רוצים לדעת באילו מכוניות חדשות בישראל מותקנת בקרת יציבות אלקטרונית? לראשונה, ynet מפרסם את רשימת כל הדגמים הנמכרים כיום בישראל, ומצוידים בבקרת יציבות.
חשוב לדעת. חמישה כוכבים במבחני הריסוק של EuroNCAP
אינם מספיקים. המכונית הבטוחה ביותר בכביש אינה בהכרח זו שמצוידת ביותר כריות אוויר - אלא זו שאינה מעורבת כלל בתאונה. וכיום, יש מערכת אחת שיכולה לסייע לכם להיחלץ ממצבי חירום, ולהימנע מתאונה: בקרת יציבות אלקטרונית (ESP או ESC).
בקרת היציבות פועלת באמצעות חיישנים ומחשב. המערכת מנטרת את מצב הגלגלים, מזהה החלקה ויכולה לטפל בה באמצעות בלימת גלגל אחד או יותר בהתאם לצורך, ובלימת המנוע בכדי להשאיר את המכונית בקו הנסיעה הרצוי. מערכות ESP מודרניות מגדילות באופן משמעותי את הסיכוי שלכם להתחמק ממכשול מפתיע על הכביש, וכך למנוע תאונה.
הלהט שבו מדברים מומחי בטיחות על בקרת יציבות לא צריך להפתיע. על פי הערכות, המערכת יכולה להציל את חייהם של אלפי אנשים באירופה. מחקרים שנערכו במדינות שונות בעולם, מצביעים על כך שהמערכת יכולה למנוע את מותם של בין 25% ל-33% מההרוגים בתאונות דרכים. בישראל ניתן לתרגם את הסטטיסטיקה הזו לכ-150 בני אדם בשנה.
מערכת בקרת יציבות יכולה למנוע החלקה והתהפכות (צילום: חגי אהרון)
על פי סקר שפרסם EuroNCAP
לרגל השקת קמפיין כלל-אירופי לקידום המודעות לבקרת יציבות, שיעורי החדירה של המערכת באירופה מאכזבים. המדינה המובילה היא דנמרק, שם 77% מכל המכוניות החדשות מציעות בקרת יציבות סטנדרטית. בתחתית הטבלה ניצבות הולנד (56%), יוון (56%) ואירלנד (53%).
המצב חמור במיוחד בקטגוריות הזולות של תעשיית הרכב: הממוצע האירופי של מכוניות סופר-מיני המצוידות בבקרת יציבות עומד על 15% בלבד. בקטגוריות המשפחתיות, המצב אינו טוב בהרבה: הממוצע האירופי עומד על 56%.
ומה קורה בישראל? על פי נתונים שהציג בפני ynet בועז סופר,
סמנכ"ל בכיר ברשות המסים, אחוז החדירה של בקרת היציבות עדיין נמוך מאד, למרות תמריצי מס הניתנים על ידי משרד האוצר. רק 15% מהמכוניות הפרטיות שנמכרו בישראל ב-2006 צוידו בבקרת יציבות.
הנתונים ברשימה נמסרו על ידי איתן רוט מחברת JATO Dynamics, המתמחה באיסוף מידע על כלי רכב בארץ ובעולם. רק מכוניות המצוידות בבקרת יציבות מופיעות ברשימה - אלו שאינן מופיעות, לא מציעות את מערכת הבטיחות החשובה:
147 (רק ב-2.0 ליטר) |
159 |
GT |
בררה |
ספיידר |
סדרה 1 |
סדרה 3 |
סדרה 5 |
סדרה 6 |
סדרה 7 |
X3 |
X5 |
Z4 |
מיני (אופציה ב-ONE ובקופר) |
לה-קרוס (רק ב-3.6 ליטר) |
לוצרן (דגמי 07 - רק ב-V8, החל מ-08 גם ב-V6) |
גרנד צ'רוקי |
קומאנדר |
קומפאס |
רנגלר |
קאליבר (אופציה ב-2.0SE, 2.0SXT) |
סיוויק |
אקורד (למעט 2.0 "קומפורט" ו"אקזקיוטיב") |
לג'נד |
CR-V |
FR-V |
S2000 |
C30 |
S40 |
S60 |
S80 |
XC70 |
XC90 |
אוונסיס |
לנד-קרוזר |
פריוס |
ראב-4 (למעט 2.0GLi) |
קאמרי |
גטס (למעט 1.4GLF ו-GLi) |
טוסון (למעט 2.7 "אריזונה") |
סונטה |
סנטה-פה |
קופה (רק ב-2.7 ליטר) |
דיסקברי |
ריינג' רובר |
ריינג' רובר ספורט |
3 (רק ב-2.0 ליטר) |
6 (למעט 2.0 "אקזקיוטיב") |
MX-5 |
גראנדיס (למעט 2.4 קומפורט) |
האנטר (רק ב"לימיטד" ו"דאקר") |
פאג'רו |
C-קלאס |
CL-קלאס |
CLK-קלאס |
CLS-קלאס |
E-קלאס |
GL-קלאס |
M-קלאס |
S-קלאס |
SL-קלאס |
SLK-קלאס |
מוראנו |
פאת'פיינדר |
קאשקאי (רק ב-2.0 "טקנה") |
X-טרייל (רק ב-2.5 "אלגנס") |
אאוטבק (רק ב-3.0 ליטר) |
פורסטר (רק ב-2.5 טורבו) |
B4 (רק ב-3.0 ליטר) |
B9 טריבקה |
איביזה (רק ב-1.6 ו-1.8T, אופציה ב-1.4) |
אלתיאה |
טולדו |
לאון |
קורדובה (אופציה בכל הדגמים) |
אוקטביה (למעט גרסאות דיזל) |
סופרב (למעט 1.8T) |
רומסטר (רק בגרסאות 1.6 בנזין) |
איוס |
גולף |
גולף פלוס |
ג'טה |
טוארג |
טוראן |
פאסאט |
פולו |
אקספלורר |
פוקוס (רק ב-2.0 ליטר) |
מג'נטיס (רק ב-2.0EX בנזין) |
סורנטו |
קארנס (רק ב-2.0EX בנזין) |
קרניבל (רק בגרסאות EX) |
לגונה |
מגאן |
סניק |
גרנד-סניק |
קליאו (רק ב"קונפורט") |