היורש
"אני לא כל כך בקו הבריאות", התוודה הרב עובדיה בדרשתו ואז כינה את הרב הראשי עמאר - "רבנו". בשער מוסף סוף השבוע של ביטאון ש"ס כבר הלכו קדימה עם תמונת השניים אוחזים ידיים - "אשרי עין ראתה". "גוונים בשחור" על העברת השרביט בהנהגת הציבור הספרדי של ש"ס
עכשיו אפשר כבר לומר: מנהיג הדור הספרדי, הרב עובדיה יוסף, סימן את הרב הראשי לישראל, הרב שלמה משה עמאר כיורשו. הדרך להעברת כתר החכמה נסללה כבר תקופה ארוכה, אך את הסימן הבולט לכך ניתן היה לשמוע ביום שלישי האחרון, בכנס בני-תורה שנערך באולמי אפיריון בירושלים.
למקום הגיע הרב עובדיה שעתיים לאחר תחילת האירוע, כשהאולם כבר היה גדוש במאות בחורי ישיבה ספרדים וכל צמרת ש"ס בהרכב מלא, שקידמו אותו בשירת "ימים על ימי מלך תוסיף" עם כניסתו. זו הייתה אחת מהופעותיו הבודדות של הרב עובדיה בציבור מאז שוחרר לפני כחצי שנה מאשפוז בהדסה עין-כרם, לאחר שעבר צנתור בלבו.
ועידת הפסגה. הרב עובדיה עם הרב עמאר (צילום: ישראל ברדוגו)
לפני הדרשה המרכזית של הערב, קידם הרב יהושע ויזגן, כתלמיד בפני רבו, את הרב עובדיה באמירת דברי תורה. לאחר שבירך את הרב על ש"הטריח את עצמו, על אף חולשתו הרבה כדי לכבד אותנו בכנסים הללו", פנה לדרשתו. ויזגן בחר לדרוש על אחת ההלכות המפורסמות מבין הלכות הפסח, העוסקת בעניין כבודם של תלמידי חכמים, וקישר אותם לנוכחותו של הרב.
מרגע שפינה את הבמה לאורח הכבוד של הערב, נדחסה לאוויר האולם במשך שניות ארוכות כמיהה דרוכה לפתיחת דברי הרב. "לכבוד ידיד נפשי, אהובי וחביבי, הרב הראשי לישראל, הראשון לציון, רבנו שלמה משה עמאר שיחיה לאורך ימים טובים ואמן", היו מילותיו הראשונות שבחר הרב עובדיה לפתוח בהן דרשתו. בבוחרו בתיאור "רבנו" - תיאור לו רק הוא זוכה במרחב ההלכתי של ש"ס - נתן מי שנתפס כפוסק הדור בעיני עצמו ומאמיניו, רשות לרב עמאר את הכבוד לרשת בעתיד את כס הנהגתו הרוחנית וההלכתית.
לאחר שפנה לברך את שאר הרבנים שהסבו לשולחן הכבוד, "כל אחד על פי מעלתו ועל פי כבודו", וקודם לאמירת הדרשה, התנצל הרב על כך שיאמר דברים קצרים, "כי אני לא כל כך בקו הבריאות", התוודה על הידוע לכל.
בחודשים האחרונים קיבלה האהדה העצומה אליו גוון של דאגה עמוקה לשלומו. שאלות לגבי היום שאחרי ה-120 נחשבות כטאבו, ומשהו שאסור לעלות על הדעת. התייחסותו הפסימית של הרב עובדיה עצמו למצב בריאותו, ובפעם הראשונה בציבור, העלו רחשי דאגה עמוקים מקרב הקהל, שהושקטו מייד כדי לא לעכב את הרב בדרשתו. בדבריו בחר הרב להתעמק בהלכות אמירת הלל בפסח, ולאחר כ-20 דקות סיים, ועזב את האולם.
בסוף השבוע ניתן חיזוק נוסף למגמה אותה סימן הרב בכנס. בשער המוסף של ביטאון ש"ס "יום ליום", הופיעה תחת מילות הפסוק "אשרי עין ראתה" תמונתם של הרב עובדיה והרב עמאר כשהם אוחזים ידיים. בגוף הכתבה אף הופיעה תמונתו של הרב יצחק יוסף, אותו מייעד אביו לרבנות ירושלים.
בבית המדרש (צילום: ישראל ברדוגו)
קודם לכן באותו הערב, עוד הספיק הרב עובדיה לכבד בנוכחותו את יו"ר תנועת ש"ס, השר אלי ישי במסיבת האירוסין שנערכה לבתו, באולם הבית של ש"ס "אולמי האופרה" שבגבעת-שאול. שלושה ימים קודם לכן, חגג באותו המקום גם בנו של הרב עובדיה, הרב יצחק יוסף מסיבת אירוסין לבנו. מאותו אירוע נאלץ הרב עובדיה להיעדר, ביודעו כמובן שמשפחתו תבין.
מאז החל את דרכו כמעביר שיעורים בשכונת ילדותו בית-ישראל בירושלים, ידעה משפחת יוסף כי אביהם חולק את חייו יחד עם ציבור שלם, לו הוא מחויב לא פחות, אם לא יותר. צו הנהגתו לחייליו בשטח ושליחי זרועו הביצועית בכנסת, היא ככל הנראה הסיבה שהביאה אותו להעדפת שמחתו של ישי על פני בנו באותו ערב. עשייתה הפרלמנטרית של מפלגת ש"ס משמשת כמכשיר להרחבת הגבולות הפיזיים והכשרת הקרקע, אליהם ניתן יהיה לצקת את משנתו ההלכתית של הרב עובדיה, המבוססת על משנתו של רבי יוסף קארו, בעל "הבית יוסף".
משהורע מצב בריאותו של הרב עובדיה, הוא ממעט לצאת את פתח ביתו והוא נשמר על ידי בני משפחתו, מקורביו ורופאיו כאתרוג בכלי יודאיקה. במשך השבוע מלווה אותו רופאו הצמוד, פרופ' יוחנן שטסמן, המחלק את זמנו בין הבית שבשכונת הר-נוף ובין ניהול המחלקה לשיקום וגריאטריה בבית החולים "הדסה" הר-הצופים.
הוראותיו של שטסמן כוללות ניטרול כל הפעולות העלולות לגרום לרב למאמץ פיזי מיותר. גם את ההבטחות להשתתפותו בכנסים, מלווה תחושה של חוסר ודאות. הופעתו המסורתית מדי מוצאי שבת בבית הכנסת "היזדים" פסקה והרב עובדיה עבר לשדר את דרשותיו לציבור הרחב מביתו בעזרת הלוויין, ומשם לאלפי מאזינים וצופים, דרך ערוצי הקודש ואתר האינטרנט "מרן". מנהג "העלייה לרגל" לביתו, אשר אמור היה להתקיים במהלך חג הפסח הקרוב כמדי שנה - בוטל. באי ביתו מספרים שלגבי סדר יומו של הרב עובדיה "הכל כרגיל. את כל התפילות שלו הוא מקיים בבית הכנסת בבית. הכל אותו הדבר, רק שהוא לא יוצא מהבית. נמנע מהפעילות, חוץ מההכרחי. לגבי כל שאר, זה פשוט מתיש אותו אז חוסכים את זה ממנו".
חדר הספרים בבית הרב (צילום: ישראל ברדוגו)
את מפלס הדאגה המתוח בקרב אנשי ש"ס ובני ביתו, ניתן היה לחוש לפני עשרה ימים, כאשר אמבולנס הוזמן בזמן תפילת שחרית, לאחר שהרב עובדיה השתעל באופן חריג מהרגיל. הוא התאושש והאמבולנס שב לבסוף כלעומת שבא, לא לפני שפרופ' שטסמן הובהל למקום.
גם כשהוא ספון בביתו ממשיך הרב עובדיה להשפיע על החיים הציבוריים בישראל. לביתו זורם דיווח שוטף על הישגיה הפרלמנטריים של ש"ס בכנסת ועל שאר בעיות השעה. בנושאים הפוליטיים הרב עובדיה נוטה להכריע ולתת את קו הפעולה, כמו למשל בעניין הבחירות לנשיאות, כשהוא נוטה לתמוך בשמעון פרס. את שדה הסוגיות הציבוריות הדורשות עיון הלכתי, מועברות לשולחנו של הרב עמאר. כל שאר פעולותיו נדחות על סף דלת הבית ברחוב הקבלן 45.
למה הרב עמאר עדיף?
הרב עמאר מצידו, המסומן כיורש, מקבל עליו את מצוות רבו בהכנעה. לאחר שהוא מסיים לכתוב את פסיקותיו בעניינים אליהם התבקש, הוא מתייצב אצלו, כדי לתת לו את הכבוד כפוסק הדור, אשר לו שמורה זכות ההכרעה הסופית. לאורך חייו ניהל הרב עובדיה מאבקים עיקשים באליטה ההלכתית האשכנזית וביסס את פסיקותיו על "כוח דהיתרא עדיף" (הכוח להתיר בהלכה) והוא רואה בתלמידו כממשיכו בדרך זו. בזכות הגב הרחב הניתן לו, עולה יוקרתו של הרב עמאר בקרב שורה של רבנים ספרדים בולטים אחרים כמו הרבנים מרדכי אליהו ובקשי-דורון, אשר שימשו אף הם כרבנים ראשיים לפני כהונתו של עמאר הצעיר מהם בגיל, או חלק מבניו של הרב עובדיה עצמו.
עו"ד דוד גלס, המקורב לרב עובדיה, מודה כי לא היה איש שזכה לאמונו של הרב כפי שזוכה הרב עמאר, אותו מעריך ומחשיב הרב עובדיה כ"גדול בתורה ממש". גלס מזכיר כי מנהיג ש"ס פעל נמרצות להבטחת בחירתו של הרב עמאר כרב ראשי, ואומר כי לדעתו מדובר בהרבה יותר מסתם יורש פוטנציאלי, למרות ש"לא מדברים על זה".
גלס מסביר מדוע הרב עובדיה מעדיף את הרב עמאר על הרבנים אליהו ובקשי-דורון: "הרב מרדכי אליהו מחמיר מאוד גדול בענייני אישות, וכולם מכירים את היריבות בין שניהם והרב בקשי-דורון הלך לעיתים בדרך עצמאית שגרמה לחילוקי דעות". גם בסוגיות מדיניות מיישרים קו שני הרבנים, ותומכים בגישה מתונה. עו"ד גלס מגלה כי הרב עמאר מעודד מפגשים בין אנשי דת יהודים ומוסלמים ומשתתף בהם, "גם אם לא בצורה מתוקשרת".
העיתונאי אנשיל פפר, מחבר הביוגרפיה "מרן", יחד עם העיתונאי ניצן חן, מעריך ש"הרב עובדיה מזהה אצל הרב עמאר נקודה אחת שלא קיימת אצל בניו ורבנים אחרים בולטים בציבור החרדי ספרדי, והיא העובדה שבניגוד אליהם צמח עמאר ממשפחה פשוטה, מעיירה של עולים חדשים, ואת מעמדו התורני הוא בנה בעשר אצבעותיו". בכך הוא זהה לרב עובדיה, מסביר פפר, וכמוהו גם הוא מחובר לציבור הספרדי הפשוט, גם זה שאינו שומר תורה ומצוות באופן קבוע.
את כוחו במרחב העולם ההלכתי, עדיין קשה להעריך. לצד סוגיות מורכבות ומעוררות מחלוקת כגון סוגיית גיורם של בני הפאלשמורה או במקרי אישות סבוכים, מצליח הרב עמאר לעמוד אל מול הלחצים מהאגף האשכנזי. נקודת חולשה נרשמה בנובמבר האחרון, כאשר נכנע להוראת מנהיג הפלג הליטאי, הרב יוסף שלום אלישיב, וביטל את הגעתו לכנס שתוכנן על ידי ארגוני הנשים, לשם מציאת פתרונות הלכתיים לעגונות ומסורבות הגט.