כך תבחרו מצלמה דיגיטלית
לא נוכל לפצח בכתבה אחת את כל השיקולים והפרמטרים לבחירת מצלמה אחת מבין מאות הדגמים שבשוק. אך לאחר שתקראו את הכתבה הזו, ועם קצת עזרה מערוץ סקירות המוצרים שלנו, יהיה לכם קל יותר להחליט
לא נוכל לפתור את כל הבעיות שלכם בכתבה אחת. מה שננסה לעשות בכתבה הזו, הוא לשפוך קצת אור על המושגים ולתת לכם את הטיפים ו"כללי האצבע" החשובים ביותר בדרך לבחירת המצלמה המתאימה לכם.
הסוגים השונים של המצלמות
לא כל מצלמה דיגיטלית ניתנת לסיווג מדוייק בקטגוריה מסויימת. מה שיש לכם כאן, כדי לעשות קצת סדר בשפע הדגמים, הם אבות-הטיפוס של המצלמות.
מצלמות dSLR (קיצור של digital Single Lens Reflex) - דומות בצורתן למצלמות המקצועיות של צלמי העיתונות והאופנה. הן גדולות ומסורבלות יחסית, אך מציעות איכויות תמונה וביצועים ללא תחרות. במצלמת SLR התמונה בעינית אינה דיגיטלית אלא מגיעה ישירות מהעדשה. את העדשות ניתן לנתק מהגוף, ומקובל למכור אותן בנפרד מהמצלמה כדי שתוכלו לבחור את מה שמתאים לצרכים ולתקציב שלכם. בכל מקרה, אל תצפו לשלם פחות מ-2500 שקלים לדגם
סופר-זום/ SLR Like - דגמים מעט קטנים וזולים מ-SLR, שמציעים זום אופטי של x8-x12 ויותר (פי שניים ושלושה מהמקובל במצלמות הקטנות). בדגמים "דמויי SLR" מקובל יותר ויותר לאפשר שליטה ידנית בעדשת הזום (במקום דרך הכפתורים), כמו ב-SLR.
איכויות התמונה, הביצועים והמחירים משתנים בהתאם לדגם, אבל בדרך-כלל הם נמצאים באמצע הדרך בין Point & Shoot ל-SLR. במחירים של 1500-2500 שקלים יש דגמים דמויי SLR, שלמרות העינית האלקטרונית והעדשה הקבועה לגוף מציעים תכונות ואיכויות מפתיעים.
Point & Shoot או קומפקטיות - המקבילות למצלמות הכיס של עידן הסרט. אלו המצלמות הנפוצות ביותר, משום שהן פשוטות לשימוש וזולות יחסית (החל מ-700-800 שקלים לדגם סביר). רובן משלבות היום צילום אוטומטי לחלוטין עם אפשרות להגדיר מאפייני צילום מתקדמים, כמו במצלמות המקצועיות יותר. יש ביניהן דגמים מתקדמים יותר או פחות, אבל ככלל מדובר במצלמות פחות חזקות מבחינת ביצועים ואיכויות תמונה.
אולטרה-קומפקטיות - מצלמות Point & Shoot דקות, קלות, מעוצבות ויקרות יותר (1000 שקלים ומעלה). הן מחליקות לכיס בקלות וטובות כדי להרשים את חבריכם, אך לא בכל המקרים מצטיינות באיכויות צילום גבוהות.
איזו מצלמה לבחור?
אלו הם, כמובן, רק כללי אצבע - כל מקרה לגופו, רק אתם יודעים מה טוב בשבילכם, ועוד כל אמרת שפר המסבירה כי לכל אחד צרכים מיוחדים משלו. אבל בגדול, אלו האפשרויות שלכם:
רוצים לצלם כמו מקצוענים? קחו SLR. אין תחליף למה שתציע לכם מצלמת SLR. כן, תצטרכו לשלם הרבה ולהיסחב עם תיק מיוחד, אבל זה מחיר התהילה.
רוצים SLR ואין לכם כסף? קחו דמויית SLR. אתם תשלמו פחות, ואם תבחרו בדגם הנכון תקבלו איכויות תמונה וביצועים שמתקרבים ל-SLR. לא תוכלו להחליף את העדשה, ולכן כדאי לבחור בדגם עם עדשה בעלת טווח גדול, רצוי 28-300 מ"מ או יותר, במונחי 35 מ"מ (ראו גם הסבר בהמשך).
רוצים מצלמה קטנה וזולה? לכו על דגם Point & Shoot עם עדשה נשלפת (לא כזו שקבועה בתוך הגוף). העדיפו דגם רגיל (לא אולטרה-קומפקטי), רצוי עם זום גדול וחוגת מצבים (ראו בהמשך).
טיפים לבחירת מצלמה
הדברים שכדאי לשנן לעצמכם לפני שאתם בוחרים מצלמה.
הרזולוציה? לא במקום הראשון. 4-5 מגה-פיקסל הם מעל ומעבר לצרכים שלכם, אלא אם כן אתם רוצים להדפיס פוסטרים גדולים במיוחד. תמיד העדיפו מצלמה מבית טוב, על פני מצלמה עם רזולוציה גבוהה מיצרן לא מוכר.
שימו לב לגודל החיישן. יותר מהרזולוציה, חשוב גודל חיישן ה-CCD (או CMOS בחלק קטן מהדגמים) העומד מאחוריה. בדגמים שעד 5-6 מגה-פיקסל גודל ה-CCD המקובל הוא 1/2.5 אינטש. ברזולוציות גבוהות יותר, נראה גדלים שסביב ה-1/1.8 אינטש. את הנתון אפשר למצוא במפרט הטכני של המצלמה הדיגיטלית, באתר היצרן.
חפשו זום אופטי גבוה. הזום הדיגיטלי, שמתבצע בתוכנה, הוא תוספת שיש בה מעט תועלת כי הוא אינו "מקרב" אתכם לאובייקט אלא מגדיל אותו באופן מלאכותי. הקפידו להבדיל בינו לבין הזום האופטי, שהוא הנתון המעניין. ברוב המצלמות תקבלו זום אופטי x3-x4 ובמקצתם x5-x6. בדגמי סופר-זום תקבלו פי שניים ושלושה מזה, כלומר זום המגדיל פי תשעה ושניים-עשר. כל המרבה הרי זה משובח.
תרגילים במספרים
ההבדלים במילימטרים ופי כמה?. נתונים כמו 28 מ"מ ו-300 מ"מ, הם הערכים במצלמות 35 מ"מ המסורתיות של ימי הפילם, עם קוטר עדשה של 50 מ"מ. משתמשים לא פעם בנתון זה כיוון שהוא נפוץ מאוד, ונחשב לסטנדרט דה-פקטו.
ערכי המ"מ המצויינים על עדשות של מצלמות דיגיטליות יהיו לרוב נמוכים יותר, בשל אורכי מוקד שונים וגודלו של החיישן הדיגיטלי לעומת המצלמות המסורתיות. במצלמות dSLR יחס ההמרה הוא בערך 1:1.5 ואילו במצלמות קומפקטיות הוא בערך 1:4. כך שלדוגמא, 28 מ"מ של מצלמת פילם מסורתית, יהיה שווה ל-19 מ"מ בקירוב במצלמת dSLR וערך הקרוב ל-7 מ"מ במצלמות קומפקטיות ואולטרה-קומפקטיות.
נתון ה"פי כמה", המקובל במצלמות הדיגיטליות, הוא כפולה של מצב העדשה הרחב ביותר (Wide). כך למשל, נתון של 28-300 מ"מ במונחי 35 מ"מ שקול ל-X10.
דרך העינית
שימו לב למסך ולעינית. תמיד טוב שיש למצלמה עינית, במיוחד במצבים בהם אור השמש חזק מזה של צג ה-LCD. אבל יש היום מצלמות עם צגים בהירים וגדולים (2.5 אינטש), שמתמודדים יפה גם עם אור שמש ישיר. הכי טובים הם הצגים
המפרקיים, שניתן לשלוף, לסובב ולכוונן לזווית הרצויה. רק אלה, קצת מייקרים את המצלמה.
בידקו את מצבי הצילום הנתמכים. רוב המצלמות הטובות משלבות בין חוגת מצבים עם מספר מצבי צילום בסיסיים, לבין כמה תוכניות צילום מוכנות (Scenes) שנגישות דרך ממשק תפריטים.
על חוגת מצבים יכולים להופיע 5-12 מצבים: מקצועיים (כמו P/S/M/A נסביר את שימושיהם בכתבה אחרת); ו/או Scenes קלאסיים כמו פורטרט, נוף, ספורט, לילה וכדומה; והמצב האוטומטי, אשר יסומן בדרך כלל ב-A או במילה Auto. בדגמים מסויימים יש מצבים מיוחדים (ייצוב תמונה, אור טבעי ועוד). מה שלא נכנס לחוגה, יהיה נגיש דרך תפריטי המצלמה. לא תמיד זה נוח, אבל התוכניות המוכנות הן דרך טובה לצלם אם אינכם יודעים או לא רוצים לבצע כוונון ידני של המצלמה.
מצבי המאקרו וצילום הרצף. רוב המצלמות מציעות גם מצבי מאקרו (תקריב) ו/או סופר-מאקרו. חפשו טווח מינימלי קטן ככל האפשר. ברובן יש גם אפשרות לצילום רצף/מתפרץ (Continouos/Burst) של מספר תמונות בזו אחר זו (המהדרין מחפשים נתונים על הביצועים בשימוש כזה, כאשר שוב, משך ההמתנה בין תמונה לתמונה צריך להיות קטן ככל האפשר.
המבזק והמייצב
השקיעו במבזק. במצלמה טובה תקבלו מספר מצבי מבזק (פלאש): אוטומטי, כפוי, מנוטרל, מצב שמונע עיניים אדומות, ולעיתים מצבים של סנכרון איטי (Slow) ו"מילוי" (Fill In). בדגמים המעט יותר יקרים תהיה תושבת ("נעל") לחיבור פלאש חיצוני, שיתאים בצילום של חדר גדול או קבוצת אנשים.העדיפו דגם עם מתאם לעדשות. מלבד הפלאש הנוסף, יש דגמים שתומכים בהרכבת עדשות חיצוניות לפי הצורך. זה אף פעם לא מזיק, אם כי לא תמיד שווה את ההוצאה הנוספת.
אל תוותרו על התכונות המתקדמות. רוב דגמי ה-Point & Shoot (אבל לא כולם) תומכים היום בדומה למצלמות SLR, בשליטה מלאה או חלקית על הגדרות כמו איזון צבע (White Balance), דרגת חשיפה (ISO, ראו בהמשך), פיצוי חשיפה, מהירות פתיחת תריס וכדומה. גם אם אינכם יודעים כיצד לשלוט בתכונות הללו, אל תוותרו עליהן. עוד יומן יגיע.
וגם על מייצב תמונה. עוד תוספת חשובה שנמצאת בחלק הולך וגדל מהמצלמות החדשות: מייצב תמונה, שימנע טשטוש כתוצאה מרעד או חוסר יציבות של היד המצלמת. כשהוא עובד טוב הוא יכול להציל הרבה תמונות.
סוללות וכרטיס הזיכרון
אל תאמינו ל-ISO. ערך ה-ISO, המקביל ל"ASA" ה"רגישות" מימי מצלמות הסרט, אמור לאפיין את דרגות החשיפה - רגישות החיישן לאור. טווח רחב יותר של ערכים אפשריים אמור, לכאורה, לאפשר צילום במגוון רחב יותר של מצבי תאורה. מעשית, בערכי ISO גבוהים (שמתאימים לתאורה חלשה) כל מצלמה, לצערנו, מתנהגת אחרת.אילו סוללות עדיפות? חלק מהמצלמות משתמשות בסוללות AA ("אצבע"). זה נוח מאד במקרה שבו הסוללות מתרוקנות, כי תמיד אפשר לקפוץ לחנות הקרובה ולקנות חדשות. מצד שני, סוללות אלקליין חד-פעמיות בדרך-כלל יהיו חלשות מדי וייגמרו מהר. אפשר לקנות סוללות ניקל-מטאל-היידריד (NiMH) נטענות, בעוצמה חזקה (2000mAh לפחות) או לרכוש מלכתחילה מצלמה עם סוללות ליתיום-יון נטענות, ששוקלות פחות ומספיקות להרבה צילומים.
איזה כרטיס זיכרון עדיף? CompactFlash, הוא גדול יותר, אבל מהיר ואמין ולכן מקובל במצלמות המקצועיות יותר. SD, הוא הכי זול, נפוץ, ומשתלם. xD, הוא קטן ומהיר אבל יקר עדיין, ונמצא בעיקר במצלמות של פוג'י ואולימפוס. כנ"ל MemoryStick אצל סוני. אם אתם קונים מצלמה שמשתמשת באחד משני הסוגים האחרונים, נסו לקבל אותה עם בעסקה משולבת עם כרטיס זיכרון בנפח גדול, 1GB או 512MB לפחות.
שימו לב לתכונות הפיזיות של המצלמה. ככלל, מצלמה קלה עם מעט כפתורים נגישים ועיצוב ארגונומי, היא השאיפה של כל צלם ושל כל יצרן. קשה לנחש מראש, ותמיד הכי טוב אם תוכלו לשים יד על המצלמה שאתם רוצים לקנות ולמשש אותה קצת. בכל מקרה, אחרי שתראו כמה מצלמות כבר תתחילו להבין את ההבדלים.
הדברים שלא תוכלו לבדוק לבד
בסופו של דבר, הדברים הכי חשובים הם דווקא אלו שלא תמצאו במודעה בעיתון או במפרט הטכני של המוצר.
אי אפשר לסמוך על נתוני היצרן ועל הבטחותיו בכל מה שקשור לאיכות התמונות, מהירות התגובה של המצלמה, יכולות מייצב התמונה, הנדסת האנוש ונוחות. בכל מקרה כדאי להתייעץ עם צלמים מנוסים מכם ו/או עם אנשים שמכירים את המצלמה שאתם רוצים לקנות. וכדאי לנסות אותה לפחות קצת לפני שקונים, ולראות שהיא נוחה לכם.
- ערוץ סקירות המוצרים שלנו כולל ביקורות של דגמי המצלמות הפופולריים בישראל.
- חוות דעת נוספת תוכלו לקבל באתרים בינלאומיים, כמו DCResource
ו-Steve's Digicams
המקצועיים, או CNET
המעט יותר "עממי". ריכוז של הפניות לביקורות כאלה, כולל הצגת הציון שהוענקו למוצרים השונים, אפשר למצוא באתר Viewscore.com.