סופי: קונצרן הרכב החמישי בגודלו בעולם מתפרק
מרצדס, שהשתלטה על קרייזלר בשנת 1998 ויצרה את קונצרן הענק דיימלר-קרייזלר, הודיעה כי נמצא קונה ליצרנית האמריקנית: חברת ההשקעות סרברוס, הצפויה לרכוש גם את גרעין השליטה בבנק לאומי
עכשיו זה סופי ורשמי: מרצדס וקרייזלר נפרדות. קונצרן הרכב החמישי בגודלו בעולם, דיימלר-קרייזלר, יתפרק וישוב לחלקיו המקוריים. מרצדס (שתיקרא מעתה בשמה המקורי - דיימלר) הודיעה כי חתמה על הסכם למכירת 80.1% ממניות קרייזלר לחברת ההשקעות האמריקנית סרברוס, מי שצפויה להיות בעלת הבית גם של בנק לאומי.
קרייזלר ומרצדס - הסוף (בתמונה - דודג' צ'ארג'ר ומרצדס E קלאס)
העסקה, שנחתמה היום וצפויה להיכנס לתוקף ברבעון השלישי של השנה, מגיעה כשלושה חודשים לאחר שבדיימלר-קרייזלר הודיעו באופן רשמי לראשונה על כוונתם למכור את קרייזלר. קדמו לכך שמועות רבות, כמו גם ידיעות על הקשיים העצומים בהם שרויה החטיבה האמריקנית. בשנת 2006 לבדה, הפסידה קרייזלר 1.5 מיליארד דולר. הסיבה לקשיים, בדומה לאלה של פורד וג'נרל מוטורס - מכירות מדשדשות בשוק האמריקני, צי רכב מיושן שמתעלם ממחירי הדלק המאמירים ומהדאגה לאיכות הסביבה, ועלויות כוח אדם גבוהות.
במסגרת העסקה, ששוויה 7.45 מיליארד דולר (כ-30 מיליארד שקל), תשאיר דיימלר 19.9% ממניות קרייזלר ברשותה, תעניק לקרייזלר הלוואת שיקום בסך 400 מיליון דולר, ותשלשל לכיסה רווח נקי של 650 מיליון דולר (2.6 מיליארד שקל). סרברוס מצידה, תהפוך לאחראית לתוכנית ההתייעלות של קרייזלר, שעלותה צפויה להיות גבוהה ומחירה כבד. למרות חשש מגל פיטורים, איגוד עובדי תעשיית הרכב (UAW) הסיר את התנגדותו למהלך והודיע כי יתמוך במכירה, "לטובת קרייזלר והכלכלה האמריקנית". בקרייזלר ובסרברוס הודיעו מצידם כי נכון לשעה זו, לא מתוכננים מהלכים שיכללו פיטורי עובדים.
טום לה-סורדה (מנכ"ל קרייזלר, מימין) ודייטר זטשה, יו"ר דיימלר-קרייזלר, בימים שהחיוך בא בטבעיות (צילום: איי פי)
במסגרת ההסכם שנחתם, צפויות דיימלר וקרייזלר להמשיך ולשתף פעולה בפיתוח מכוניות חדשות. עם זאת, לפי כל ההערכות שיתוף הפעולה יהיה מצומצם בהרבה מבעבר, ועם השנים ילך ויתמעט. אין מן הנמנע גם כי בדיימלר יחליטו בסופו של דבר למכור גם את יתרת מניות קרייזלר שברשותם, אם זו תמשיך לאבד מכירות ורווחים.
יש לציין עוד כי נכון להיום, חולקות מכוניות בודדות בלבד פלטפורמה בקונצרן, עובדה שהובילה לעלויות תכנון וייצור גבוהות. זו אחת הסיבות לקשיים הכלכליים, ולהכרת צמרת הקונצרן בכך שהמיזוג שבוצע לפני כמעט עשור, נכשל כישלון חרוץ. המכוניות שמשתפות פלטפורמות הן ה-300 של קרייזלר ונגזרותיה (פלטפורמת מרצדס E קלאס הקודמת), וקרוספייר המנוחה (שהתבססה על מרצדס SLK הקודמת). עם זאת, שיתוף הפעולה בנושא מנועים ותיבות הילוכים נרחב יותר ונוגע לדגמים רבים.