שתף קטע נבחר
 

האם מיקרוסופט תשרוד את גוגל?

לא כדאי למהר לחזות את נפילת גוגל. נכון, לחברה נכונו אתגרים רבים, ובראשם הגדלת הפרסום והסכנה לפגיעה במודל ההכנסות בגלל הונאות קליקים, ושמירה על היתרון מול המתחרות, אך אם מוסיפים לכך את הברית החדשה והמעניינת בין גוגל לאפל והמשמעויות הנגזרות מכך, הרי שהצרות של מיקרוסופט גדולות בהרבה

בעקבות ההכרזה הרשמית על מנוע החיפוש החדש של מיקרוסופט, Live Search, תהה כאן שוקי גלילי עד כמה הטכנולוגיה של גוגל באמת בלתי מנוצחת, ורמז לאפשרות שתובס על ידי מיקרוסופט, בזכות אינטגרציה טובה מספיק של מנוע החיפוש שלה לתוך מוצרים קיימים ועתידיים.

 

במאמר נפרד, סבר פלוצקר טוען כי מאחר וגוגל מתבססת על פרסומות, היא נתונה בסכנה של התדרדרות השירותים שהיא מספקת לגולשים (מנוע החיפוש אמנם מתפקד פחות טוב בעבר, בגלל ספאם וניסיונות שונים למניפולציות, כפי שכתבו גלילי ופלוצקר), ומתבסס על פרופ' מילטון פרידמן, חתן פרס נובל לכלכלה, בקביעה "אין ארוחות חינם, אין עיתוני חינם ואין גם אינטרנט חינם".

 

האבחנות של גלילי ופלוצקר מעניינות ונכונות ברובן אך המסקנות שגויות, לדעתי, כפי שאנמק מיד. על אף שהחיפוש נותר התחום היחיד בו גוגל מובילה על פני מתחרותיה (בשאר תחומי הפעילות היא מדשדשת), היא מזמן אינה רק חברת חיפוש. גם אם מנוע החיפוש המוביל יאבד את רוב משתמשיו בשנים הקרובות, זה לא יהיה סוף הסיפור מבחינתה. כי גוגל, כפי שמציין פלוצקר, היא חברת פרסום. "מכירת פרסומות היא כעת המהות של פעילותה הכלכלית, כי מזה היא מתקיימת".

 

מערכת ההפעלה חשובה פחות

"מיקרוסופט כבר הוכיחה יותר מפעם, שהיא לא באמת צריכה טכנולוגיה טובה יותר. כל מה שהיא צריכה לעשות הוא לבצע אינטגרציה טובה מספיק של הטכנולוגיה שלה לתוך מוצרים קיימים ועתידיים". (גלילי).

 

התרגיל של שילוב אינטרנט אקספלורר במערכת ההפעלה הצליח למיקרוסופט כאשר היא נהנתה מדומיננטיות מוחלטת במערכת ההפעלה בשלהי עידן המחשב האישי. בעידן האינטרנט, חשיבות מערכת ההפעלה פחתה מאוד. מיקרוסופט תוכל לשלב את מנוע החיפוש וסדרת השירותים המקוונים Live במערכת ההפעלה, אך כל המתחרות, כולל גוגל ויאהו!, יוכלו להפיץ עדכון קטן להעדפת השירותים שלהן.

 

מלבד זאת, ענקית התוכנה כבר התחייבה בפני הרגולטורים באירופה ובקוריאה לאפשר לכל מי שמשדרג מאינטרנט אקספלורר 6 ל-7 לבחור במנוע חיפוש אחר כברירת מחדל בדפדפן. על אף שגם אני סבור כי במנוע החיפוש Live מיקרוסופט מצמצמת את הפער מול גוגל, מנוע החיפוש המתחרה עדיין לא טוב כמו גוגל.

 

גוגל הקשיבה יותר לצרכנים

"האשליה של קבלת מוצר או שירות 'חינם' פוגעת ביעילות הכלכלית, ובסופו של דבר פוגעת גם ברווחת הצרכן...

"זהו ההבדל המהותי בין חברת התוכנה מיקרוסופט' לבין גוגל. מיקרוסופט מכרה ומוכרת את מוצריה, חלקם במחיר מלא וחלקם בסבסוד צולב...המכירה בכסף מאלצת את מיקרוסופט להקשיב לדרישות הקונים ולנסות להתאים את התוצרת שלה להעדפותיהם, אחרת לא יקנו ממנה. 'גוגל', לעומת זאת, מחלקת סחורה חינם, והמפרסם משלם את הוצאותיה. מקומו מובטח במושב הקדמי, לצד הנהג (פלוצקר).

 

מיקרוסופט מקשיבה לדרישות הקונים? גוגל מציבה את המפרסמים במקום הראשון? התיאור הזה רחוק מאוד מהמציאות. במשך שנים רדמונד התעלמה מצורכי המשתמשים המשלמים והציבה את האינטרסים השיווקיים שלה לפניהם. היא דחפה להם תכונות שלא דרושות להם רק כדי לנפח את מחירי התוכנות ודחפה פורמטים לא תקניים רק כדי למקסם את ההכנסות.

רק כשחדירת האינטרנט העמיקה ומיקרוסופט הבינה כי לא תהיה עוד השחקן היחיד בשטח וכי המפתח לעתידה הוא בתאימות עם טכנולוגיות מתחרות, היא שינתה את המדיניות.

 

בניגוד למיקרוסופט, הגולשים שהכתירו את גוגל כמלכת החיפוש בחרו בה בבחירה חופשית, מבין מגוון של מתחרות. הם אלה שהעלו אותה לבכורה והם אלה שיורידו אותה. לכן, גוגל יודעת כי המפתח להצלחתה הוא שביעות הרצון של הגולשים. ברגע שזו תפחת, המפרסמים ינטשו.

 

מודל הפרסום הולך ומתחזק

"גוגל" חשופה לשני סיכונים. ראשית, יש גבול לסבלנות הגולשים למתקפת הפרסומות, הגלויות והסמויות, ויעילותן תישחק ככל שהן תיעשנה פולשניות וכפייתיות יותר". (פלוצקר).

 

לעומת חברות אינטרנט אחרות, גוגל נמנעה במשך השנים משילוב פרסומות פולשניות, על אף שיכלה להגדיל את הכנסותיה מפרסום. מדיניות זו, שהוכחה כמשתלמת ביותר, לא צפויה להשתנות.

 

אם יקרוס מודל ההכנסות המבוססות על פרסומות, שבשלב זה שולט באינטרנט, הרי שהקריסה הזו תורגש בכל חברות האינטרנט ולא רק אצל גוגל. קריסה כזו אינה נראית באופק – ההפך, רשת הפרסום של גוגל רק הולכת ומתחזקת. כל זאת, כאשר ההכנסות בפרסום בווידאו מהוות שני אחוזים בלבד מסך הפרסום המקוון ועל פי כל הערכות, רק יגדלו.

 

גוגל יעילה יותר

"תוך שלוש שנים, הגדילה גוגל את ההיצע הטכנולוגי שלה מחצי תריסר לכ-40 מוצרים ושירותים. היא ממציאה, מפתחת, קונה ומשפרת. והיא עושה לעצמה יחסי ציבור מצוינים, שמסתירים את העובדה שלצד כמה הברקות, היא מתחזקת כיום שורה ארוכה של טכנולוגיות שאין להם יתרון מהותי על מה שמציעות חברות אחרות ושההיגיון העסקי מאחוריהן לא ברור. וזה עסק יקר" (גלילי).

 

"חברת "גוגל" מעסיקה, נכון להיום, רבבת עובדים בשכר טוב. היא משלמת את משכורותיהם, היא הקימה קמפוס נפלא במקום יקר בעמק הסיליקון שבקליפורניה והיא משתמשת בשרתים כבדים, הזוללים אנרגיה רבה. הוצאותיה של "גוגל" יגעו השנה ל-5 מיליארד דולר, אם לא יותר". (פלוצקר).

 

"במיוחד לאחרונה, עם הכרזת Google Spreadsheets ורכישת Writely , האיום הגלוי של גוגל על מיקרוסופט קונה לה הרבה מעריצים. אבל זו הרבה יותר מחוצפה או משובת נעורים שדוחפת את ברין ופייג' למהלכים התאבדותיים כאלה. זהו יותר איום בסגנון "תמות נפשי עם פלישתים", שמכוון היישר לבטן הרכה של מיקרוסופט". (גלילי).

 

האמנם נתקפה גוגל בשיגעון גדלות וההתקפה על מיקרוסופט אינה אלא ניסיון התאבדות? לא בהכרח. כדי להבין את האסטרטגיה של גוגל, רצוי לחשוב על החברה כעל רשת באינטרנט, מערכת ההפעלה הגדולה בעולם אשר עתידה לאפשר למיליוני גולשים להריץ יישומים מקוונים מרחוק.

 

לצורך כך, גוגל מפעילה את Google File System, מערכת מיחשוב מבוזרת וסקלבילית המבוססת על לינוקס. על פי הערכות שונות, הרשת כוללת כ-450,000 שרתים המפוזרים על פני 25 אתרים ברחבי העולם.

 

למחשבים ב-GFS זיכרון רשת משותף, ויכולת דחיסה ואינדוקס מתקדמת המאפשרת שהקבצים לא יבזבזו יותר מדי מקום ויאפשרו לגוגל להרוויח מהשירותים שהיא מספקת גם כאשר מיליונים ישתמשו בהם חינם. איך זה ייתכן? על פי חישובי גוגל, עלות האחסון של קובצי המשתמשים היא שני דולרים לגיגה בייט לשנה, והעלויות יורדות כל הזמן.

 

את כל העלות הזו גוגל תכסה בקלות באמצעות טכנולוגיה הסורקת את המסמכים והיישומים האישיים של המשתמשים ותשלב בהם פרסומות המותאמות עבורו. גוגל לא תגבה כסף מהמשתמשים אלא מרשת פרסומית יעילה הכוללת מאות אלפי מפרסמים ואתרים המציגים פרסומות.

 

ה-GoogleNet

לכך צריך להוסיף את ה-GoogleNet, רשת של סיבים אופטיים שהחברה פורשת בארצות הברית, אשר עשויה לשמש מאות חוות שרתים זולות (data centers). רשת זו תאפשר לחברה להגיע קרוב מאוד לבתי הגולשים, ולשתף פעולה ישירות עם ספקי האינטרנט הגדולים, ובכך לצמצם דרמטית את העלויות שהיא משלמת לספקי משנה ושאר מתווכים ברשת.

 

גוגל תיהנה מרשת רחבת פס בעלות נמוכה, שיכולה לשדר לבתים וידאו (IPTV - אפרופו רכישת YouTube) טלפון אינטרנטי (VoIP) ועוד. "אקמאי על סטרואידים" מכנה זאת הפרשן הטכנולוגי רוברט קרינגלי. לדבריו, אב טיפוס של חוות שרתים כזו כבר פועל בקומפלקס של גוגל בקליפורניה, והוא מחוץ לתחום לרוב עובדי החברה. מרכז נתונים נוסף הוקם על גדות נהר הקולומביה.

 

המודל העסקי של מיקרוסופט, המבוסס בעיקר על Office ו-Windows, נתון במתקפה מוחשית כבר עכשיו. על אף ששירותי עיבוד התמלילים והגיליונות האלקטרוניים של גוגל וחברות אחרות כמו Zoho אינם מתקרבים ליכולות של Microsoft Office ויחלפו כמה שנים בטרם ישתוו לה, רוב המשתמשים זקוקים ליכולות בסיסיות בלבד.

 

מיקרוסופט נדרשת להמציא את עצמה מחדש באמצעות סדרת השירותים המקוונים Live ולעבור להתבסס על הכנסות מפרסום במקום רישיונות תוכנה. גוגל נוצקה במודל הזה מלכתחילה ואילו מיקרוסופט רודפת אחריה.

 

שנת המבחן

השנה הבאה עשויה להיות שנת המבחן עבור שתי החברות. מיקרוסופט מקווה כי הגירסאות החדשות של Office ו-Windows יספקו לה חלון זמן של כמה שנים כדי להפוך לחברת אינטרנט ובינתיים תתחיל לסגור את הפער מול גוגל ויאהו.

 

הבלוגר אום מאליק מציין כי עם השקת Google Docs and Spreadsheets, גוגל כמעט השלימה את פיתוח ה-Googe Office שלה, הכולל כבר יומן, דואר אלקטרוני (Gmail), עיבוד תמלילים וגיליונות אלקטרוניים ותוכנת Gmail מסרים מיידיים ו-VoIP. כל מה שחסר זו תוכנת מצגות ומסדי נתונים. לכך אפשר לצרף גם שירות לאחסון קבצים שגוגל מפתחת.

 

הקלפים בשרוול של גוגל

גוגל מסתירה עוד כמה קלפים בשרוול. מעל לכל מרחפת האפשרות כי כל היישומים האלה ואחרים יפעלו באמצעות מערכת הפעלה אינטרנטית – ממשק Desktop 2.0, שיספק למשתמש גישה נוחה לכל שירותי גוגל באמצעות הדפדפן. אם גוגל תהיה מוכנה להטיל את הפצצה הזו סמוך להשקת Windows Vista, היא עשויה להכות במיקרוסופט מכה אנושה. חיבור כל השירותים הגוגליים יחד אף עשויה לחזק את החברה בתחומים בהם היא מפגרת לעומת המתחרות.

 

נשמע לכם מופרך? תציצו ב-Google Desktop, תוכנה עמוסת יישומונים שעשויה בהחלט לשמש בסיס למערכת כזו.

 

שמועה עקשנית מדברת על כך שגוגל תשיק דפדפן אינטרנט. לא הרבה יותר כי לגוגל יש כבר דפדפן כזה – קוראים לו פיירפוקס. גוגל תומכת מזה שנים בקרן מוזילה, מפתחת הדפדפן, ואם תרצה בכך, תוכל להגדיל דרמטית את התפוצה שלו באמצעות הוספת קישור להורדה לדף הבית, על חשבון אינטרנט אקספלורר.

 

נכון, לגוגל נכונו אתגרים רבים, ובראשם הגדלת הפרסום והסכנה לפגיעה במודל ההכנסות בגלל הונאות קליקים, ושמירה על היתרון מול המתחרות, אך אם מוסיפים לכך את הברית החדשה והמעניינת בין גוגל לאפל והמשמעויות הנגזרות מכך (שירות מוזיקה משותף, כניסה של גוגל לסלון הביתי?), הרי שהצרות של מיקרוסופט גדולות בהרבה מאלה של גוגל, על אף יתרונה הנוכחי.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
גוגל. מסתירה עוד כמה קלפים בשרוול
צילום: רויטרס
מומלצים