תחילת הסוף של YouTube? תשכחו מזה - פרשנות
הרגע לו כולם ציפו והתריעו מפניו הגיע. גוגל ו-YouTube סופגות תביעת ענק, על סך יותר ממיליארד דולר בשל שימוש בלתי מורשה בתכניה באתר. מומחים רבים סברו כי החשש מפני מבול של תביעות בשל קטעי הווידאו הפיראטיים שנמצאו ב-YouTube (בהם סדרות כמו הסימפסונס,The Office, Jackass, סאותפארק, קליפים של מוזיקה וסרטונים רבים אחרים) הוא סיבה טובה לגוגל להימנע מרכישת האתר עבור 1.65 מיליארד דולרים.
התביעה
Viacom תובעת את גוגל בגלל פיראטיות ב-YouTube
סוכנויות הידיעות
מבחן משפטי ראשון לגוגל בעקבות רכישת YouTube. חברת Viacom תובעת את אתר שיתוף הווידאו בגלל הפצה של תכנים בלתי מורשים
אך גוגל חשבה אחרת. האם התביעה האחרונה נגד YouTube תוביל למבול של תביעות שיותירו את האתר עם קליפים ביתיים בנוסח תרגיל המנטוס והקולה ושטויות בבלנדר, ותכפה על גוגל לשלם מיליארדי דולרים פיצויים לבעלי הזכויות?
זה לא עומד לקרות. בניגוד ל-Viacom, רוב בעלי הזכויות מעדיפים לשתף פעולה ולא לתבוע. NBC, שמערכונים מהתוכנית "סאטרדיי נייט לייב" שלה הופצו באתר ללא רשותה, העדיפה לבסוף לשתף פעולה עם האתר. היא למדה מהניסיון - במקום לבזבז הון על מאבקים משפטיים רק כדי לראות תחליפים ל-YouTube צצים בכל שני חמישי, נהגה בחוכמה וחברה לחברה המבטיחה בתחום. בעקבותיה הלכו גם ורנר, CBS, ויוונדי יוניברסל וסוני BMG.
וגם אם נניח לרגע כי כל חברות המדיה שעדיין לא חתמו על הסכמים עם YouTube יתבעו את גוגל וימנעו לשתף פעולה עם האתר בעתיד, לגוגל יש בקופה 13 מיליארד דולרים – די והותר כסף כדי לעמוד בתביעות המשפטיות ולוודא כי YouTube יישאר אתר תוכן אטרקטיבי. אגב, כ-500 מיליון דולרים מהסכם הרכישה של YouTube שוריינו לטובת פיצויים אפשריים על רקע תביעות נגד האתר.
השאיפה של גוגל היא להפוך לשחקן המוביל בתחום הווידאו המקוון והיא לא תאפשר לאף תביעה להסיט אותה מדרכה. על כף המאזניים מחכה כסף גדול מפרסום בווידאו. על פי הערכות, שני אחוזים בלבד מהפרסום באינטרנט כיום הם מודעות וידאו – בהתחשב בכך ששיעור זה צפוי לגדול משמעותית, כמו גם הנתח של הפרסום המקוון בעוגת הפרסום הכללית, הפוטנציאל הוא עצום. רוב התאגידים הגדולים כבר משתפים פעולה עם גוגל ואל תתפלאו אם יתברר בעוד כמה חודשים שהתביעה של Viacom אינה אלא המשך המשא ומתן באמצעים משפטיים כדי לשפר את כח המיקוח שלה ונתבשר על הסכם בין שתי החברות.
נקודה מעניינת נוספת: Viacom חתמה עם הסכם שיתוף תכנים עם Joost, פלטפורמת הווידאו העולה של מייסדי Kazaa ו-Skype, שעשויה להתגלות כמתחרה העיקרית של YouTube בקרב על התואר שירות הווידאו המוביל ברשת.
העימות המשפטי בין גוגל ל-Viacom הוא גם ההתנגשות בין שתי גישות משפטיות, ההסרה מול המניעה. גישת ההסרה, בה דוגלת גוגל, גורסת כי קשה עד בלתי אפשרי למנוע העלאה של תכנים מפרי זכויות לאתרי גולשים כמו YouTube, וגישת המניעה, בה תומכת Viacom, לפיה על חברות האינטרנט מוטלת החובה לסנן מראש תכנים מפרים ולא לאפשר את פרסומם. הגישה של ההסרה אינה רק הגישה של גוגל – היא הדרך היחידה בה ניתן לקיים רשת פתוחה ושוקקת גולשים. ללא קשר לתוצאות המשפט הנוכחי, ניתן להאמין כי בתי המשפט יכירו לבסוף במציאות הזו.
כדאי להקשיב למנכ"ל גוגל, אריק שמידט, שאמר לפני שבוע: "הצמיחה של YouTube והגידול של האינטרנט בכלל כל כך משמעותיים, עד כי אינם מותירים לחברות המדיה כל ברירה אלא להציב את תוכניות הטלוויזיה והסרטים שלהן באתרי וידאו כמו YouTube".
רחוק מהסוף
מומלצים