שתף קטע נבחר
 

מדריך: איך לצלם טוב באור השמש?

"אל תצלמו כשהשמש מולכם" היא אמירה ששומעים לעיתים קרובות. למרות שיש בעיצה זו הגיון מסוים, נגלה יחד כי אפשר לצלם בתאורה "אחורית" ולקבל תמונות מדהימות, בתנאי שמקפידים על כמה כללים קטנים.

תאורה אחורית, היא מקור אור הממוקם מאחורי האובייקט אותו מצלמים ופונה כלפי הצלם. האפקט המתקבל כתוצאה מכך הוא הדגשה של קווי המתאר של המצולם. אם אין מקורות אור נוספים המאירים את המצולם מקדימה, הרי שהוא יתקבל בתמונה כצללית.

צילום: זמן דיגיטלי

 

צלליות או לא להיות

צללית אינה תמיד בעיה. כאשר נושא הצילום הוא בעל קווי מתאר פשוטים ומזוהים, הצגתו כצללית עשויה ליצור תמונה מעניינת יותר. לדוגמה, קווי המתאר של המבנה מעניינים כשלעצמם, גם אם לא רואים את הפרטים שעליו. לכן,

הוא יכול לשמש אובייקט מוצלח לצילום צללית.

 

הרעיון בצילום צללית הוא בדרך כלל הצגת צורה מעניינת או קווי מתאר מעניינים, ולכן כדאי שהרקע יהיה פשוט ולא עמוס בפרטים. מבחינה טכנית, צילום צללית הוא משימה פשוטה. כל שצריך הוא לכוון את המצלמה למצב צילום אוטומטי לחלוטין, להחליט היכן למקם את האובייקט במסגרת התמונה וללחוץ על לחצן הצילום. בדרך כלל, אין צורך לשנות דבר בהגדרות החשיפה של המצלמה.

 

צילום: זמן דיגיטלי

אולם, אם התוצאה שהתקבלה נראית בהירה או כהה מדי, קיימת במצלמה הדיגיטלית אפשרות להוסיף לחשיפה או להפחית מהחשיפה: אפשרות זו נקראת "פיצוי חשיפה", וניתן למצוא אותה בתפריט המצלמה בתור Exposure Compensation, EV או Exp. בחלק מהמצלמות, מוצאים בגב המצלמה לחצן עם אייקון עם סימני פלוס ומינוס (+,-)

 

במקרה שהתמונה התקבלה חשוכה מדי, כדי להוסיף אור יש להגדיר ערך של 1+. אם זה לא מספיק, ניתן להגדיר גם 2+. במקרה של תמונה בהירה מדי, כלומר רואים יותר מדי פרטים בצללית, או שהרקע "שרוף" מדי, יש להגדיר ערך של 1- או 2-.

 

שיטת פיצוי החשיפה טובה גם במקרה שבו בדקתם את התוצאה על גבי מסך המצלמה, ומצאתם כי האובייקט המצולם התקבל כהה מדי ואתם מעוניינים שייראו בו פרטים. במקרה כזה יש להגדיר ערך של 1+ או 2+. עם זאת, כדאי לזכור שגם הרקע מסביב לצללית יובהר ויש סיכוי שהוא "יישרף" לחלוטין.

 

אנשים ותאורה אחורית

מה נעשה כשנרצה לצלם אנשים בתאורה אחורית אך לא לקבל אותם כצללית? במקרה כזה, אין ברירה אלא להאיר את המצולם באמצעות מבזק (פלאש).

 

התאורה האחורית של השמש תאיר הן את הרקע והן את קווי המתאר של המצולם, והמבזק יאיר את פניו וימנע את הצללית. בדרך כלל, התאורה האחורית יוצרת אפקט מעניין של הילה סביב השיער, בתנאי שהמצולם אינו קירח.

 

כדאי להיזהר

בגלל עוצמתה החזקה של השמש, התבוננות בשמש מבעד לעינית המצלמה עלולה לסכן הן את העין והן את חיישן המצלמה. לכן, כאשר מצלמים בשמש ישירה המאירה מולנו, חשוב שלא לכלול את השמש במסגרת התמונה, או לעמוד כך שאובייקט כמו עץ או עמוד יסתירו אותה.

 

תופעה מוכרת בצילום עם תאורה אחורית היא הבוהק (Flare), הנראה כערפל על התמונה או ככתמים צבעוניים באזורים שונים של התמונה. לעיתים הכתמים צבעוניים ומסודרים בשורה.

 

התופעה נגרמת בגלל אור תועה, הנכנס לתוך העדשה ואינו משתתף ביצירת התמונה, אלא רק משתקף מרכיבי הזכוכית השונים שלה. בדרך כלל, עדשות המצלמה מוגנות באמצעות ציפוי מונע השתקפויות, אשר עוזר למנוע ככל האפשר את הבוהק. במצלמות דיגיטליות קומפקטיות, ככל שהמצלמה איכותית יותר והעדשה שלה מושקעת יותר, הציפוי הטוב אכן מפחית את התופעה.

 

בכל מקרה, מומלץ מאד כשמצלמים מול מקור האור, לסוכך על העדשה באמצעות היד. לעדשות של מצלמות רפלקס ולאחדות מהמצלמות הקומפקטיות, ניתן לרכוש סך אור (מגן שמש) אותו מרכיבים על העדשה.

 

סך האור הוא השיטה הטובה ביותר למניעת בוהק, ובשילוב עם עדשה בעלת ציפוי איכותי, מקלים מאד על צילום בתאורה אחורית. סך אור בצורת עלי כותרת, כמו בתמונה כאן, עדיף על פני סך אור עגול, מאחר שהוא מתחשב בפרופורציות המלבניות של החיישן, כך שניתן לחסום יותר קרני אור בחלק האנכי של מסגרת התמונה.

 

הכתבה פורסמה בגיליון מספר 16 של "זמן דיגטלי", מגזין ברזולוציה גבוהה. לחצו כאן לרכישת מנוי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום מול השמש
צילום: זמן דיגיטלי
זמן דיגיטלי - גיליון 16
מומלצים