החוף האחרון של חיפה
האם ה"מכּה של הגולשים" תהפוך למרינה ודירות פאר? מהו לקח הרצליה? מתי יכולים טבע ותיירות לחיות בכפיפה אחת - ומתי האחד בא על חשבון השנייה? ראש העיר חיפה ויו"ר "הירוקים" כותבים למועצה הארצית לתכנון ובנייה
פאר ויסנר | יונה יהב |
לא ברור ואף תמוה הזלזול שמגלים עיריית חיפה והעומד בראשה כלפי חופי הים. ראש העיר, יונה יהב, חומד להחריב חוף ים נדיר בדיוק בפתחו של המפרץ. הוא מעוניין להרוס את טיילת בת גלים, לייבש את שטחי המים ולהקים שם מבני בטון לצורך מרינה, קניון ודירות יוקרה. קילומטר אחד בלבד דרומה משם כבר הוקמו ברוב הדר ופאר מגדלי חוף הכרמל, שהם כיום פרויקט נטוש המשמש בעיקר יצאניות.
הפרויקט אותו מתכננת החברה הכלכלית, דווקא בחוף זה של ראש הכרמל, גדול בשטחו כפליים משטחה של המרינה בהרצליה. ולמי מכם שאיננו יודע, מרבית הדירות בפרויקט ההרצלייני נמכרו לתושבים זרים, והן עומדות רוב השנה בשיממונן. חלק ענקי אחר של השטח, שהיה לפנים "חוף הנכים" ושירת ציבור רחב של מתרחצים וספורטאים, משמש כיום חנויות למימכר מותגי-על.
רעיון יבוש הים כבר נדחה על-ידי כל הגופים התכנוניים של מדינת ישראל. אבל יהב ממשיך לשגר מכתבים בנושא לשר הפנים ולראש הממשלה חובב הנדל"ן, וכך, בדרכים שפלות, לנסות להשפיע על החלטות בעלות משמעות מרחיקת לכת ובלתי הפיכה לציבור כולו.
ומגדילה עיריית חיפה לעשות כשהיא יוצרת רושם כאילו קיים צורך ממשי כלשהו בפתרונות עגינה ליאכטות - כאילו שזהו הפקק שחוסם את כלכלת העיר מפני צמיחה ושגשוג. טיעון זה מהווה זלזול ועלבון לאינטליגנציה של חברי המועצה הארצית; אין כיום שום צורך כזה. המרינה היפה שבשפך הקישון יכולה לענות על צרכיהם של כל אוהבי היאכטות באזור, ובימים אלה ממש שוקדים בחברת נמלי ישראל על תכניות הרחבה ופיתוח נרחבות עבורה.
וכך, בנימוקים של צרכי ימאות ושיט - שהם בעצמם סוג של תרמית והונאה - מבקש יהב לאשר בניית מרינה באזור החוף הפראי שמול טיילת בת גלים ומועדון הגלישה. כך יוכל, לטענתו, לפתח מעגנה בינלאומית ראויה לכל בעלי היאכטות מכל העולם, שיהפכו את חיפה למעצמה כלכלית. וכיצד תמומן בניית המעגנה? מצאו ישועה: ישנם יזמים אדיבים, אשר יסכימו לבצע עבור ראש העיר את השירות היקר הזה של יבוש הים והקמת המרינה - אם רק יאשרו להם, ככה ליד, לבנות כמה מגדלי מגורים, איזה מלון וקצת שטחי מסחר ומזון ומשקאות, כדי שדיירי הפרויקט לא ירעבו או ילכו חלילה יחפים. ואולי אפשר לקבל גם קצת מענקים, בהזדמנות.
התצלום התקבל ממפלגת "הירוקים"
כבר ב-2003 הודיע יהב למועצה הארצית באופן גלוי ומפורש, כי הוא חוזר בו מהתוכנית של מרינה מול טיילת בת גלים. אותה תוכנית ידועה לשמצה הזיקה ופגעה בכל ערך ואינטרס חשוב, ובקשת רחבה של אנשים וסקטורים מהציבור שחוף זה הוא עבורם נכס לאומי מקודש. מתכנני משרד הפנים גם יגעו ומצאו חלופות ראויות ומתאימות בהרבה, הן מבחינה אורבנית והן מבחינה אקולוגית, להקמת מעגנה באזור הנמל המערבי ובמקומו של בסיס חיל הים, המתפנה בימים אלה. חלופה זו טובה מבחינה אורבנית: אפשר יהיה ליצור כך את הקשר בין העיר ותושביה לבין הנמל, ממש כמו בתל-אביב. אבל תוכנית כזו לא תעשיר אף יזם ואף לא את החברה הכלכלית ויתר כרישי הנדל"ן, המשחרים לטרף באזור חיפה.
וכך, בלי לשאול עוד או להרהר בדבר, נוטשים כולם את המטרות האורבניות, את השאלות האקולוגיות ואת כל האינטרסים הראויים, בשמם נבחרו ולמענם עליהם לפעול. נוטשים ונדבקים בחזרה לתוכנית שמישהו כנראה מאוד מעוניין בה; מעוניין בה, באופן אישי, במידה כל-כך גדולה, עד שהוא מוכן לרמוס לשם כך את רצון התושבים המפגינים; את רצונם ואהבתם של אלפי גולשים מכל הארץ, שחוף זה כמוהו כ"עיר קודש" עבורם; את העקרונות שהביעה הכנסת בחוק החופים; את רצונם האילם של בעלי-החיים והצומח המיוחדים והייחודיים לחוף, אותו הביעה בשמם החברה להגנת הטבע; ואת רצונם של עשרות-האלפים, שחתמו על העצומה נגד התוכנית.
שירת הים
יהב יודע היטב כי בשלב תכנוני זה, אין מתעסקים בהיקף זכויות הבנייה ואפילו אין תוחמים בדיוק את גבולותיה והיקפה. בשלב זה המועצה הארצית רק קובעת מדיניות עליונה, היכן תתאפשר בנייה והיכן לא תתאפשר. החברה הכלכלית מבקשת כעת רק לפתות את המועצה לפרוץ עבורו את הסכר. אחר-כך יבוא השיטפון.אבל, גבירותי ורבותי, השקיפו מלמעלה על מפת חופי הארץ: כל השטח המשתרע מהקריות ועד ראש הכרמל כבר הושחת ונגזל מידי הציבור על-ידי אינספור מפעלים ומוסדות, המזהמים ומונעים כל שימוש ציבורי בחוף. נותר רק מקטע קטן, ואותו מבקש ראש העיר להשחית ולגזול לטובת בעלי הממון. אין שום סיבה לקחת רצועה נוספת של חול ומים ולהחריב גם אותה לנצח על מזבחו של צורך בדוי. בוודאי אסור לעשות כן לחוף שיש בו שימוש אינטנסיבי ביותר, על-ידי גולשי גלים, גולשי רוח, גולשי עפיפיון, צוללים, שייטי קיאקים ודייגים - ויש בו פוטנציאל תיירותי אמיתי ומוכח, כולל לספורט אתגרי. על פי כל קנה מידה תכנוני לאומי, אסור להתיר ליונה יהב לחסום את גליו של חוף בת גלים באמצעות שובר; לעצור את רוחות המפרץ באמצעות מפלצות בטון; או ליבש את המים באמצעות בניינים.
בעוד מספר ימים נשאל כולנו "מה נשתנה" סביב שולחן הסדר. את חברי המועצה הארצית לתכנון ובנייה כדאי לשאול זאת כבר עתה. מדוע, לאחר שכבר נקבע השטח לשימור כמות שהוא, יש לשוב ולדון בהחלטה? על שום מה חוסר השקט הזה, שמזעזע כל פעם מחדש את אוהבי הטיילת, הים והמרחבים בארץ הזאת? אולי הפעם תרעיד את ידם שירת הים - יחד עם זעקת החי, הצומח וציבור הגולשים והתושבים.
הכותב הוא יו"ר מפלגת "הירוקים" וחבר מועצת העיר תל-אביב
עובדה ראשונה היא כי עיריית חיפה תכננה מרינה על פי החלטת המועצה הארצית, שציינה את המקום הנבחר למעגנה. עתה המועצה היא המבקשת לשנות את ההחלטה, שינוי שיביא חזרה לאותה החלטה מקורית שהיא בסיס התכנון.
לחיפה יתרונות יחסיים והיא חייבת להפעיל את כל המנופים העומדים לרשותה ולממש את פוטנציאל התיירות על-ידי פיתוח של אתר אטרקטיבי, עם עורף תיירותי ומגורים, שייצור תוספת נכבדה של חדרי מלון בנוסף למצאי העלוב של 1,400 חדרים לעומת 12,000 באילת. מדוע פיתוח מתחם עוגן בצד הדרום-מערבי של טיילת בת גלים יפגע בה? נהפוך הוא: דווקא פיתוח שכזה ישדרג את הטיילת העזובה, יצור פעילות לאורכה אשר תביא גם לשיקום המבנים המדהימים ביופיים המיועדים לשימור - וימנף עסקים. אגב, תנאי ההקמה של המרינה בהרצליה אינם דומים לאלה של חיפה, וההשוואה זהה להשוואה בין חצילים לנעליים.
אנחנו בחיפה מפתחים ומטפחים את הספורט הימי. הקמנו מועדון שיט לתפארת שהפעילות בו היא בתנאים הטובים בארץ, הן להפלגה והן לגישת סירות למים. בטקס הסיום באליפות החורף של ישראל, שנערכה בחג החנוכה במועדון, התחרו כל ראשי הענף בשבחים שהרעיפו עלינו. אשר לחובבי הגלישה, הפיתרון עבורם יהיה במסגרת המעגנה והוא ישפר בהרבה את המצב הקיים. אני מבטיח לכם שהגולשים עוד ישלחו לנו פרחים אחרי שנקים עבורם מועדון גלישה חדש בחיפה.
חלומם של כל אבות העיר לדורותיהם היה לחבר את שדרות המושבה הגרמנית אל רציפי הנמל המערבי ולהפוך את השטח לאזור הסעדה, בידור ובילוי. זהו גם החלום שלי, אך התיזה כאילו בסיס חיל הים מתפנה והנמל המערבי יהפוך למרינה הוא חלום באספמיה. הנמל המערבי של חיפה יישאר תמיד נמל נוסעים - וכל השאר פופוליזם.
יתר על כן, תוכניות הפיתוח של נמל חיפה בהיקף כמיליארד דולר כוללות הקמת רציפי מים עמוקים במיוחד, כדי שאוניות ענק יוכלו לעגון בו והוא יהפוך להיות הנמל הגדול בים התיכון. אינני רב חובל או נתב ולמיטב ידיעתי, גם לא מר ויסנר. אך אפילו אני יודע כי יכולת התמרון של כלי שיט ענקיים שכאלה היא אפסית בתנאי נמל מים עמוקים. לכן כל התיאוריות על הפיכת הנמל המערבי למרינה, מתנפצות לרסיסים קטנים יותר מרסיסי ספינת הדיג היפנית שהתנגשה בדופן אוניית צים.
גם תיאור מבנה החוף של חיפה מעיד על חוסר ידיעה: אורך חופי העיר הוא 11.5 ק"מ, אך רק 5.5 ק"מ הם חופי רחצה מוכרזים. השאר "נלקחו" לצרכים לאומיים אולי בלתי נחשבים כמו נמל חיפה, חוות המיכלים והדלקים, מפעלי תעשייה ובסיסי חיל הים - זאת המציאות איתה אנו מתמודדים בחיפה. דווקא מעגנה היא שתיתן פתרונות לצרכים מקומיים.
טענותיו של ויסנר משקפות חוסר בקיאות בעובדות, בתהליכים סטטוטוריים ותכנוניים, וחוסר ידיעה על המציאות בחיפה וצרכי תושביה. האמנם הירוקים בחיפה כה נואשים, שהם זקוקים ל"משורר" תל-אביבי? אני גם תוהה, מדוע הוא מעמיס על גבו את בעיות הפיתוח הסביבתי של חיפה - את בעיות איכות הסביבה של תל-אביב כבר פתר? לאחרונה התבשרנו כי איכות האוויר שם היא ממש כמו של כפר שוויצרי במעלה האלפים. ומה עם הזרמת הביוב לים בכל שני וחמישי?
המאבק שלנו בזיהום האוויר מבתי הזיקוק והתעשייה הכבדה במפרץ חיפה לא ממש סקסי לטעמו של איש הירוקים התל-אביב; גם המאבק ברכבת ישראל נגד הפיכת חלק מהמסילה לחשמלית, דבר שיביא לפגיעה נופית בלתי הפיכה, אינו ראוי לו. הוא הולך "בגדול". אבל כל פעילותו מוגדרת בארמית כ" איסתרא בלגינא קיש קיש קריא", או בעברית צחה: קשקוש. מר ויסנר, אפילו הירוקים של חיפה אינם זקוקים לך - הם הרבה יותר איכותיים. פנייתך למועצה הארצית היא משהו שבין תעלול לגימיק, שנועד להרחיב את הבסיס האלקטורלי שלך מעבר לגבולות תל-אביב. לגיטימי. אנחנו בחיפה נסתדר גם בלעדיך.
הכותב הוא ראש העיר חיפה