אין מספיק חניות נכים? נוריד את מספר הנכים
עמותות הנכים התלוננו כי מחסור במקומות חנייה מקשה על התנהלותם. במשרד המשפטים מצאו פיתרון וניסחו הצעת חוק ששוללת תווי חניה מנכים קלים. קטוע כף רגל: "כנראה חושבים שקטועי הרגליים יכולים מעכשיו לעבור לריצה קלה". משרד המשפטים: "התווים יינתנו רק לבעלי מוגבלויות משמעותיות"
טיוטת הצעת החוק החדשה נולדה בעקבות תלונות של ארגוני הנכים על מצוקת חנייה במקומות המיועדים להם - מציאות המאלצת אותם לוותר על תוכניותיהם לעתים, מקשה עליהם להתנהל ואף מאלצת אותם לשוב לביתם.
על פי ההצעה החדשה, אדם שעבר קטיעה של כף רגל אחת או שתיים, מי שסובל מקישיון בברך או בקרסול ולמזלו אינו נעזר בקביים - יישלל ממנו תו הנכה לו היה זכאי עד כה. כך גם מי שסובל מאנמיה קשה או ממחלה בבלוטות התריס, יותרת המוח ויותרת הכלייה, אך מסוגל לעבודות בית קלות. גם שיתוק בינוני בשתי הרגליים (נכות של 50 אחוז) או בארבע גפיים (נכות של 60 אחוז) לא מזכה עוד בתו נכה, אם לאדם הפגוע אין רישיון נהיגה.
נציבת השוויון לאנשים בעלי מוגבלויות במשרד המשפטים, ד"ר דינה פלדמן, אומרת כי נכון לשנת 2004 היו בישראל כמעט 60 אלף בעלי תו נכה, המקנה להם חנייה במקומות המיועדים לנכים, ופטור מאגרת רכב. בדיון שהתקיים בעבר ציינה הנציבה כי "קיימת גם תופעה של זיוף תווי נכה, שימוש בתווים על ידי בני משפחה ושימוש בתווים גם לאחר שהזכאות אינה רלוונטית יותר כמו במקרים של החלמה, פטירה וכדומה". מטרת הצעת החוק היא לצמצם את מספר המחזיקים בתו נכה לכ-20 אלף ובנוסף להקשות על הזיופים, כך שהתו יכלול תמונה ואמצעי זיהוי.
"הנכים התלוננו שאין מקומות חניה וביקשו להגביר את האכיפה, ובמקום זה קיבלנו עקיפה של זכויות הנכים הקלים יותר", מתלונן חיים רייזלר, יו"ר עמותת קר"ן (קטועי רגליים נלחמים). "אני לא חושב שצריך לפגוע בציבור הקטועים מעל או מתחת לברך או בכל נכה אחר ולשלול ממנו את תו הנכה".
רייזלר, קטוע כף רגל בעצמו, שלפי טיוטת ההצעה צפוי להפוך ל"לא נכה", אמר כי יש ימים שהוא מסוגל ללכת עד 50 מטר, יש ימים שהוא מגיע ל-100 מטר ויש ימים שהוא אינו יכול ללכת כלל. "יש הרבה אנשים שיהפכן לאסירים בביתם. קטוע כף רגל לא יכול ללכת מעבר לכמה מטרים, למרות שכנראה חושבים שקטועי הרגליים יכולים מעכשיו לעבור לריצה קלה", אמר. "קיבלנו סטירת לחי מצלצלת".
דובר משרד המשפטים מסר בתגובה: "טיוטת הצעת החוק בנושא תווי חניה שהופצה להערות לציבור הנה תוצר של עבודת מטה רבת משתתפים, לרבות אנשי מקצוע מתחום הרפואה, אותה מרכזת נציבות השוויון, ואשר שמה מול עיניה להסדיר את המציאות הבלתי נסבלת של האינפלציה בתווי חנייה שמשאירה את אלה הזקוקים לחנייה מיוחדת ללא פתרון. לשם כך אכן מוצעים קריטריונים שיעניקו זכאות לתו רק לקבוצת האנשים עם מוגבלות משמעותית בתפקוד בניידות ולא מעבר לכך.
"הטיוטה שהופצה הנה בסיס להערות, כאשר הוועדה הבין משרדית תתייחס בכובד ראש לכל חוות דעת רפואית תפקודית שתונח לפניה בנושא זה".