"ספרי לימוד פלסטינים מציגים עולם בלי ישראל"
מהדו"ח השנתי של ארגון "מבט לתקשורת הפלסטינית", העוקב אחרי חומרי הלימוד במערכת החינוך הפלסטינית, עולה כי גם ספרי הלימוד החדשים בתיכונים הפלסטינים אינם מחנכים לשלום לדו-קיום, אלא מעודדים את התלמידים לראות את ישראל, ארה"ב והמערב כאויבים, ומתארים את הסכסוך עם ישראל כסכסוך דתי קיומי לאיסלאם
דו"ח חדש קובע כי ספרי לימוד חדשים לתלמידי י"ב ברשות הפלסטינית מציגים "עולם בלי ישראל" ומשרטטים מאבק דתי ולא טריטוריאלי, שבו אין מקום לפשרות ולחיים זה לצד זה. במסיבת עיתונאים שנערכה הערב (ה') בגבעת הקפיטול בוושינגטון, שבה הוצג הדו"ח, הסנאטורית הילארי קלינטון, המועמדת הדמוקרטית המובילה לנשיאות ארה"ב, כי "החינוך הוא אחד המרכיבים החשובים ביותר לשלום אמת במזרח התיכון, ומסיבה זו אני מאוד מוטרדת מהממצאים הללו".
"מאז שהעלינו את הנושא הזה בפעם הראשונה לפני כמה שנים, לא היתה התנערות הולמת מהסתה מצד הרשות הפלסטינית", טענה הילארי. "מטריד מאוד לגלות שהבעיה הזאת רק מחריפה. ספרי הלימוד אינם מעניקים לילדים הפלסטינים חינוך - הם מחדירים להם הטפה".
את מסיבת העיתונאים ערכו חברי הארגון "מבט לתקשורת הפלסטינית", כדי להציג בפני בקונגרס האמריקני את הדו"ח שלהם לשנת 2006, העוקב אחר חומרי הלימוד ומערכת החינוך בחברה הפלסטינית בכל הקשור לישראל.
הדו"ח מתייחס לספרי לימוד חדשים לתלמידי י"ב שהכניס משרד החינוך של הרשות לקראת סוף 2006. הספרים נכתבו במרכז הפלסטיני לתוכניות לימודים שמחבריהם מונו על ידי ממשלות ערפאת ואבו מאזן - עוד לפני ניצחון חמאס בבחירות לפני שנה.
בדו"ח בדקו מנהלי הארגון איתמר מרכוס וברברה קוק, את ספרי הלימוד החדשים של הרשות הפלסטינית לתלמידי י"ב, שהודפסו במקום הספרים הישנים שהודפסו בירדן ומצרים. הספרים החדשים הודפסו לאחר שהתעוררה ביקורת נגד הספרים הישנים, ונטען כי הם מלאים בדעות קדומות נגד ישראל ואינם מחנכים לפשרה ושלום. עם זאת, מרכוס וקוק טוענים כי בספרים החדשים אין כל חידוש, והם עדיין מעודדים את התלמידים לראות את ישראל, ארה"ב והמערב כאויבים, ומתארים את הסכסוך עם ישראל כסכסוך דתי קיומי לאיסלאם.
בדו"ח נכתב כי הספרים החדשים יוצרים דימוי מילולי וחזותי של עולם בלי ישראל. הם דוחים את זכות הקיום של ישראל ומציגים את הקמתה כ"קטסטרופה חסרת תקדים בהיסטוריה". מחברי הדו"ח טוענים, שהספרים מעודדים תלמידים לראות עצמם כקורבנות של עצם קיומה של ישראל ומונעים מהתלמידים לראות את ישראל כשכנה שניתן לחיות לצדה בשלום.
בספרי ההיסטוריה כמעט שאין כל אזכור להסכמי השלום שנחתמו בין ישראל לפלסטינים, והם מציגים את הסכסוך עם ישראל כחלק מסכסוך דתי שנועד להגן על האדמות המוסלמיות בעולם, ואינם מתירים כל אפשרות אחרת ביחס כלפי ישראל. בספרי הלימוד מתוארים ארה"ב והמערב במונחים שלילים, והיחסים עימם מכונים "התנגשות של תרבויות". הספרים מלמדים שארה"ב מפרה את זכויות האדם ומפרה של החוקים ההומניטאריים הבינלאומיים.
מרכוס, אחד ממחברי הדו"ח, העוקב אחרי הנושא כבר שמונה שנים, הזהיר כי "לימוד ילדים פלסטינים שהעימות הוא דתי
ולא על שטחים, לא יותיר שום אפשרות לפשרה ועלול להבטיח עוד דור של עימות".
הספרים שעליהם חובר הדו"ח הם: גיאוגרפיה פיסית ואנושית; היסטוריה של הערבים והעולם במאה העשרים; בעיות בנות זמננו; חינוך איסלאמי; שפה ערבית: טקסטים, ניתוח וביקורת; שפה ערבית: מדעי הלשון; מתמטיקה; תרבות מדעית; וטכנולוגיית מידע.