ענת גוב והיהדות
השפה העברית, היידיש, התנ"ך, התלמוד, הקבלה, גמילות חסדים, קדושת המשפחה, הטלת הספק, ביאליק, שלום עליכם, ש"י עגנון, אלתרמן, עמוס עוז, אבל גם מרק עוף. המחזאית ענת גוב עונה לשאלון היהדות ומבקשת מאלוהים שיחרוג ממנהגו ויכנס מסיבת עיתונאים
1. החוויה היהודית שלי. פעם נקלעתי לברצלונה בדיוק ביום השנה לצליבת ישו. טעות איומה כמובן. כל החנויות היו סגורות והרחובות הוצפו בתהלוכות המוניות, שבראשן ישו צלוב על צלב ענק, ואחריו צועדים אנשים ממוטטים ובוכים. כאילו זה קרה אתמול, כל תושבי העיר מקטן ועד גדול.
עובדת יהדותי הציפה אותי במלוא חריפותה. אינסטינקט ההישרדות פוקד להסתיר ומייד כל זיקה ליהדות. עוצמת הרגשות שביטאו הצועדים, והידיעה שבסתר ליבם הם מאשימים אותנו במותו של אהובם, גורמת להתכווץ ולהצניע כל סממן יהודי (כמו לדבר עברית למשל). במחשבה שנייה נזכרתי שישו היה יהודי. כמונו. יהושוע. דיבר עברית או מקסימום ארמית (רוב הסיכויים שלא ידע מילה אנגלית ובטח שלא ספרדית), ושכל רבבות האנשים האלה (שלא לדבר על מאות מליונים ברחבי העולם) בעצם מתאבלים מרה על יהודי שמת לפני 2000 שנה! אין אפילו גוי אחד בעולם שזוכה לאהבה כזאת 2000 שנה אחרי מותו. עכשיו לך תסביר את זה לגויים...
יותר פשוט לברוח.
2. מצווה שהיית מבטלת. בעיקרון אין לי עניין לבטל מצוות. איש הישר בעיניו יעשה. אבל כן הייתי משנה את כל המצוות הקשורות בשחיטה כשרה של בעלי חיים, ומנסה להכניס בהן קצת חמלה. שיטות השחיטה היהודית הן אכזריות במיוחד. מעבר לצער והייסורים הנגרמים לחיות החפות מפשע, שהם סיבה מספקת לעשות שינוי - מדובר במעשים הגובלים בברבריות, קרובים ברוחם לעבודת אלילים מהסוג הנחות והפרימיטיבי ביותר, ואינם מוסיפים כבוד רב לאלוהים.
3. מצווה שמוצאת חן בעינייך. המצווה שמוצאת חן בעיני מעולם לא קוימה כלשונה, שכן היא קשה מאוד לביצוע, והיהודים עם כשרון ה"דריי" שלהם הצליחו לעקוף אותה בדרכים מתוחכמות ועקלקלות בתקווה שאלוהים יקנה את ה"לוקש". מדובר במצוות השמיטה. השמיטה מורכבת מהרבה פרטים, אבל בגדול - היכולת לשמוט את מה שבבעלותך ולהתחלק במה שיש לך עם אחרים, היא אחד הרעיונות המופלאים ביותר המובעים בתנ"ך.
4. מתי בפעם האחרונה התפללת או היית בבית כנסת? בבר מצווה של הבן שלי. אני לא מתה על בתי כנסת. הכל נשמע כמו מילמול ארוך חסר משמעות, לא מצאתי שם רוחניות מכל סוג שהוא, רק חוקים נוקשים והיררכיה מעמדית ומיגזרית. מצד שני הייתי פעם בבית כנסת רפורמי וגם לזה לא ממש התחברתי. משהו אמריקאי מדי, קצת דביק לטעמי. אני מעדיפה לשוחח עם אלוהים בלי מתווכים.
5 לאיזו תקופה בתנ"ך היית חוזרת, ולמה? לא הייתי חוזרת לשום תקופה בתנ"ך בעיקר בגלל שלהיות אשה בתקופת התנ"ך לא היה משהו. ואם כבר זכית להיות אחת האימהות, אז או שאת עקרה, או שבעלך מעדיף את אחותך, בקיצור - אושר גדול לא היה שם לנשים. ויש גם את כל עניין ההיגיינה שנראה לי טיפה בעייתי, במיוחד במדבר.
6. רב או איש דתי שאת מעריכה במיוחד. ישעיהו לייבוביץ. למרות שהיה דתי אדוק, היה לא פחות עסוק בענייני מוסר. בין הראשונים שהבינו שהכיבוש יהפוך אותנו לחיות אדם. לא פחד מחרמות וגידופים של שותפיו לאמונה והביע את דעתו בנחרצות בוטה ועיקשת. שילוב נדיר של אמונה שלמה וחופש הבחירה.
7. איך נראה גן העדן שלך? גן העדן שלי לא מקורי במיוחד והוא חזון אחרית הימים של ישעיהו - "איש תחת גפנו ותחת תאנתו... וגר זאב עם כבש..." ובעיקר "וכיתתו חרבותיהם לאתים וחניתותיהם למזמרות... לא יישא גוי אל גוי חרב ולא ילמדו עוד מלחמה" . התמונה של כיתות כלי המלחמה לכלי חקלאות (ולא השמדתם למשל) מאוד חזקה בעיני. אותו חומר יכול לזרוע מוות ולזרוע חיים. אנחנו אלה שבוחרים לאיזה שימוש נכתת אותו.
8. מה את זוכרת משיעורי תנ"ך? כלום. אני זוכרת מאמץ עילאי של המורים להפוך את התנ"ך לדבר הכי משעמם עלי אדמות. אני רואה גם מה למדו ילדי ונשגבת מבינתי כל שיטת לימוד התנ"ך בבתי הספר. לפני כמה שנים התחלתי ללמוד תנ"ך ב"קולות" עם הרב מוטי בר-אור, שם לומדים בקבוצה, חילונים ודתיים, ומנסים לפרש יחד את התנ"ך בדרך הכי חופשית ויצירתית. בדיוק ההיפך ממורה שעומד(ת) ומרצה במילים מתחום המחקר האקדמי, במקום להתענג על שפת התנ"ך ולהתמקד ברעיונות הבאים לידי ביטוי בספר.
לא מזמן נתקלתי בשאלה שהופיעה בבגרות בתנ"ך: "מה היסוד האטיולוגי בבראשית פרק יא'? אטיולוגי? מה המילה הזאת עושה בתנ"ך? אטיולוגי? ככה אתם מתכוונים לגרום להם לאהוב תנ"ך? אטיולוגי???
בראשית פרק יא' מספר את סיפור מגדל בבל. סיפור מיתולוגי ובלתי משעמם בעליל. במקום להתמקד בסיפור וברעיונות שהוא בא לבטא, תוקעים להם אטיולוגי? פלא שתנ"ך הוא אחד המקצועות השנואים בבית הספר? אטיולוגי?
9. האוכל היהודי הכי טעים בעיניך? מרק עוף. במיוחד ביום גשם. זה מתחיל מהריח שמתפשט בבית, אחר כך החמימות שמציפה את הגרון, והתרוממות הרוח הנובעת מהאמונה השלמה שזו התרופה הסודית שלנו לכל מחלה.
10. מה בין יהודי לגוי? בעיקרון ההבדל היחיד הוא כמה מילימטרים באיבר המין הגברי. יש גם את עניין ההתנשאות הקלה של היהודים הנובעת מפירוש מוטעה של המושג "העם הנבחר", כאילו לא מדובר בחובה, אלא ב"מגיע לי", המסתמך על אמונה באהבה נטולת תנאים מצד אלוהים. זאת למרות שאלוהים הוכיח יותר מפעם אחת ומאוד בגדול שזו אמונה מופרכת, ושאהבתו תלויה בדבר ועוד איך.
11. מהי תרבות יהודית לדעתך? השפה העברית, היידיש, התנ"ך, התלמוד, הקבלה,לימוד-לימוד-לימוד, גמילות חסדים, קדושת המשפחה, הטלת הספק, וכחנות, התלוננות, הומור עצמי, ביאליק, שלום עליכם, ש"י עגנון, אלתרמן, עמוס עוז, חנוך לוין, יהודה עמיחי, דליה רביקוביץ, יונה וולך, זלדה, ויקטור פרנקל, סשה ארגוב, דני סנדרסון, עידן רייכל, וזה רק על קצה מזלג הסניליות.
12. איזה חג יהודי את הכי אוהבת? יום כיפור. אני מכורה לשקט של היום הזה, יכולה לשבת שעות ורק להאזין לשקט. זה גם החג היחיד שלא הרגנו אף אחד ו/או לא ניצלנו מהשמדה. יש איזו צניעות באוויר, איזו הרכנת ראש שכה חסרה כאן בימים וחגים אחרים. אנשים מבקשים סליחות זה מזה, ומשתדלים לא להעליב זה את זה. תמיד יש בי איזה צער כשהיום הזה נגמר ואפשר לחזור ולהיות בהמות כרגיל.
13. בקשה מאלוהים. שיחרוג ממנהגו (לשבת לבד בחושך בלי סוודר),יכנס מסיבת עיתונאים בשידור חי ויודיע קבל עם ועולם ואל-ג'זירה, שכל מי שמדבר ו/או מטיף בשמו (כולל רבנים, כמרים ,שייחים ואייטולות), הוא בחזקת שקרן ויש לקחת את דבריו בערבון מוגבל מאוד.
ענת גוב יצרה תסריטים לתוכניות כמו "זהו זה!" ו"לילה גוב". במקביל, כתבה מחזות רבים לתיאטרון הקמארי, בהם "החברות הכי טובות", "ליזיסטרטה 2000", "עקר-בית" ו"הלהקה".
טורים קודמים:
בהכנת הסדרה השתתפה יעל איכנולד