שתף קטע נבחר
 
צילום: רועי צוקרמן

פיאט לינאה - גרנדה-גרנדה?

המכונית החדשה של פיאט היא גם החשובה ביותר עבור השוק הישראלי, ובעלת משמעות קריטית להצלחת המותג בישראל. האם יש ללינאה סיכוי להחזיר את הישראלים לאולמות התצוגה של סמל"ת, ומתי בדיוק זה יקרה?

הרבה פנים מחייכות היו בהשקת פיאט לינאה. המשפחתית החדשה מאיטליה זכתה עוד בחשיפתה הראשונית לשבחים על עיצוב מסוגנן, ועם דו"חות כספיים שמצביעים על עלייה ברווחים, קשה היה למצוא באיסטנבול איש פיאט מדוכדך. אבל לא בלתי אפשרי. הנציג הישראלי למשל. שואלים למה יש לו סיבה לחוסר שביעות רצון, דווקא בהשקת מכונית סופר-חשובה עבור השוק הישראלי, כזו שנראית על הנייר מתאימה לנו כל-כך?


פיאט לינאה. נראית מצוין, נראית גדולה (צילומים: רועי צוקרמן)

 

כמה שאת גדולה

כדי להבין את הסיבה לתסכול, צריך לחזור רגע לאחור, ולספר מעט על הלינאה (Linea, קו באיטלקית). המכונית החדשה של פיאט שמכוונת נגד רנו מגאן, פולקסווגן ג'טה וטויוטה קורולה, מציגה מראה מושך. ולמרות שמדובר למעשה בגרנדה-פונטו עם בסיס גלגלים ארוך ותא מטען מודבק, הקשר המשפחתי אינו נראה מיידית לעין.

 

הלינאה נראית בדיוק כפי שרצו שתראה - מכובדת, מהודרת, כמעט-יוקרתית. אבל חשוב מכל, גדולה. גדולה מאד. למעשה, אורכה (456 ס"מ) הוא שיא בקטגוריה. בסיס הגלגלים (260 ס"מ) אינו שובר שיאים דומים - זהה לטויוטה קורולה, קצר מרנו מגאן בשבעה - אבל החבילה כוללת 500 ליטר של תא מטען ענק. הוסיפו לכך מרווח רגליים מעולה, ותבינו מדוע היא עושה רושם גדול כל-כך. חבל רק שממד הרוחב (173 ס"מ) מגיע מאזורי הסופר-מיני, ומצמצם את מרחב המחייה בתא הנוסעים לארבעה מבוגרים בלבד.


מבוססת סופר-מיני, אבל המרכב ארוך יותר מכל המשפחתיות הקומפקטיות

 

כל ארבעת הנוסעים יזכו לאווירה נעימה, עם עיצוב אלגנטי ונאה של סביבת נהג וקונסולה. גלגל הגה עבה עם סמל פיאט חדש במרכז, לוח מחוונים מסוגנן - גם הנהג יוצא נשכר. חבל רק שאת הרושם הטוב מקלקלת איכות חומרים לא משכנעת, כמו-גם איכות הרכבה בינונית.

 

המנוע הנעלם

ובחזרה לנציג הישראלי, ולחוסר שביעות רצונו. הוא הרי יודע כי כדי להצליח בשוק המקומי, זקוקה מכונית משפחתית למנוע בנזין בנפח 1.6 ליטר, ותיבת הילוכים אוטומטית. פיאט לינאה נראית כמו מכונית סופר-מתאימה, למעט שני מרכיבים אלה. אז נכון, עוד כאשר כונתה הלינאה העתידית "פרויקט D200", הבטיחו האיטלקים ל-ynet כי תהיה בה תיבה אוטומטית ומנוע מתאים.

 

אלא שמה לעשות, ומנוע 1.6 אין כרגע. ותיבה? בתשובה לשאלה נעניתי כי 1.6-אוטומט צפוי בעתיד, בעוד שבעה עד 18 חודשים. בסרט הזה - עם פיאט - היינו בעבר. חשוב מכך, זה אומר שהלינאה עומדת להפסיד את השנה הקרובה, ועשויה אפילו להמתין עד לאמצע 2009. ולמה זה מצלצל לנו כל-כך מוכר פתאום? אנשי סמל"ת, וזה בהחלט לטובה, שוקלים לפחות בינתיים לייבא את ה-1.4-ידנית.


העיצוב הפנימי ממשיך את הרושם המכובד של החוץ. האיכות קצת פחות

 

דוגמים 1.4-טורבו, מתרשמים מהנוחות

ואם הוא יחליט להביא את ה-1.4, בוודאי שלא נסבול. מדובר כאן בגרסת הטורבו, תחת השם T-JET, השייכת למשפחה חדשה שערכה הופעת בכורה בבראבו. ארבעה צילינדרים, 16 שסתומים, 120 כ"ס. יחד עם נתון מומנט של 21 קג"מ ב-2,500 סל"ד, המנוע הזה מציע גמישות מרשימה לאורך כל חמישה ההילוכים.

 

לפחות עד 4,000, תא הנוסעים נותר שקט, והביצועים לפחות נאותים. גבוה מכך יהפוך העסק לרועש מדי, אבל בתנאי נהיגה יומיומיים, תהנו מנסיעה שקטה ונינוחה - כפי שממחישים נתוני ביצועים של תשע שניות ל-100 קמ"ש ו-200 מרביים. קצת פחות מחמאות אפשר להעניק לתיבת ההילוכים הידנית. תפעולה אינו מרשים, מהלך הבורר ארוך מדי, והתחושה היא של חוסר דיוק וערפול רב מדי.


האם זו באמת התקווה החדשה של פיאט בישראל?

 

ויש חדשות טובות נוספות. כיאה לייעודה המשפחתי, מציעה הלינאה נוחות נסיעה גבוהה, למרות שכבישיה האיומים של איסטנבול הוציאו את המתלים מדי פעם משלוותם. במהלך מרבית הנסיעה נרשם שיכוך מהמורות מרשים. כדאי להזכיר כי מכונית המבחן צוידה בחישוקי "16 אופציונליים ("15 הם הקטנים, "17 הגדולים), עם צמיגי 195-55 (195-60 בגרסת הבסיס).

 

עידן חדש בפיאט?

הלינאה היא התקווה הגדולה של סמל"ת בפרט, ובשווקים רבים בעולם בכלל (הודו, דרום אמריקה, טורקיה וסין למשל). עד כדי כך, שבכירי פיאט הכריזו כי מדובר בהשקה השנייה בחשיבותה זה שנים, לאחר הגרנדה-פונטו המיועדת למערב אירופה.


 

אלא שלמרות נוחות טובה ומנוע 1.4 מרשים, הלינאה סובלת כרגע מבחינתנו מהיעדר שילוב הקודש 1.6-אוטומט. בלעדיו, קשה להאמין שתצליח לסמן את חזרתה של פיאט לצמרת המכירות בישראל. הוסיפו לכך את העובדה כי בעבר כבר נאלץ היבואן להמתין עד בוש במשך שנים ארוכות - למרות הבטחות מפורשות - למנוע הולם, ולתיבה מתאימה מפיאט, ותבינו מדוע העתיד לחלוטין אינו ברור. נותר בעיקר לקוות לטוב.


פיאט לינאה

פיאט לינאה
מנוע 4 צילינדרים, 16 שסתומים
נפח / סוג דלק 1,368סמ"ק / בנזין
הספק מרבי 120 כ"ס ב-5,000 סל"ד
מומנט מרבי 21 קג"מ ב-2,500 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים קדמית/ידנית, חמישה הילוכים
מרכב ארבע דלתות, סדאן
אורך 456 ס"מ
רוחב 173 ס"מ
גובה 150 ס"מ
בסיס גלגלים 260 ס"מ
משקל 1,180 ק"ג
נפח תא מטען 500 ליטר
100-0 קמ"ש 9.0 שניות
מהירות מרבית 200 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) אין נתון
מחיר לא ידוע
אחריות 36 חודשים
אבזור בטיחות 6 כריות אוויר, ABS
כוכבי בטיחות: נוסע/ילד/הולך רגל לא נבחן

 

הכתב היה אורח חברת פיאט

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פיאט לינאה
צילום: רועי צוקרמן
עעעענקית
צילום: רועי צוקרמן
מבטיחה
צילום: רועי צוקרמן
מקיימת
צילום: רועי צוקרמן
עידן חדש לפיאט?
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים