנזין-חשמל), שומר מנוע המימן על 60% מתפוקתו.

 

לא הכל טכנולוגיה

 

אבל מלבד ההתקדמות הנאה בתחום מנוע המימן, חשוב לציין כי ה-FCX החדשה לא רק מתוחכמת מבעבר, אלא בעיקר נראית הרבה יותר טוב. העיצוב החדש נראה מודרני ואף עתידני, וזונח את הפרופורציות הלא מחמיאות שהיו בדור הקודם.


 

שינוי נרשם גם בממדים, עם אורך של 476 ס"מ, רוחב של 186.5 וגובה של 144.5 ס"מ. אורך בסיס הגלגלים לא נמסר. המידות שכן פורסמו מהוות צמיחה גדולה לעומת העבר, אז הסתפקה ה-FCX ב-416.5 ס"מ בלבד בין פגוש לפגוש. בהונדה מבטיחים כי תודות לצמיחה זו בממדים, ולתכנון יעיל יותר של תא הנוסעים, המרווח שם צמח משמעותית.

 

וגם - דיזל לא מזהם

 

עד שטכנולוגיית המימן תצבור תאוצה, ככל הנראה לא לפני 2010, משקיעים בהונדה גם בטכנולוגיות ישנות. לתחום הדיזל למשל, נכנסו היפנים באיחור לא אופנתי וכעת הם מתחילים לכפר על כך. והשלב הבא - הפחתת זיהום האוויר. 


ה-FCX המקורית. ממדים קומפקטיים ועיצוב מוזר

 

למנוע ה-2.2 ליטר טורבו-דיזל של האקורד יצטרף בקרוב מסנן חלקיקים חדש, המאפשר לצמצם פליטת גז NOx (חנקן חמצני) מסוכן, עד לרמה זהה למנוע בנזין. זאת, באמצעות שימוש בהליך כימי ההופך את ה-NOx לחנקן לא מזיק באמצעות אמוניה. אנחנו בעד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים