בגלל התאונה: 1,500 תלמידים בדואים שובתים
בעקבות התאונה בה נהרג ילד בן 9 מהמגזר הבדואי כשהוציא את ראשו מחלון אוטובוס ההסעות, החליט ועד ההורים לפתוח בשביתה ללא הגבלת זמן. הם מוחים על "תנאי העולם השלישי" סביב ההסעות והמבנים בהם לומדים הילדים
שביתה בעקבות התאונה הקשה: 1,500 תלמידים בדואים בנגב שובתים מהבוקר (יום ג') מלימודים, ללא הגבלת זמן. זאת, עד שייפתרו הבעיות עליהן מתקוממים ההורים. כך החליט ועד ההורים שהתכנס אמש בעקבות מותו של תלמיד בתאונה בעת שהוציא את ראשו מחלון אוטובוס ההסעות, וטיולית שהגיעה מהכיוון הנגדי פגעה בראשו.
ההורים טוענים כי זה היה רק עניין של זמן עד שאסון מעין זה יתרחש. זאת, בגלל התנאים המחפירים להסעת תלמידים והבטיחות הלקויה במבני הלימוד, תנאים הלקוחים לדבריהם מ"העולם השלישי".
יו"ר ועד ההורים, איברהים אל אטראש, אמר כי "שלחנו בכל שנה מכתבים לכל הגורמים הנוגעים בדבר והתרענו על המתרחש כאן, אבל אפילו תשובה שקיבלו את המכתב, או טלפון שמישהו שומע אותנו, לא קיבלנו. בלית ברירה המשכנו את החיים כרגיל אבל אתמול הייתה התשובה לחוסר ההתייחסות אלינו. תלמיד בכיתה ד' מת מוות אכזרי".
לדבריו, "אנחנו מזמינים את כל מי שמעוניין לראות איך נוסעים לבית ספר כשני קילומטר בדרכי עפר. אין מזגנים באוטובוסים וענני אבק מסתירים את הדרך וגורמים לקשיי נשימה. שלא לדבר על ימות החורף, אז מתמלאים הנחלים באופן פתאומי וגורמים לשטפונות. אם רכב נתקע שם זו סכנה. ואם תלמיד שהלך ברגל נקלע למצב הזה, חייו בסכנה. שיבואו לראות איך אנחנו חיים".
לטענה כאילו מדובר בתלמידים שרובם ככולם גרים בכפרים הבלתי מוכרים, משיב איברהים כי רק 40 תלמידים מתוך 1,500 התלמידים הם מהכפרים הבלתי מוכרים וחייהם קשים עוד יותר.
"זו רשלנות פושעת של המדינה"
ואילו מנכ"ל הכפרים הבלתי מוכרים, עטואה אבו פריח, הוסיף כי "אם לא היה נהרג הילד אתמול בתאונה המחרידה, ספק רב אם נושא המצוקה בבתי הספר בפזורה הבדואית היה עולה. זה מצער שילד היה צריך לשלם בחייו כדי שהמדינה תתעסק בנושא כל כך חשוב". הוא מציע: "בואו וסעו במסלול אותו עוברים הילדים הבדואים בלכתם ובחזרה מבית הספר. אבק, מהמורות וטלטלות קשות. וראו אם אתם יכולים להיות מרוכזים בחינוך או בלימודים. מדובר ברשלנות פושעת של המדינה כי היא זו שצריכה לדאוג לתנאים ולחינוך ילדינו".
כבר אתמול הזהיר ראש אגף התנועה בנגב, רפ"ק רחביה עומסי, כי העדר תחנות איסוף ופיזור מסודרות, ודרכי גישה לכלי רכב, הם בבחינת הפקרות.
גם בבתי הספר התנאים ירודים. "בתי הספר פועלים עם גנראטורים בעוד עמודי חשמל נמצאים מטרים ספורים מבתי הספר. למה לא מגיע לנו שנתחבר לחשמל? הגנרטורים מרעישים, מתקלקלים וככה אי אפשר לנהל בית ספר ולהקנות חינוך. זה זלזול מתמשך בבדואים והחלטנו לא לשתוק עוד", אמר אל אטראש.
בשעות הצהריים יתכנס פורום רחב של הורים ואנשי חינוך כדי לדון במצב ולקבל החלטות על פעולות מול הגורמים הרלוונטיים.