אין פס ייצור: ב-Miele עובדים רק לפי הזמנות
יצרנית מוצרי החשמל לבית הגרמנית לא מוכנה להיכנס למלחמות מחירים, ומתמקדת רק בשוק היוקרתי. יונית מוזס ביקרה במפעל החברה, שהמוצר הראשון שייצרה ב-1899 היה מכשיר לייצור חמאה
חברת Miele, יצרנית מוצרי החשמל היוקרתיים, השיקה קו חדש של מכונות ומייבשי כביסה. לרגל האירוע, יצאנו לבקר במפעלי החברה שבעיר גוטרסלו (Guetersloh) שבגרמניה, וללמוד קצת על ההיסטוריה הארוכה שלה בתחום הכביסה ותחומים נוספים.
גוטרסלו, עיר הבית של Miele, היא עיר קטנה במחוז נורד-ריין וסטפליה שבמרכז-מערב גרמניה. העיר "שייכת" לשתי חברות גדולות – ענקית המדיה ברטלסמן וחברת Miele. אוכלוסייתה מונה כ-95 אלף איש.כ-7,000 מהם
בעידן של גלובליזציה, שבו מעבירות רוב החברות את הייצור למקומות זולים יותר כמו הודו, סין וכדומה, מתעקשת Miele להמשיך ולייצר רק בגרמניה, וזאת למרות שרוב תוצרתה (כ-70%) מיועדת לייצוא. 75% עד 80% מהייצור מתבצע בגרמניה, כולל כל האלקטרוניקה. ובינתיים, נראה שזה עובד. בשנת הכספים 2005/2006 עמדו הכנסות החברה על 2.6 מיליארד אירו, צמיחה של 12% לעומת 2005. לדברי הורסט שובל, חבר המועצה האחראי על העניינים הפיננסיים ב- Miele, מדובר במחזור הגדול ביותר שהושג בהיסטוריה של החברה.
בתקופה זו מכרה החברה גם את המספר הגדול ביותר של מכשירי חשמל ביתיים בתולדותיה – כ-2 מיליון שואבי אבק ויותר מ-1.1 מיליון מכונות כביסה ומייבשים. בגרמניה גדלו ההכנסות ב-9.5% והסתכמו ב-751 מיליון אירו, ובשאר העולם נרשם גידול של כ-14% והסתכמו ב-1.77 מיליארד אירו.
החברה מייצרת רק לפי הזמנות, ולא בפס ייצור. בסך הכל, מיוצרים במפעלי החברה בין 18 אלף ל-20 אלף מכונות ביום. בתחום מכונות הכביסה מייצרת Miele כ-650 סוגים שונים של מכונות, מותאמות לדרישת הלקוחות, וכ-300 סוגי מייבשים.
ארץ הייצוא הגדולה ביותר של Miele היא הולנד. אחריה – שווייץ, בריטניה וארה"ב, שהיא שוק חדש יחסית אליו נכנסה החברה לפני כעשור. בסך הכל מייצאת החברה ל-120 מדינות, ויש לה 37 חברות בנות מחוץ לגרמניה שעוסקות במכירות. בישראל משמשת אלקטרה סחר כזכיינית הבלעדית של החברה, ובנובמבר 2005 הוקם חדר תצוגה של Miele בהרצליה.
המכונות החדשות: מגוון תוכניות, פטנט ייחודי
קו המוצרים החדש של Miele כולל את מכונות הכביסה מסדרת W-1000 ומייבשי הכביסה מסדרת T-7000, וקו מכונות האקסקלוסיב מסדרת W-4000 ו-T-9000. הסדרות החדשות מתאפיינות בקווים מעוגלים, ובאות גם בצבע לבן חדש – "לוטוס לבן". המכונות מצויידות בציר תוף כמו הציר המותקן ברכב ובבולמי זעזועים, במנוע DC, ובתופים מסוג "נירוסטה משי" ו"כוורת הדבש" (פטנט ייחודי של Miele) להפחתת בלאי הבגדים.
המכונות החדשות כוללות מגוון של תוכניות, ביניהן תוכנית לכביסת כותנה, גיהוץ מזערי, כביסה עדינה, צמר, כביסה מהירה, כביסה אוטומטית, כביסת חולצות, כביסה כהה ואף כביסת ג'ינס. קו אקסקלוסיב כולל גם תוכניות לכביסה היגיינית, כביסה ביד, משי עדין וכדומה. מחירי המכונות נעים מ-7,590 שקל ועד ל-15,990 שקל למייבש כביסה.
מכונות Miele כוללות פיקוד ויכולת שדרוג אלקטרוני – כבר ב-1978 הכניסה החברה לשוק המוצרים לבית מיקרו-מחשבים ופיקוד חיישנים. ב-1995 הכניסה את טכנולוגיית ה-PC-Update במייבשים, מכונות כביסה ומדיחי כלים, שמאפשרת לטכנאי לשדרג את המוצר בהתאם להתפתחויות בתעשייה (למשל – שדרוג תוכניות בהתאם לדטרגנטים חדשים או בדים חדשים). בשנים האחרונות מחדירה Miele מערכת תקשורת למוצרי חשמל ביתיים – Info Control.
ד"ר מרקוס מילה: קודם שירות, אח"כ מכירות
המנכ"ל, ד"ר מרקוס מילה – הדור הרביעי של משפחת מילה בחברה – מספר כי הוא מנסה את הדגמים החדשים ואת הדגמים של המתחרים באופן אישי בביתו. לדבריו, האיכות הגבוהה ביותר היא הנכס העיקרי של החברה.
לדברי מילה, בכניסה לשוק חדש פועלת החברה בדרך של "קודם שירות, אחר כך מכירות" – אם משהו מתקלקל אחרי המשלוח, ואי אפשר לתקן אותו – הדבר הורס את התדמית של החברה, שעליה היא נבנית.
Miele מתמקדת אך ורק בשוק מותגי היוקרה, ואינה מוכנה להיכנס לתחרות מחירים. החברה מתמקדת באופן כמעט מוחלט באיכות הגבוהה של המוצר, כדי להצדיק את מחירם הגבוה. לדברי החברה, המוצרים מיוצרים כדי להחזיק 20 שנה, והיא אף מבצעת מבחן ביצועים שמשודר באופן ישיר באינטרנט. וכפי שניתן לראות במפעל, כל מוצר עובר סדרה של בדיקות איכות קפדניות לפני שליחתו לשוק. סיסמתה של החברה, מאז הקמתה ב-1899, היא "immer besser" (מילולית – "תמיד טוב יותר").
והמחיר, כאמור, בהתאם. מכונת כביסה מדגם בסיסי מתוצרת החברה עולה כ-5,600 שקלים. מכונות כביסה מתוחכמות יותר יכולות להגיע למחירים של כ-20 אלף שקל. מחירי המייבשים דומים.
וכמובן, כמקובל במדינה בעלת מודעות גבוהה לנושאי איכות הסביבה כמו גרמניה, גם Miele מגדירה את עצמה כ"חברה ירוקה" – גם בצריכת החשמל והמים וכדומה של מוצריה, וגם במפעלים, בכל הנוגע לפליטות הגזים לאטמוספירה.
שתי משפחות, ארבעה דורות
קרל מילה וריינהרד צינקן ייסדו את חברת Miele בשנת 1899. המוצר הראשון שייצרה החברה היתה מכשיר לייצור חמאה. בעת הקמתה, העסיקה החברה 11 עובדים. שנה לאחר מכן, ב-1900, החלה החברה לייצר מכונות כביסה,
בשנים שלאחר מכן התרחבה Miele, הגדילה את כוח העבודה שלה והקימה מפעלים חדשים. לדברי החברה, כבר בשלב ראשוני זה הוקדשה תשומת לב לרווחת העובדים, כאשר ב-1909 פתחה קרנות ביטוח בריאות לעובדים, וב-1910 בנתה כ-200 דירות עבור העובדים ושילמה את מענק חג המולד הראשון. ב-1929 השיקה החברה את תוכנית הפנסיה לעובדים.
ב-1926 החלה Miele לייצר מכונות חליבה, וב-1927 החלה לייצר שואבי אבק. ב-1929 ייצרה Miele את מדיח הכלים החשמלי הראשון באירופה, וב-1930 ייצרה את מכונת הכביסה הראשונה שהיתה עשויה כולה ממתכת. ב-1924 החלה Miele לייצר גם אופניים, וב-1931 נכנסה לתחום הקטנועים. החברה הפסיקה לייצר כלי רכב ב-1960. החברה ניסתה להיכנס לייצור מכוניות כבר ב-1912, אך מהר מאוד זנחה את הרעיון. ב-1996 התגלה הדגם הראשון של מכונית Miele בנורבגיה, והוחזר הביתה. כיום הוא מוצג במוזיאון החברה בגוטרסלו.
ב-1939 מתו שני המייסדים, והדור השני, קרל מילה וקורט כריסטיאן צינקן, תפס את מקומו בראש החברה. עם פרוץ מלחמת העולם השניה הועסקו בחברה 2,600 עובדים, והמחזור שלה עמד על יותר מ-20 מיליון מרק גרמני. בתקופת המלחמה הופנו רוב חומרי הגלם למאמץ המלחמתי, ו-Miele הורשתה לייצר רק אופניים במספר מצומצם, ולאחר מכן ייצרה רק עגלות יד עד סוף המלחמה.
אחרי המלחמה החלה Miele לייצר גם רהיטים ומטהרי אוויר לבתי חולים. ב-1958 ייצרה את מייבש הכביסה הראשון שישלים את קו מכונות הכביסה האוטומטיות, וב-1969 נכנסה לתחום המטבחים. החברה מייצרת גם תנורי אפיה, מיקרוגלים, כיריים, מכונות קפה ועוד.
הדור השלישי של שתי המשפחות – גרהרד מילה וד"ר פיטר צינקן - החליף את הדור השני באמצע שנות החמישים, וכיום מכהן בהנהלת החברה הדור הרביעי – ד"ר מרקוס מילה וד"ר ריינהרד צינקן. לצידם מכהנים שלושה אנשים נוספים מחוץ למשפחה, האחראיים על תחומי הטכנולוגיה, המכירות והשיווק והפיננסים.
הכותבת היתה אורחת חברת Miele בגוטרסלו, גרמניה