שתף קטע נבחר
 

הפרות חמורות במפעלים זרים המספקים לוול-מארט

בדו"ח שפרסמה ענקית הקמעונאות נמצא כי 89% מהמפעלים הספקים שלה מחוץ לארה"ב ביצעו ב-2005 הפרות חמורות ובינוניות של תקני העבודה ואיכות הסביבה, לעומת 79% ב-2004

וול-מארט מצאה שיעור גבוה של הפרות חמורות במפעלים זרים אשתקד, לאחר שהגבירה את הפיקוח על תקני עבודה ואיכות הסביבה ביותר מ-60 מדינות שמהן היא רוכשת בגדים, צעצועים, נעליים ומוצרים נוספים. כך מסרה הקמעונאית הגדולה בעולם בדו"ח שפורסם לאחרונה באתר האינטרנט שלה.

 

בדו"ח, שנקרא "דו"ח 2005 על מיקור אתי", נאמר כי "ב-2005 בדקנו יותר מפעלים מכל חברה אחרת בעולם. ביצענו יותר מ-13,600 ביקורות ב-7,200 מפעלים ספקים". 

 

עם זאת, החברה ניתקה את קשריה העסקיים עם 23 מפעלים בלבד בגלל הפרות חוזרות, ירידה חדה לעומת 1,200 מפעלים ב-2004. הקמעונאית מסרה כי הנתון נובע בחלקו משינוי בכללי הביקורת שלה, והמספר יחזור לעלות השנה.

 

מבקריה של וול-מארט טוענים כי התוצאות מראות שהתחייבויותיה של החברה להשתמש בביקורות כדי לשפר את תנאי העבודה במפעלים באסיה, מרכז אמריקה ומקומות נוספים הן חלולות. "וול-מארט מתעלמת מהבעיה העיקרית, שהיא העובדה שהרשת משלמת לספקים שלה מעט מדי מכדי לעמוד אפילו בתקנים המינימליים", אמר נו וקסלר מארגון "וול-מארט וואץ'".

 

פקחי וול-מארט מצאו הפרות מתונות עד חמורות ב-89% מהמפעלים שנבדקו, לעומת 79% ב-2004. הפרות "בסיכון גבוה" דווחו ב-52% מהמפעלים, לעומת 36% ב-2004. הפרות ב"סיכון בינוני" דווחו ב-37% מהמפעלים, לעומת 43% אשתקד. רק ב-10% מהמפעלים לא נמצאו הפרות כלל, לעומת 21% ב-2004.

 

לטענת וקסלר, זוהי עדות לכישלון תוכנית האתיקה של הקמעונאית. לפי הדו"ח, כ-80% מהבדיקות התבצעו לאחר מתן הודעה מוקדמת, זאת לעומת 92% אשתקד. לטענת החברה, ההרעה נבעה משיפור הביקורות, הקשחת התנאים וביצוע של ביקורות פתע.

 

וול-מארט: מעודדים את הבעלים לשפר תנאים

 

וול-מארט טוענת כי היא משתמשת בממצאים כדי לעודד את בעלי המפעל לשפר את התנאים. אם נמצאות הפרות, הפקחים נותנים לבעלים רשימה שלהן, וחוזרים לביצוע ביקורת נוספת. הפרות חוזרות וכן דברים חמורים כמו העסקת ילדים או אסירים, עלולים להוביל לאיסור של עד שנה על מכירה לוול-מארט. בעבר נהגה וול-מארט להטיל איסור מכירה של 90 יום בלבד.

 

עוד מסרה החברה כי היא נותנת לחברות הזדמנות באמצעות מחיקת הרישומים לגבי הפרות לפני 2005, וספירתן רק החל מ-1 בינואר אשתקד. דובר WakeUpWalMart.com, כריס קופיניס, אמר כי הדבר מעיד על שקיעתה של האתיקה של וול-מארט לשפל חדש.

 

בשנה שעברה הוגשה בארה"ב תביעה נגד וול-מארט בעניין, שמבקשת להשיג מעמד של תביעה ייצוגית עבור עובדים של ספקי וול-מארט בבנגלדש, סין, אינדונזיה, ניקראגווה וסוואזילנד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים