כך תעשה המדינה רווח מדו"חות
הכנסות המדינה מקנסות על עבירות תנועה חמורות ישלשו עצמם, מ-75 ל-250 מיליון שקל בשנה, בעזרת תכנית אכיפה אלקטרונית מתקדמת. ומה על הבטיחות בכביש? ההבטחות גרנדיוזיות בהתאם
מדינת ישראל מעוניינת להגדיל משמעותית את הכנסותיה מדו"חות על עבירות תנועה חמורות. את זה תעשה באמצעות מערכת אכיפה אלקטרונית מתקדמת, שתכנס לשירות פעיל כבר ב-2008. במקביל מבטיחה המדינה כי מספר התאונות הקטלניות יפחת משמעותית.
מדובר בפריסת 300 מצלמות אלקטרוניות לאורך 1,000 ק"מ כבישים ברחבי הארץ, בעיקר הבינעירוניים. זאת לעומת 60 מצלמות הקיימות כיום. סמנכ"ל משרד התחבורה, אליעזר רוזנבאום, מסר תחזית זו הבוקר (ב') לוועדת הכלכלה של הכנסת, וזאת לקראת פרסום המכרז לבחירת הזכיין שיתקין ויתחזק את המצלמות.
בקרוב: עוד 200 כאלה (צילום: מאיר פרטוש)
המשרד מסיים בימים אלה את גיבוש התקן של המערכת ועריכת ספר המכרז שיפורסם בסוף השנה. הפעלת הרשת החדשה מתוכננת לרבעון הראשון של 2008, והזיכיון יינתן למשך 12 שנה. 200 מצלמות יאתרו עברייני מהירות, ו-100 מצלמות יאתרו רכב חוצה באור אדום בצמתים מסוכנים.
העברה דיגיטלית
הצילומים יעברו ישירות למרכז פיקוח ובקרה בנוסף על סרט ההקלטה במצלמות. המצלמות הקיימות לא יבוטלו בשנה הראשונה שלאחר התקנת הרשת החדשה. אומדן ההכנסות מבוסס על 500 אלף דו"חות בשנה, וקנס של 500 שקל בממוצע לדו"ח. פענוח הצילומים, איתור העבירות והפקת הדו"חות יישארו גם להבא באחריות המשטרה.
"הזכיין לא יקבל אחוזים מהקנסות", הבהיר רוזנבאום בתשובה לשאלת ממלא מקום יו"ר הוועדה ח"כ גלעד ארדן (ליכוד), שהוא יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים. הוא תבע שרוב ההכנסות יוקדשו מראש למאבק בתאונות הדרכים. עוד תבע להפנות את השוטרים שיתפנו לאיתור נהגים עבריינים שיחצו קו הפרדה רצוף.
ארדן קבע בסיכום שהוועדה תלווה את התהליך ודרש שהמשרד לביטחון פנים ידווח על כל עיכוב בקידום המכרז. הוא גם תבע שהמשרד יבחן את כל הטכנולוגיות הקיימות בעולם בתחום האכיפה האלקטרונית, ולא יפסול אף שיטה על הסף. כמו כן, תבע לקבוע ענישה חמורה למחבלים במצלמות ורק זכות ערעור אחת על תוצאות המכרז כדי למנוע סחבת.
מומחים מסרו לוועדה כי בריטניה וצרפת הורידו את שיעור התאונות הקטלניות בכ-50% בעזרת מערכת האכיפה האלקטרונית. עמותת אור ירוק הגישה לוועדה סקר בנושא, וציינה כי בכבישי הולנד - שם נוסעים כ-10 מיליון כלי רכב - נרשמים בעזרת המערכת כ-11 מיליון דו"חות בשנה. 90% מהעבריינים משלמים את הקנס. השאר הם כנראה נהגים זרים.
עוד נמסר לוועדה כי לו הקדימו להתקין את המערכת בארץ ב-1990, ניתן היה למנוע בעזרתה את מותם של 1,340 מהרוגי תאונות הדרכים, ואם בשנת 2000 - לחסוך כ-500 קורבנות. "יש שינוי קיצוני בהתנהגות הנהגים אם הם יבינו שהסיכוי להיתפס בעבירה הוא 1 ל-10 ולא 1 ל-1,000", אמר אחד המומחים.