רוצים שינוי?
האם הליכתו של אלדד קובלנץ באמת תעשה משהו לגלגלצ או שהגולם קם על יוצרו? האם המועמדים מתכננים לשנות משהו? האם הם רוצים בכלל? ואולי זה לא משנה מי יעמוד בראש, כי העסק מתנהל גם ככה לבד? רגע לפני שבניהו בוחר את האיש שיעשה לכם נעים, ורק נעים, להלן תמונת מצב של תחנה בסוף שבוע לא רגוע בכלל
יותר מחודשיים חלפו מאז עזב אלדד קובלנץ, מהנדס הפלייליסט, את תפקידו כמנהל גלגלצ. למרות שניתן היה להניח שבלעדי קובלנץ, שהפך את תחנת המוסיקה הצבאית לתחנה המצליחה ביותר בישראל, גלגלצ לא תהיה אותה גלגלצ, הצלחת התחנה נותרה בעינה ורוחו של המנהל לשעבר עודה שורה על התחנה כאילו לא עזב מעולם. לעת עתה, התחנה מנוהלת זמנית על-ידי סגנו, ערן אליקים. מנהל גל"צ, אבי בניהו, פצח במסע חיפוש קדחתני וארוך אחר יורש עצר.
רבים בתחנה מעדיפים מנהל שימשיך את המסורת, אבל ישנם אחרים שחוששים ששבע השנים השמנות יסתיימו בקרוב. למרות שכרגע נראה שדבר לא יפגע בהגמוניה של גלגלצ, הדאגה היא שככל אימפריה, גם זו תשקע, ומי שרוצה למנוע דעיכה חייב לנקוט בפעולות שיסטו ממורשת קובלנץ, שעושה נעים, ונעים בלבד.
אותם מעטים חושבים שעזיבתו של קובלנץ היא בבחינת הזדמנות שיש לאחוז בה כדי לערוך מקצה שינויים שירענן את התחנה. לדידם, גלגל"צ עומדת בפני צומת דרכים. לעת עתה, זוהי דעת מיעוט והשמרנות שולטת בכף. הנטייה כרגע היא ללכת על בטוח. מי שלא יבחר, המשימה הראשונה שתוטל עליו אחרי שילמד את התפקיד, היא כיצד לשמר את המודל הגלגלצי הקלאסי: להשמיע מעט שירים, הרבה מאוד פעמים.
אין דין ואין דיין
בינתיים, זמן ההמתנה הממושך למחליף, מייצר יותר שמועות מההשמעות של איה כורם. ריבוי השמועות ותיאוריות הקונספירציה מעיד על גודל הציפייה ודריכותה. גורם בתוך התחנה מעיד על האווירה השוררת בה בעת האחרונה: "זה לא מרגיש טוב. ותיקים שראו בתחנה בית, די מדירים את רגליהם לאחרונה. אין פה חזון ומעוף כמו בעבר. עברנו גל עזיבה של דמויות מפתח בתחנה וישנן שמועות שעוד כל מני אנשים נמצאים בדרכם החוצה. לאחרונה האווירה היא אווירת נכאים. התחנה די מתגלגלת מכוח האינרציה וכרגע מי שעומד בשפיץ זה ערן אליקים, שלא ממש זוכה להערכה רבה. אנשים זורקים כרגע זין, אין דין ואין דיין אין אוטוריטה".
דן דן מטיוק, עורך בתחנה, חושב אחרת: "אני לא מרגיש שיש מתיחות באוויר. אנחנו ממשיכים כרגיל, באותו קו. במהלך השנים שאלדד ניהל את התחנה היא עברה שינויים אדירים. חלק מסוד ההצלחה שלה הוא שהיא ידעה להשתנות ברגעים הנכונים. הקו ימשיך להיות אותו קו ומטבעו הוא קו שמשתנה לפי הצרכים. בכל מקרה, לא יהיו מהפיכות גדולות. תקופות מעבר הן מטבען תקופות מעבר. ערן עושה עבודה מצוינת כממלא מקום. הוא מכיר את המערכת מעולה. לדעתי אין קיפאון - שירים נכנסים לפלייליסט, הכל מתעדכן וזז ונע. האווירה בתחנה מאוד רגועה. יחסית לגופי תקשורת אחרים מדובר פה בדובוני אכפת לי".
גורם בכיר בתחנה אומר כי אין שום עכירות באוויר התחנה, אלא מתח מובן. "זה רגיל וצפוי במצב כזה. אנשים לא יודעים מי יבחר וסקרנים לגבי עתידם, מה גם שכל אחד רוצה לנהל. אין שום דבר מעבר לזה".
ולמה אין שום דבר מעבר לזה? אולי כי זה לא באמת משנה לאף אחד מי יעמוד בראש, כשהשיטה עצמה היא השולטת. בקרב אושיות התחנה נראה שהדעה הרווחת היא שלא משנה מי ינהל את גלגלצ, מאחר שממילא הוא יהיה כפוף למסורת שהותוותה זה מכבר.
המועמדים לנהל את גלגלצ הם בחלקם אנשי התחנה, כמו ערן אליקים, דלית עופר ועומרי רונן (נעמי רביע, שנחשבה למועמדת גם כן, מונתה אמש, ה', לראש מחלקת הקריינים בתחנה הצבאית). חלקם הם אנשים מבחוץ כמו אבישי מתיה, שהרבה לקרוא תיגר בתקשורת על השיטה שעל פיה פועלת התחנה, ועקב כך, לא רבים ששים לקראתו בתחנה.
אבירם בוכריס, עורך ותיק ומוערך בגלגלצ שעבר לאחרונה לטלוויזיה, אומר: "גם דלית וגם ערן הם מעומדים יותר מראויים. לגבי מתיה - אני בעיקר מכיר אותו בגלל הרבה שטויות שכתב על גלגלצ. חשוב שהמנהל החדש ידע לשמור על האנשים המאוד מוכשרים שעובדים שמה. דן דן מטיוק, אלון ימין, אור צלקובניק - אני לא מכיר אנשי רדיו יותר טובים מהם, עם הבנה מוסיקלית אסטרטגית ונקודתית. מי שיגיע יצטרך להקשיב להם".
המנהל החדש צריך לשמר את הקו הקיים או להנהיג שינויים?
"אני חושב שזה עובד וזה ברור שזה עובד. הערכים שאלדד הכניס שמאפיינים את גלגלצ צריכים להישאר, ובראשם קידום מוסיקה ישראלית. אני לא חושב שצריך להיעשות יותר מזה. אני חושב שתמיד טוב לבדוק את עצמך ולראות מה אפשר לעשות יותר טוב, אבל כמכלול בעצם אין מקום לשינויים. הרי רוב התחנות שאני מכיר נוהגות לחקות את גלגלצ".
נכון לדעתך שאדם אחד אמון על הבחירה במנהל תחנה ציבורית בעלת השפעה כל כך גדולה? מדוע אין וועדה מסודרת?
"תראי, אייל בוחבוט, יו"ר ועדת הרדיו ברשות השנייה, אמר פעם שהוא הולך לאסור כליל על תחנות רדיו להשתמש במנגון פלייליסט. את מבינה למה אני רומז? אם אנשים כאלה יפקחו על גלגלצ או מקומות אחרים מצבנו לא יהיה טוב... היום כשאני מחוץ לתחנה אני קצת יותר אובייקטיבי ואני יודע שהאנשים שעובדים במקום הזה, בעיקר העורכים המוסיקליים, באים קודם כל מהאהבה למוסיקה. הם נטולי אינטרסים ונטולי אג'נדה והם באים למלא את התפקיד בצניעות ובמקצועיות".
אלון, ימין עורך מוסיקלי: "נורא מעניין לראות מה יקרה, כי לא רק אלדד עזב את התחנה השנה, אלא גם העורכים היותר מוצלחים של גלגלצ - אבירם בוכריס ועופרי גופר. הצלחת התחנה תלויה בניהול התחנה ובניהול הקו, וכמי שניהל את הקו כשלוש שנים עד לפני כחצי שנה, זה דבר מאוד לא קל. אני מקווה שמי שייקח את האחריות על התחנה יצליח לשמר את הקיים ואולי אפילו מעבר לכך יגרום לה להצליח יותר.
"יכול להיות שיהיו שינויים קטנים. אני לא מאמין שיהיו שינויים גדולים. רוחו של אלדד עדיין שוררת במקום ותמשיך לשרור. אלדד השריש קו מסוים ונראה לי שככה זה הולך להישאר. התחנה מצליחה, חיילי צה"ל מאוד אוהבים אותה אז לא נראה לי שמשהו הולך להשתנות".
לעומת זאת, משה בונן, עורך ומגיש "המקור", סבור שבכל זאת צריך לשנות משהו: "גלגלצ זקוקה למישהו שיקדם מוסיקה ישראלית. הקו הוא מצליח ואני לא טוען שצריך לשנות את שיטת הפלייליסט, אבל צריך ליצור הרחבה שלה, כלומר לקדם יותר יוצרים ישראלים. אין ספק שכל מנהל שיבוא יודה שהשיטה עובדת. אי אפשר להתווכח עם עובדות, גלגלצ היא מפלצת מאוד גדולה, זה לא היה בתכנון כזאת הצלחה. גלגלצ מהווה פלטפורמה שמזכירה את ערוץ 1 של פעם בגלל היקפי ההאזנה המטורפים וזו בעיה - אם אתה לא שם, אתה לא קיים, אבל זה לא מדויק, יש חיים בתחנות אחרות. אני בעד קידום מאסיבי של סינגר סונגרייטרס ישראלים, שהם קצת אחרים מהז'אנר ששולט עכשיו של שירים יפים ועגולים. תחנה ציבורית צריכה לתת הזדמנות לאנשים להכיר מוסיקה. הבעיה אינה גלגלצ, אלא שהדור הזה לא משהו. זה מאוד כואב לי שאנשים כיום פחות מעמיקים, זה דור שלם של תעשייה שלמה. גלגלצ כמו ערוץ 2, היא סימפטום בתוך מערכת חולה".
מתיחת פנים
דעתם של אנשי התחנה משקפת את דעת בכיריה. שינויים דראסטיים לא יתקבלו בברכה בצמרת ולכן עובדי התחנה אולי חוששים מחילופי התפקידים ברמה האישית, אבל לא ברמה האידיאולוגית. לכולם ברור שהמחליף יהיה חייב לפעול לפי השיטה הקיימת. עופרי גופר עורך לשעבר, מעז לחשוב אחרת.
"בעיני גלגל"צ לא תשמור על מעמדה, אם לא תשתנה", אומר גופר, "בעיקר לאור העובדה שעוד כמה שנים תהיה יותר תחרות עם הרדיו הדיגיטלי. לדעתי צריך להביא מישהו חזק שישנה את האג'נדה של קובלנץ, כי אחרת הרייטינג יתפזר לתחנות אחרות שינגסו בו. מה שקורה עכשיו זה לא רציני. מי שאין לו רקע עשיר במוסיקה לא יכול לנהל את גלגלצ. בשנה אחת גם המנהל עזב וגם כמה טאלנטים. חיילים רבים לא נשארו בתחנה ותקציבים לא מופנים מגלצ לגלגלצ כדי לשמר את האנשים בפנים. מגיע דור צעיר שהמטען המוסיקלי שלו קטן יחסית, דור של אינטרנט שלא יודע מה זה ללכת ולקנות מוסיקה. בתוך עורך אני נחשף לעובדה שמשנה לשנה הידע מאוד קטן וזה גורם לצמצם את המבחר, שגם ככה לא גדול. חיילים חדשים צריכים הדרכה ואנשים טובים עוזבים תוך שנה שנתיים. לא יהיה לצעירים ממי ללמוד".
ומה אומרים המועמדים? אם יש רצון לשינוי הרי שהוא צץ מבין השורות: "בחירת המחליף לוקחת הרבה זמן כי זו החלטה לא פשוטה", אומר עומרי רונן, "במיוחד כשמדובר בגוף תקשורתי בעל השפעה תרבותית השנייה רק לערוץ 2. כאחד מהמועמדים אני משער שגלגלצ צריכה להישאר פחות או יותר בכיוון של היום. אני רוצה לנהל את גלגלצ כי זה הבית שלי, זה מקום שעזר לי לגדול ולפרוח. המטרה של התחנה היא להצליח ולהישאר מחוברים לקהל היעד שהוא החיילים, ובטווח רחב יותר גילאי 15-35. אנחנו לא מפלים אף אמן, אבל כן מחוברים בראש ובראשונה לקהל".
אם הכל טוב, יש בכלל מקום לשנות?
"כן, כי לפעמים, במיוחד בתקופה האחרונה, קצת נדמה שגלגלצ יכולה להתנהל בכוח האינרציה. בגלל שיש לה נוסחה ומניפסט מאוד ברור של עבודה, חושבים שהיא יכולה לעבוד על מים. אבל אני חושב שמי שעומד במקום, בסופו של דבר נשאר מאחורה. זאת החוכמה".
גם אבישי מתיה סבור שאי אפשר לעמוד בשקט. "גלגלצ נמצאת בצומת דרכים. אם היה מתחלף המנהל לפני חמש שנים, זה היה פחות משמעותי, אבל היום זאת החלטה קובעת גורלות. אף אחד מהמועמדים לא מדבר מה הוא הולך לעשות עם גלגלצ. מה האנג'נדה, מה ישנה ומה ישאיר. תוך שנה שנתיים יעלו לאוויר 25 תחנות רדיו דיגיטליות ארציות, וגלגלצ צריכה להשתנות כדי להתמודד עם התחרות הזאת. גלגלצ סובלת מפיגור טכנולוגי, אין לה אתר אינטרנט שאפשר להוריד ממנו שירים. שנים רבות היא היתה תחנה מאוד פסיבית. היא צריכה ליזום מופעים - שהשלט גלגלצ יהיה בהרבה מקומות. היום הוא יוצר עוינות ואני רוצה שיגידו שגלגלצ באה לתמוך במוסיקה הישראלית.
"הרייטינג של גלגלצ יתכרסם בעקבות השינויים בשוק התקשורת, לכן היא צריכה לזכות בלגיטימציה וזה בלתי אפשרי אם אתה רב עם כולם. אני אחבר אותה למקומות של יושרה. אצלי לא יהיו טענות של זלזול באמנים וקומבינות... בניהו נוטה פנימה ודווקא אני חושב שלהפך, אחרי כל כך הרבה שנים של קיפאון התחנה, צריך מישהו חיצוני שינהל אותה, שיוביל לחשיבה חדשה, לא מהפיכה אבל בוודאי קצת ריענון. כמו כל מותג".
ערן אלייקים לעומת זאת לא מתכנן לעשות מהפכות, קטנות או גדולות. "אם אני אנהל את התחנה", הוא מבטיח, "לא יהיו שינויים מרחיקי לכת ולא יהיו מהפכות. לא צפוי שינוי רדיקלי בקונספט ולא צפוייה עריפת ראשים . דברים יבוצעו כרגיל ואם ישתנו, ישתנו אבולוציונית".
מדוע ההחלטה מתמהמהת לדעתך?
"החלטה כזאת לא מבצעים על רגל אחת. זה לא כמו להיכנס לחנות נעליים ולקנות זוג חדש, זה לא רציני".
זה נורמאלי שתחנה מתנהלת כל-כך הרבה זמן בלי מנהל?
"גלגלצ מתנהלת טוב גם בלי מנהל, איתי כממלא מקום. התחנה יציבה וחזקה. המבנה של גלגלצ כולו חזק ויציב, כך שאין בעיה להשאיר אותה לא מנהל קבוע כמה שבועות".
טוב שההחלטה על ניהול תחנה ציבורית בעלת השפעה כה רבה תהיה בידים של אדם אחד בלבד?
"גלגלצ קמה כחלק מגל"צ, זו תחנה צבאית. זה לא שיש לה יו"ר ודירקטוריון".
אתה חושש שאם ימונה מועמד חיצוני הוא יביא עמו אג'נדה חדשה לגמרי?
"חושש? אם יבוא אדם עם נטיות של הרס עצמי אז זה יהיה חבל מאוד, אבל נדמה לי שאף אחד לא מתמודד לתפקיד במטרה להרוס את גלגלצ. גם מי שרואה את הדברים אחרת לגמרי ממני בסך הכל מנסה לחולל שינוי לטובה".
תישאר בתחנה גם אם לא תקבל לידיך את הניהול?
"לא אמרתי את זה אף פעם. הרי עברתי כבר את כל התפקידים האפשריים בתחנה. אראה מה יקרה ואז אחליט".
מגלי צה"ל נמסר בתגובה:
"גלגלצ היא תחנת רדיו מצליחה ומובילה בתחום המוסיקה והבטיחות בדרכים, ולה מאות אלפי מאזינים. יש להניח כי באופן כללי, תישאר התחנה במתכונתה הנוכחית עם שינויים והתאמות, על מנת לשמור על רלוונטיות. בתקופה האחרונה נועד מפקד גלי צה"ל, אל"מ אבי בניהו, עם מועמדים מתוך התחנה ומחוצה לה, ובימים הקרובים ימונה מנהל חדש לגלגלצ.
"על מנת לאפשר את תהליך השיחות עם המועמדים, מונה ערן אלייקים לסגן מנהל גלגלצ למלא את מקומו של אלדד קובלנץ, עד לבחירת המנהל החדש. ערן אלייקים מילא את מקומו של אלדד קובלנץ במשך שנה בה שהה אלדד לצורך לימודים בחו"ל. לפיכך, יש לגלגלצ מנהל, גם אם הוא מוגדר כממלא מקום".