שתף קטע נבחר

 

הרב ליאור: כל מגע עם הרפורמים אסור הלכתית

בעקבות שאלת תם של נערה בת 12, בדבר השתתפות בבת מצווה של בת דודתה הרפורמית, הוציא הרב דב ליאור מקריית ארבע פסק הלכה, לפיו אין להשתתף בארועים שמקיימים הרפורמים ואין להכנס לבתי הכנסת שלהם. בכך הפך אותם הרב למוקצים אף יותר מהמוסלמים

פסק הלכה של רבּהּ של קריית ארבע, דב ליאור שולל כל השתתפות באירועים המתקיימים על ידי רפורמים ואוסר כניסה לבתי הכנסת שלהם. בכך הפך הרב ליאור את היחס ליהודים הרפורמים, למחמיר אפילו יותר מהיחס למוסלמים. פסק ההלכה של הרב התפרסם באתר האינטרנט של ישיבת בית-אל, לאחר שאחת הגולשות הפנתה אליו שאלה בנושא.

 

ההלכה היהודית אוסרת על יהודי להיכנס לכנסייה, משום שהנצרות נחשבת כעבודה זרה, אך לתוך מסגד רשאי היהודי להיכנס מכיוון שהמוסלמים, בדומה ליהודים, מאמינים באל אחד. כשמעמידים את הפסק של הרב ליאור אל מול גישה זו, המסקנה הנגזרת היא שדין הרפורמים הוא כדין עובדי עבודה זרה.

 

הגולשת שהפנתה שאלה לרב, כתבה שבת דודתה שגרה בארה"ב ומתפללת בבית כנסת רפורמי, הגיעה ארצה במיוחד לחגוג את בת המצווה שלה. לדבריה, "בשנה הבאה תהיה לה גם בת מצווה, והיא מצפה שאני אגיע אליה. האם מותר להתפלל בבית כנסת זה שהוא מעורב? אם לא, האם אפשר לבוא לקידוש שייערך שם? ובכלל, האם מותר להכנס לבית כנסת רפורמי?". כידוע, בבתי הכנסת הרפורמים נוהגים חברי הקהילה בשוויון מלא בין המינים ולא מקיימים הפרדה בין גברים לנשים, כנהוג בבתי כנסת אורתודוכסיים. לכך התכוונה הכותבת במילה "מעורב".

 

הרב ליאור לא הותיר שום פתח לפרשנות והשיב: "אל תלכי לשם ואל תשתתפי בדברים שהם עושים, משום שהם עושים עם המצוות מה שבא להם. בהשתתפותך את נותנת להם לגיטימציה, הם חושבים שלא מפריעה לך הדרך שלהם".

 

רבים המקרים בהם נכתבים פסקי הלכה לאחר פניית הציבור אל הרבנים, לגבי בעיה הלכתית בה נתקלו. לא מפתיע ששאלות מסוג זה נשאלות דווקא רבנים מקרב הציונות הדתית ולא רבנים חרדים, משום שהסיכויים של בני החברה הדתית-לאומית להיתקל ברפורמים הוא גבוה לאין ערוך מסיכוייו של החרדי.

 

הרפורמים הם מתחזים

הרבנים בישראל נדרשים לאחרונה לסוגיות הפערים בין זרמי היהדות, ובמיוחד לשאלות שמעורר הזרם הרפורמי. כיוון שבשנים האחרונות גדלה התנועה הרפורמית והתפתחה בישראל יותר מאשר בשנים קודמות ולכן כעת נדרשים הרבנים לאמץ עמדה כלפיהם, לרוב תקיפה. לדברי רב ישיבת ההסדר בפתח תקווה, הרב יובל שרלו, גם הוא נתקל בעבר בשאלות הנוגעות להיתר להשתתף בטקסי דת רפורמיים, בעיקר חתונות. אך עמדתו מתונה יותר מזו של הרב ליאור, ולטענתו "לחופה אסור ללכת, אבל אחר כך כשרוקדים ושמחים, אפשר לבוא לחברים ולברך אותם במזל-טוב".

 

לדברי שרלו, בישראל, לעומת הקהילות היהודיות בארה"ב, החלו הקהילות הרפורמיות להתפתח משמעותית רק בשנים האחרונות. כיום קיימות בארץ 25 קהילות רפורמיות. בארה"ב מספרן מגיע ל-920. על פי סקרים אחרונים שנערכו בקרב יהדות ארה"ב, 40% מכל היהודים החברים בקהילות דתיות ומשתייכים לבתי כנסת, שייכים לזרם הרפורמי המהווה כיום את הזרם המרכזי בארה"ב ומונה כמיליון וחצי מאמינים.

 

הרב שרלו התייחס להשוואה בין היחס לדתות המקבילות ליהדות לבין היחס לרפורמים והסביר ש"הטענות נגד הרפורמים הן יותר חזקות מאשר נגד הנצרות והאסלאם, בשל העובדה שהמאמינים שלהם הם אויבים ועובדי עבודה זרה, אבל הם שם ואנחנו כאן. הרפורמים הם מתחזים".

 

הוא פרש את דבריו של הרב ליאור והסביר שבדבריו הוא למעשה כיוון לכך "שאיתם יש לנו את המאבק הכי קשה".  

 

הרב הרפורמי גלעד קריב מקווה שהרב ליאור עדיין לא רואה ברפורמים עובדי אלילים אבל אומר ש"הרב ליאור מוצא טעם לפלג ולפגוע במשפחות, ולהעכיר שמחה של משפחה יהודית, מתוך שנאתו לזרם דתי שלא נוהג כדרכו". לטענתו, "יש כאן ביטוי לסדר עדיפויות מעוות מבחינה דתית ומבחינה לאומית. המלחמה הדתית והפוליטית בתנועה הרפורמית חשובה יותר מערכים של שלום בית, שבת אחים גם יחד ואהבת חינם. כל מה שאני יכול לקוות זה שלילדה בת ה-12 ששאלה את השאלה יהיה יותר שכל בקודקוד ורגש בלב מאשר לרב ליאור, ושתבחר לעצמה רבנים אחרים להתייעץ איתם". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חיים צח
הרב ליאור. עושים במצוות מה שבא להם
צילום: חיים צח
צילום: שאול גולן
הרב שרלו. הרפורמים מתחזים
צילום: שאול גולן
הרב קריב. שנאה לאחר
מומלצים