"וביום השבת, לא תיסע"
לחבר הכנסת יעקב מרגי מש"ס יש הצעה מקורית שנועדה להקטין את מספר תאונות הדרכים וזיהום האוויר - יום שבתון
חבר הכנסת יעקב מרגי, ש"ס, הניח על שולחן הכנסת הצעת חוק, שלטענתו תוביל לירידה משמעותית במספר תאונות הדרכים ולהקטנת זיהום האוויר. האמצעי - השבתה למשך יום אחד בשבוע של כל כלי רכב בישראל.
מעבר לכך שלא מדובר בהצעה חדשנית במיוחד, עומד מאחוריה לכאורה בסיס הגיוני: יום שבתון שבועי יביא לכך שמספר כלי הרכב בכבישים ירד. כתוצאה מכך, טוען מרגי, תהיה ירידה במספר תאונות הדרכים. בדברי ההסבר להצעת החוק, מעריך מרגי כי מספר תאונות הדרכים ירד בכ-13%. למה 13? בשיחה עם ynet הסביר כי הערכתו מתבססת על חישוב פשוט: סך כלי הרכב בישראל לחלק במספר ימי השבוע, עם ניכוי כלי רכב שיהיו פטורים מהחוק, כמו רכבי חירום והצלה. בנוסף, מרגי טוען שהצעתו תביא לירידה ניכרת בזיהום האוויר הנגרם על ידי כלי רכב.
יישומו של החוק יהיה פשוט: כל בעל רכב ידווח למשרד התחבורה על יום בשבוע בו הוא מחליט להשבית את מכוניתו. רשות הרישוי תספק לבעל הרכב תווית המציינת את יום השבתון שבחר. כל מי שיעבור על החוק, דינו קנס.
אלא שקשה לראות את הצעת החוק של מרגי עוברת את אישור הכנסת, או אף זוכה להתייחסות רצינית מצד משרד התחבורה או מי מהגורמים העוסקים בבטיחות. הפחתת מספר כלי הרכב הנעים בכבישים אינה ערובה להפחתת מספר ההרוגים או תאונות הדרכים. אין כל בסיס עובדתי או מדעי להנחות עליהן מבסס מרגי את הצעת החוק שלו.
ניסיונות דומים שנעשו בעבר, כולל ב-73' על כבישי ישראל, הוכיחו כי לא נרשמה כל ירידה במספר תאונות הדרכים. מדי שנה משקיעה תעשיית הרכב העולמית סכומי עתק במחקר ופיתוח של מערכות בטיחות מתקדמות. כולן נועדו למנוע תאונות דרכים, ולצמצם את נזקיהן. נראה כי כדאי להשאיר בידי היצרניות את המלאכה החשובה הזו, ולא בידי חברי הכנסת.