שתף קטע נבחר

כך עושה אנליסט

כמעט מדי יום אפשר לקרוא בעתיונות הכלכלית המלצות קניה או מכירה למניות. מי עומד מאחורי ההמלצות הללו? וכיצד מגיעים להמלצה אם כדאי לקנות או למכור מניה מסויימת? תכירו את האנליסטים

כמעט מדי יום מתפרסמות בעמודי הכלכלה בעיתונים או באתרי האינטרנט, המלצות לגבי פעולות שכדאי או לא כדאי לבצע ביחס למניות מסוימות. מי שעומד מאחורי ההמלצות האלה הם האנליסטים שעובדים במחלקות המחקר של בתי ההשקעות הגדולים.

 

תפקיד האנליסט הוא לנתח את החברות שנסחרות בבורסה, בתחום התמחותו, להעריך את השווי הכלכלי שלהן ולהמליץ למשקיעים כיצד לפעול עם המניה שלהן.

 

כמה שווה חברה

בתהליך הערכת שווי חברה, האנליסט לומד את החברה ביסודיות: מה המוצרים שהיא מייצרת, השירותים שהיא נותנת, מי הלקוחות שלה, המתחרים והספקים. לאחר מכן הוא נפגש עם הנהלת החברה, קורא את הדוחות החשבונאיים שלה ולומד על היתרונות והחסרונות של החברה, החסמים וההזדמנויות שהיא יכולה לנצל.

 

בסופו של דבר האנליסט מגבש מודל שחוזה את התוצאות העסקיות של החברה בעתיד, ועל פיו הוא מעריך את שווי החברה כיום.

 

השלב הבא יהיה להשוות את הערכת השווי שהוא נתן לחברה, מול מחיר השוק שלה, כלומר בכמה היא נסחרת בבורסה.

הנוסחה היא פשוטה. לוקחים את שווי החברה ומחלקים במספר המניות שלה. התוצאה תיתן את מחיר המניה, וזהו מחיר היעד שלדעת האנליסט המניה צריכה להגיע אליו. מהתוצאה הזאת הוא יגזור את ההמלצה.

 

מה אומרות ההמלצות

ניקח לדוגמא חברה שהערכת השווי שלה היא 100 מיליון שקל, נחלק ב-10 מיליון המניות של החברה ונקבל מחיר יעד של 10 שקל למניה. עכשיו נסתכל בכמה נסחרת המניה של החברה ולפי זה נמליץ.

 

לכל בית השקעות יש סולם שמדרג את ההמלצות: מקניה ועד מכירה. לדוגמא, אם מחיר היעד שקבענו למניה גבוה ב-20% או יותר מהמחיר של המניה כיום בבורסה, ההמלצה תהיה בד"כ "קניה". מצד שני, אם מחיר היעד נמוך ממחיר המניה בבורסה מעל ל-20% ההמלצה בדרך כלל  תהיה "מכירה".

 

המלצת "החזק" לעומת זאת ניתנת בדרך כלל כאשר מחיר היעד נמוך ב-10% ממחיר המניה. במצב כזה ממליצים עדיין להמשיך ולהחזיק את המניה ולעקוב אחרי הביצועים שלה.

 

האנליסטים מעדכנים את התחזיות שלהם כל רבעון, כשהחברה מפרסמת את הדוחות הכספיים שלה.

 

מסתכלים שנה קדימה

האנליסט תמיד משווה את המחיר שבו לדעתו המניה של החברה צריכה להיסחר, לבין המצב בפועל. לכן, לעובדה שהבורסה עולה או יורדת אין השפעה על הניתוח. אם, למשל, מניה של חברה עלתה ב-20% ברבעון, אבל עדיין היא נסחרת מתחת למחיר היעד שנקבע לה, היא עדיין לא מימשה את הפוטנציאל שלה ולכן היא אטרקטיבית.

 

מצד שני, יכולה להיות חברה שמשיגה היום תוצאות מצוינות אבל המניה שלה יורדת. איך זה יכול להיות? כי שוק ההון מסתכל תמיד קדימה. אם האנליסטים צופים ששינויים בסביבה התחרותית של החברה יקשו עליה בעוד שנה ויפגעו ברווחיות שלה, אז תהיה לכך השפעה כבר היום על התנהגות המניה שלה.

 

לבתי ההשקעות הגדולים יש חברות מחקר עצמאיות שמעסיקות אנליסטים. כל אנליסט מסקר באופן קבוע 10-15 חברות. יש בתי השקעות שיש להם שתי מחלקות מחקר, אחת שמספקת שירותי מחקר רק למנהלי ההשקעות של בית ההשקעות. המחלקה השניה נותנת שירותי מחקר לגופים חיצוניים שהם הלקוחות של בית ההשקעות כמו בנקים, חברות ביטוח וקרנות פנסיה. כלל חשוב הוא שבין שתי מחלקות המחקר נשמרת הפרדה מלאה והקפדה על סודיות מוחלטת.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים