הבוקר: שביתה כללית בבתי הספר התיכוניים
הפגישה בין שרת החינוך ליו"ר ארגון המורים העל-יסודיים לא הניבה תוצאות, ו-650 אלף תלמידים ימשיכו היום את חופשת הפסח - ללא הגבלת זמן. תלמידי התיכונים, שכבר רואים את בחינות המתכונת והבגרות מעבר לפינה, מביעים חשש אמיתי מהתוצאות: "מבקשים מאיתנו במערכת החינוך להאמין ולא להתאכזב, אבל אם המצב יישאר כך נמשיך להתאכזב ולא להאמין"
בתום חופשת פסח בת שבועיים היו אמורים לחזור ללימודים כ-650 אלף תלמידי כיתות ז'-י"ב, אולם ארגון המורים העל יסודיים החליט אתמול (יום ג') לפתוח בשביתה שאינה מוגבלת בזמן ולא לחדש את הלימודים. הסיבה להשבתת הלימודים היא טענות של ארגון המורים על "סחבת" מתמשכת במשא ומתן על תנאי שכרם והעסקתם, כמו גם נושא שחיקת השכר המורים במשך השנים ודרישה לתגמולים נוספים עבור עבודה עם תלמידים לקויי למידה.
בשעות הערב התקיימה פגישה בין שרת החינוך, יולי תמיר, ליושב ראש ארגון המורים העל יסודיים, רן ארז, בנסיון למנוע את השביתה אולם השניים לא הגיעו לכלל הסכמה ביניהם. משרד החינוך הודיע כי לפי שעה אין כוונה להוציא צווי מניעה נגד המורים השובתים. עם זאת, המורים הודיעו כי למרות שהשביתה הוגדרה כבלתי מוגבלת בזמן, יתקיימו הלימודים בימים ראשון ושני בשבוע הבא כדי לערוך את טקסי יום השואה והגבורה כמתכונן.
מלבד הפגיעה בשגרת הלימודים, עלולה השביתה להשפיע באופן משמעותי על תלמידי התיכונים - כיתות ט'-י"ב - הנערכים לבחינות הבגרות הקרובות. המורים מאיימים במסגרת מאבקם שלא להגיש או לבדוק את בחינות וציוני המתכונת (בחינות המגן לקראת הבגרות), ולשבש עד כמה שיוכלו את קיומן התקין של בחינות הבגרות עצמן. בחינות המתכונת - המהוות כמחצית ממשקל ציוני הבגרות - היו אמורות להתחיל עם תום חופשת הפסח.
התלמידים עצמם, אשר בדרך כלל מקבלים בשמחה את הידיעות על יום חופש בלתי מתוכנן, מודעים גם הם לעובדה שמדובר בעיתוי לא נוח מבחינתם וכי הם עלולים להיפגע באופן ישיר ממאבק המורים. אותם תלמידים, שהתרגלו לשביתות בחודשים האחרונים, הבינו כי ייתכן והלימודים במתכונת המסורתית - בכיתה, עם מורה - לא יספיקו עבורם כהכנה ראויה לבגרויות ורבים מהם כבר משלימים פערים בבית, בעזרת ספרים שקנו ובאמצעות האינטרנט.
"שאלתי את אחת המורות - 'את יכולה לענות לי על שאלה משיעורי הבית?' והיא אמרה לי 'אני לא יכולה בגלל העיצומים'", סיפרה בר זיגדון, תלמידת כיתה י' מבית הספר 'אלדד' בנתניה. "נוצר מצב שאני מקבלת נכשל כי המורה לא עונה לי כשאני מתקשרת אליה".
"יש תלמידים שמתלהבים מהשביתות כי יש כביכול עוד חופש, אבל מצד שני, בעיקר בכיתות י' ומעלה, יש את בחינות הבגרות שמתקרבות", הוסיפה בר. "מורות שהכי מכבדות את מערכת החינוך אמרו לנו 'לא נוכל ללמד אתכם בפסח'. למה אנחנו צריכים ללמוד בבית? אנחנו צריכים מורה לידנו והיא לא שם. אני בלחץ כי אי אפשר להתכונן לבד. הרי אחרי הכל, בשביל מה יש בית ספר? אפשר ללמוד בבית כל השנה".
בר הודתה כי היא חוששת שמאבק המורים הנוכחי ישפיע על תוצאות הבגרות ובהמשך גם על האפשרויות שיעמדו בפניה. "אני פוחדת על העתיד שלי. זה נמשך כבר הרבה זמן ויש אכזבה גדולה, כי היתה הרגשה שיש משא ומתן שיביא לפתרון. מבקשים מאיתנו במערכת החינוך להאמין ולא להתאכזב, אבל אם המצב יישאר כך נמשיך להתאכזב ולא להאמין".
"פוגעים בקודש הקודשים של מערכת החינוך"
חגי אורן, יו"ר מועצת התלמידים ותלמיד כיתה י"ב בבית הספר 'יבנה' בחיפה, הפנה אצבע מאשימה אל המורים שמנהלים מאבק על חשבונו: "אני שמיניסט ואני לא רואה את הכיתה בגלל כל ההשבתות. דווקא בתקופה הזו לפני הבגרויות, פוגעים בקודש הקודשים של מערכת החינוך. זה שימוש ציני במה שאנו רואים בו את עתיד שלנו. המורים בעצמם אומרים לנו בכיתות שלא יכול להיות שהעיצומים יימשכו כי זה פוגע גם בהם. כל השנה הם מלמדים ודווקא בחודש הכי חשוב הם לא יכולים ללמד.
"תלמיד שלמד כל הפסח למתכונת, יצטרך ללמוד מחדש כשייגמרו כל העיצומים. תלמידים חרדים לציונים ולתעודת הבגרות. ברור שיש גם מי שמח שיש שביתה, אבל תלמיד י"ב שיודע שזה הצ'אנס האחרון שלו לתקן ולשפר לא יוכל לעשות את זה, והוא נמצא בבעיה. ייתכן שאם העיצומים יימשכו ואני אתגייס, איאלץ להיבחן שוב שנה הבאה או אחרי הצבא".
אופק רון, תלמיד י' תיכון אוסטרובסקי רעננה, הוא אחד מיני רבים שלא ממתינים לסיום השביתה והחלו להתכונן לבד לבגרות. "אני תלמיד כיתה י' ויש לי בגרות בלשון והיסטוריה. המורה ללשון אמרה לפני לפני החופשה שיש לה עוד חומר ללמד אותנו לבגרות ושהיא תשלים איתנו את הפערים בפסח, אבל לא נתנו לה לעשות את זה. קניתי ספר מיקוד ואנחנו לומדים בעצמנו".
"מצד אחד אנחנו מעלים חיוך כשאין לימודים", הודה אופק, "אבל עוד שביתה ועוד שביתה פוגעות בנו. פה מפספסים שיעורי הכנה לבגרות, שם מתבטלת הכנה למתכונת. אנחנו בלחץ ויש שביתה, עוד יום לימודים שהולך. אנחנו לומדים לבד וצריכים עזרה של המורים, ובסופו של דבר הכל פועל לרעתנו".