הרב מלמד: אין קשר למסורת? הירושה בסכנה
בתשובה לשאלה בעיתון "בשבע" קבע הרב אליעזר מלמד כי "מי שעזב לגמרי את המסורת, הסיכוי שבניו יחזרו לדרך ישראל-סבא קטן, ויש מקום לשקול את נישולו מהירושה". ויש לו גם פתרון לעקיפת הדור הסורר: "אפשר להחליט שחלק מהירושה יוקצב עבור מימון התשלומים לנכדים שיילכו ללמוד במוסדות דתיים"
חוזרים בשאלה - היזהרו. הרב אליעזר מלמד, ראש ישיבת הר-ברכה, קובע בשו"ת שמתפרסם בסוף השבוע בעיתון "בשבע" כי יש "לשקול נישול מהירושה של מי שעזב את המסורת לגמרי".
הרב מלמד, המשיב לשאלות הקוראים בעיתון, נשאל: "מה הדין כאשר אחד הבנים אינו שומר תורה ומצוות? האם לנשלו מהירושה?" והשיב: "יש לחלק בין מי שלעיתים נכשל בעבירות אבל באופן כללי קשור למסורת, לבין מי שעזב את המסורת לגמרי".
על פי הרב מלמד, "מי שנשאר קשור למסורת ראוי שלא לנשלו מהירושה, שכן לגביו יש סיכוי סביר שהוא או בניו יחזרו למסורת ישראל. אבל מי שעזב לגמרי את המסורת, הסיכוי שבניו יחזרו לדרך ישראל-סבא קטן, ויש מקום לשקול את נישולו מכל הירושה או מחלקה".
לרב מלמד יש גם פתרון יצירתי לירושה לבן הסורר: "אפשר להציע, כאשר נראה שבן אחד אינו מתכוון לחנך את ילדיו לתורה ומצוות, שחלק נכבד מהירושה יוקצב עבור חינוך תורני לצאצאיך, כלומר עבור מימון התשלומים לנכדים ונינים שיילכו ללמוד במוסדות חינוך דתיים. על ידי כל יינתן עידוד לכל הבנים בלי יוצא מהכלל לשלוח את ילדיהם לחינוך תורני, ומי שישלח את בנו לחינוך חילוני, ממילא יפסיד לעצמו את חלקו, וסכום גדול יותר יעמוד לרשות אלה שישלחו את ילדיהם לחיוך תורני".
בתשובה לשאלה האם יש לנשל מהירושה בן שאינו מכבד כראוי את הוריו, ענה רב מלמד נחרצות כי "אסור לאדם להפלות את אחד מבניו בירושתו, ואפילו שהוא נוהג שלא כשורה ואינו מדקדק בקיום המצוות. והטעם, שאף אם הבן עצמו אינו טוב, מכל מקום ייתכן שנכדו יהיה טוב. ואם אביו יקפחו, יצטער הבן ויתרחק יותר ממסורת המשפחה, וממילא יש יותר חשש שלא יחנך את בניו כראוי. ואפילו אם הבן אינו מכבד את אביו ומתחצף כלפיו, אין לנשלו מהירושה. ושמואל האמוראי הורה לתלמידו רב יהודה שלא יהיה נוכח במקום שמעבירים ירושה, אפילו מבן רע לבן טוב. וכן נפסק בשולחן ערוך (חו"מ שמפ א). ובמקרים קשים, נכון להתייעץ עם תלמיד חכם כיצד לנהוג".