העלייה להר הבית: מהפך בעמדת הציונות הדתית?
כ-30 רבני הציונות הדתית, בהם גם נציגי הזרמים המרכזיים, עלו הבוקר להר הבית. הרב ישראל רוזן, שהיה שם, אומר ל-ynet כי "אחרי 40 שנה יש תחושה שהישגי מלחמת ששת הימים הולכים ומתמוססים". אצל החרדים הליטאים הר הבית נחשב עדיין לטאבו, אבל הרב רוזן מקווה לשיתוף פעולה מצד רבני עדות המזרח - "יהיו כאן גלי הדף שייצאו מתחומי הציונות הדתית"
עשרות רבנים מראשי הציונות הדתית וביניהם רבני ערים ויישובים, ראשי ישיבות ורבני יש"ע, עלו הבוקר (יום א') בפעם הראשונה להר הבית. כבר בסוף השבוע האחרון יצאו אנשי עמותת "אל הר המור", מארגני העלייה להר, בפרסום רחב בכלי התקשורת הפונים לקהל הקוראים הציוני-דתי ופרסמו את קריאת הרבנים הקוראים לעלות להר הבית בטהרה.
את קריאתם עיגנו הרבנים כחלק מתהליך "החזרת השכינה לציון" ומהציבור הרחב ביקשו לעלות להר בטהרה ולבוא אך ורק במקומות המותרים בכניסה "על מנת לעורר את האהבה למקום הקדוש, בעבודה שבלב, במקום הזה שבו נשמעת התפילה ביותר".
הצטרפותם של עוד ועוד רבנים מקרב הציונות הדתית לעולים להר הבית צוברת תאוצה בשנים האחרונות, בעיקר מאז שנת 2000, השנה בה הוחלט על סגירת ההר בפני יהודים. כתגובה לסגירת ההר, החלה התנועה לכינון המקדש לייסד את מנהג "סיבוב שערים" מדי חודש, אירוע שכיום מושך אליו אלפי משתתפים בכל פעם.
הר הבית (צילום ארכיון: חיים צח)
את שינוי המגמה המחלחל גם אל תוך הזרמים היותר מרכזיים בציונות הדתית תולה ראש מכון "צומת", הרב ישראל רוזן, אשר נטל חלק בעלייה להר הבית הבוקר, בכך ש"אחרי 40 שנה יש תחושה שההישגים בהם זכינו בעקבות מלחמת ששת הימים הולכים ומתמוססים. ההכרה בערכים כמו השיבה לירושלים המזרחית ובליבה הר הבית, העלייה ההמונית של יהודים מחבר העמים ומפעל ההתיישבות ביש"ע שמונה כיום כ-300 אלף מתיישבים". לדבריו של הרב רוזן, קריאתם של הרבנים לעלות בטהרה להר הבית היא כחלק "מהאמונה שזה גם קשור ללב היהודי הנמצא בירושלים ובהר הבית".
חבר הכנסת אורי אריאל (איחוד לאומי- מפד"ל) אף הוא בירך הבוקר את 30 הרבנים שעלו לביקור בהר הבית. "זהו צעד חיובי ומבורך למשטרה, המבינה שהמצב הקיים האוסר בצורה גורפת נוכחות יהודים במקום הקדוש ביותר, הוא אבסורד וחייב להשתנות", אמר אריאל. "כשהשבוע נציין 40 שנה לשחרור ירושלים", הוסיף, "נזכור שעדיין ארוכה הדרך לביטוי מלא וראוי לשיבתו של העם היהודי למקום המקדש. זהו צעד חיובי אך לא ייתכן שיישאר נדיר. חובה להסדיר תפילת יהודים במקום באופן הדרגתי ובמקומות המותרים על פי ההלכה".
מי מצטרף לקריאה?
לדעתו של הרב רוזן, הסיכוי שהרבנות הראשית לישראל תצטרף לקריאתם של רבני הציונות הדתית הוא נמוך ביותר, אם בכלל קיים. "אין זה סוד שבתוך הציבור הדתי יש התפלגות המוכתבת בעיקר על פי ההתפלגות הפוליטית. כל עוד הרבנות הראשית מתאמת גרסאות עם החצר החרדית-ליטאית, שהיא הגרעין הקשה, אין סיכוי שתצא קריאה מכיוון הרבנות לעלות להר הבית", סבור רוזן. כאמור, מנהיג הפלג הליטאי, הרב יוסף שלום אלישיב, אוסר כל עלייה להר הבית ואף ביקש בשנה האחרונה מרב הכותל והמקומות הקדושים, הרב שמואל רבינוביץ', לחדש את השלטים המוצבים בפתח שער המוגרבים המבהירים כי על פסק הרבנות הראשית, עליית יהודים להר הבית מותרת בכל תנאי.
ועל אף שאת הדרך לליבם של הרבנים החרדים הליטאיים בנושא, רואה הרב רוזן כחסומה, הוא מאמין שדווקא מכיוונם של רבני עדות המזרח, ובראשם הרב עובדיה יוסף, יכולה להיווצר היענות לכך. רוזן מאמין ש"רבני עדות המזרח, המעורים יותר בתוך עמם והאוכלוסייה המזוהה עם תנועת ש"ס, יכולים להצטרף לעלייה בטהרה להר". הוא מקווה ש"יהיו גלי הדף שייצאו מתחומי הציונות הדתית בנושא הזה".
מעגל הרבנים מתרחב
בשנת 67', נקבע סטטוס-קוו לגבי עליית יהודים להר הבית. המתווה שנקבע כלל כניסת יהודים להר דרך שער המוגרבים אך תפילת יהודים במקום נאסרה. ההחלטה לא נתקלה בהתנגדות נחרצת במיוחד, זאת בעיקר בזכות פסק הלכה מטעם הרבנות הראשית אשר תאם גישה זו, זאת מטעמים הלכתיים הקשורים בדיני טומאה וטהרה. גישה זו היא גישתה הרשמית של הרבנות הראשית לישראל ימינו.רבני הציונות הדתית לעומת זאת, וביניהם גם רבנים מובילים כדוגמת הרב ליאור ורב העיר רמת גן, יעקב אריאל, נוקטים בגישה הלכתית פתוחה יותר ומעודדים עליית יהודים להר בטהרה ובמקומות המותרים בלבד. הרב אריאל, אשר לאחרונה אף התיר מצבים בהם מותרת עליית נשים להר, פירט את המקומות המותרים בתחומי ההר המתחלק לשני חלקים עיקריים. החלק הראשון הוא המקדש עצמו, המזוהה עם כיפת הסלע ואליו הכניסה אסורה בהחלט בימים אלו מכיוון שכולנו טמאי מתים ואסור להיכנס בטומאה למקדש ולעזרות החלק השני הוא הר הבית - החלק העוטף את הר הבית, שם הכניסה מותרת לטמאי מת.
לאחר שהר הבית נסגר לעליית יהודים בשנת 2000, זאת בעקבות עלייתו של ח"כ אריאל שרון למקום, הוא נפתח שוב רק לאחר כשלוש שנים. פתיחתו מחדש נתנה תאוצה לעליית יהודים ומאז התנועות היהודיות הפועלות להעלאת יהודים להר, מצליחות להנחות כעשרת אלפים יהודים לעלות להר בטהרה מדי שנה. עם השנים מתרחב מעגל הרבנים הקורא לעליית יהודים להר. בין הרבנים אשר השתתפו בעלייה להר הבית ניתן היה למצוא את הרב יעקב מידן, רב הישוב עופרה, אבי גיסר, מנחם מקובר, ראש ישיבת שילה, הרב אהרון הראל, רב קריית ארבע, הרב דב ליאור ורב "מכון המקדש", ישראל אריאל.
הרב גלעד קריב, מהמרכז לפלורליזם של התנועה הרפורמית, מסר בתגובה כי "חופש הגישה של בני כל הדתות למקומות הקדושים, הוא מרכיב חשוב בחופש הדת והמצפון של אזרחי ישראל. יחד עם זאת, יש לקוות שהשינוי בעמדת הרבנים לא יעניק רוח גבית לגורמים קיצוניים ולאומניים המבקשים לחולל פרובוקציות בהר הבית. על גורמי אכיפת החוק ולא פחות חשוב מכך, על הרבנים עצמם לעשות הכל על מנת למנוע פרובוקציות אלה, המסכנות חיי אדם ומחללות את קדושת המקום".